До Vogue UA Conference 2023 залишилося
SOLD OUT

Hey, Siri: як штучний інтелект допомагає створювати парфуми

"Штучний інтелект у парфумерній сфері змінює багатомільярдний бізнес емоцій", — говорить Сінді Керберова. І розповідає, як робот допомагає створювати парфуми.

Хто б міг уявити собі років з десять тому, що досвідчений споживач не захоче купувати парфуми, якими користуються тисячі інших людей, а шукатиме щось персоналізоване, виготовлене на замовлення? Щось по-справжньому оригінальне, чого світ не знав раніше. Унікальний витвір мистецтва, створений з пелюсток рідкісної квітки, що росте в недоторканій природі, і рідкісної есенції, крапля якої коштує дорожче за діамант? Разом з тим, як люди вчаться відрізняти звичайне від дійсно цінного, зростає попит на унікальні аромати, а з ним — і тиск на їхніх творців. Чи реально здивувати клієнта, якщо щороку на ринку з'являються майже чотири тисячі нових продуктів?

Реклама
Чи реально здивувати клієнта, якщо щороку на ринку з'являються майже чотири тисячі нових продуктів?

Я давно втратила бажання знайомитися з кожною новинкою, хоча можу вважатися експерткою в галузі парфумерії, а на основі моєї особистої колекції ароматів можна було б створити невеликий музей. Більшість нових парфумів, що зійшли з конвеєра, здаються банальними і нудними — наче парфумери, які їх придумали, самі стали заручниками цієї нудьги. Але варто мені опинитися в одному з тих парфумерних ательє, що суворо охороняються, я відчуваю, як повітря там буквально вібрує від ідей і енергії. Тільки, на відміну від попередніх поколінь майстрів-парфумерів, нинішні не мусять залишатися в межах строгих правил і покладатися винятково на власний ніс. Так само, як і витрачати час на написання формул або пошук рецептів з минулого. Сьогодні для складання тисяч унікальних парфумерних композицій досить кількох клацань по клавіатурі.

Запах нулів (і одиниць)

Штучний інтелект вже потроху увійшов до багатьох сфер нашого життя, але на створені комп'ютером парфуми ми чекали аж до сьогоднішнього дня. Бразильський бренд O Boticário запустив на місцевому ринку два аромати — Egeo On Me і Egeo On You. Серед авторів значаться зовсім не Альберто Морільяс, Олів'є Польж або Жак Кавалье Бельтруд, а якийсь Philyra — комп'ютерна програма, створена командами IBM і Symrise. Завдання алгоритмів, покладених в її основу і побудованих на аналізі тисяч успішних парфумів і чистих інгредієнтів, — генерувати ідеї і шукати прогалини на світовому ольфакторному ринку.

Торік Givaudan оголосили про відкриття цифрової фабрики. Її завдання — прискорити оцифровку і трансформацію всієї парфумерної сфери. Швейцарська компанія, будучи одним з найбільших виробників ароматів і смаків, контролює чверть світового ринку, тому очевидно, що будь-яка її діяльність безпосередньо впливає на всю галузь.

Парфумери не бояться могутності штучного інтелекту, яка дедалі зростає, адже вже сьогодні більшість із них не можуть обійтися без спеціального програмного забезпечення. "Я в проєкті від самого початку, допомагала його запускати і впевнена, що ця розробка колосально вплине на наше ремесло в майбутньому", — розповідає парфумерка Каліс Беккер про інтерактивну систему Carto. В її основі — штучний інтелект, покликаний довести ефект від використання парфуму до максимуму. "Тепер ми можемо більше експериментувати, дозуючи окремі інгредієнти", — говорить Беккер.

Минули ті часи, коли парфуми змішували крапля за краплею, створювали шляхом спроб і помилок, перебираючи безліч варіантів, перш ніж отримати ту саму версію аромату. Але ж чим незвичніші інгредієнти, тим акуратніше з ними треба працювати. Сьогодні комп'ютер дозволяє експериментувати з рідкісними, на кшталт жовтого діаманту, складовими без зайвого стресу. Програма самостійно визначає, що вийде з цієї композиції. "А ми вже вносимо креатив, найважливішу частину, яку не зможе замінити жодна машина", — підкреслює Беккер. Carto супроводжує парфумера на всіх етапах розробки, миттєво створюючи аромати, фіксуючи всі випробувані варіанти, — словом, значно полегшує роботу, щоб можна було сфокусуватися на творчості. Так можна розраховувати на дійсно унікальну парфумерну композицію, яку не зміг би уявити людський розум.

Першим брендом, з яким співпрацював Carto, був Etat Libre d'Orange. Парфумер Даніела Андріє вибрала два своїх улюблених інгредієнта — ірис і мускус, додала десятки інших ароматних компонентів і, використовуючи штучний інтелект, отримала цілком гідні парфуми She Was an Anomaly. Серед інших ароматів з нотами ірису в її портфоліо цей парфум, безсумнівно, виділяється. Щедра порція пудрових відтінків у ньому — аномалія, яка не змогла б з'явитися без розумних машин.

She Was an Anomaly, Etat Libre d’Orange
Розумне мистецтво

Роль штучного інтелекту полягає і в тому, щоб створювати абсолютно нові молекули, що розширюють творчі можливості парфумера і здатні повністю замінювати існуючі компоненти. Наприклад, якщо інгредієнти потрапили до категорії зникаючих видів через мінливість клімату, як деякі види цитрусових або мохів, або ж можуть спричинити алергію.

Захист навколишнього середовища та раціональне використання рідкісних натуральних інгредієнтів — важливі завдання для штучного інтелекту. До того ж, комп'ютер може точно розрахувати ідеальні умови зберігання компонентів або метод екстракції. І, нарешті, він дозволяє перерахувати формули конкретних парфумів, щоб зберегти ідентичний аромат, незалежно від того, який урожай троянд, жасмину чи квітів апельсина був цьогоріч, і як вплинули на інгредієнти погода, склад грунту, умови зберігання та швидкість доставки з полів на мануфактуру.

Для брендів, які обмежені в коштах і не прагнуть потрапити у найвищу цінову нішу, це чудовий спосіб значно знизити вартість композиції без втрати оригінальної ідеї й ефекту. До того ж, комп'ютер може допомогти донести ідею нового парфуму до якомога більшої кількості покупців. Спираючись на молекули, що використовуються, і їх концентрації, він видасть найбільш підходящі ключові слова, з якими будуть працювати маркетологи і копірайтери, втілюючи в них потрібні смисли.

Крім пам'яті, з якою людська не зможе змагатися, технології мають ще одну помітну перевагу — цифровий "ніс" досконаліший, він здатний вирішити проблему суб'єктивного сприйняття. Кожен з нас по-своєму відчуває аромати — отож про точність передачі не може бути й мови. Більше того, усі мають різний словниковий запас і здатність артикулювати образи, коли постає завдання описати нюхові враження. Штучний інтелект же видає інформацію уніфікованою мовою і не змінює свого сприйняття залежно від настрою, рівня гормонів чи зовнішніх чинників.

Штучний інтелект у руках парфумера — це передусім потужний інструмент, а не повноцінна альтернатива класичному ремеслу. Не варто почуватися обдуреним, купуючи парфуми, до створення яких доклав руку комп'ютер. Адже мало кого цікавить, як, скажімо, Пікассо малював "Авіньйонських дівчат": ми захоплюємося роботою з кольором, пропорціями, композицією — і хто знає, що в процесі підготовки художнику довелося створити кілька сотень ескізів. Так і парфумери створюють композицію не з першої спроби, а з п'ятдесятої або сотої. Комп'ютер — такий же інструмент для них, як пензель для художника. Пікассо парфумерного світу нікуди не зникнуть — навпаки, вони отримають більше свободи, а їхня творчість не знатиме перешкод.

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.