Скляний світ: повернення гірського кришталю
За створення настрою зимової казки в ювелірних прикрасах відповідає холодний і прозорий гірський кришталь.
Найдорожче імператорське великоднє яйце для колекції Миколи II – "Зимове" – Карл Фаберже створив на честь 300-річчя дому Романових у 1913 році з гірського кришталю. Вартість "Зимового" в 9,6 млн доларів тільки у 2007-му змогли перебити на аукціонних торгах Christie's: яйце "Ротшильд" пішло за 18,5 млн. Уже на початку минулого століття кришталь, не будучи каменем із четвірки дорогоцінних мінералів, довів своє право на присутність у виняткових дорогоцінних предметах.
Цей холодний мінерал – різновид кварцу – утворюється в пустотах лав, "кришталевих льохах" кварцових жил. Він схожий на скло, але набагато міцніший: за 10-бальною шкалою Мооса кришталь твердий на повні 7 балів, що робить його стійким до хімічних і фізичних пошкоджень. Нагадує лід (до XIII століття ці кристали вважалися скам'янілим льодом, які втратили надію коли-небудь розтанути) – і навіть алмази. З усіх різновидів кришталю – бузковий аметист, чорний моріон, золотистий цитрин, димчастий раухтопаз, зелений авантюриновий кварц – класичний прозорий найбільше схожий на дорогоцінний мінерал.
Така візуальна мімікрія дозволяє із однаковим успіхом використовувати його як у якості тла, так і рівноправного каменю в прикрасах рангу високого ювелірного мистецтва. Cartier в колекції Résonances de Cartier Haute Joaillerie звернувся до власної історії і створив Twisting Light Bracelet із білого золота, діамантів та гірського кришталю – своєрідну оду браслету 1930-х років з білого золота, діамантів та кришталевих напівдисків, в якому Глорія Свенсон красувалася в оскароносному нуарі "Бульвар Сансет".
На відміну від алмаза, кристали кришталю мерехтять і переливаються навіть при слабкому і денному світлі і дозволяють вирішувати великі художні завдання: мінерал часто добувають друзами (зростками кристалів) розміром від кількох міліметрів до кількох метрів, що робить можливим огранювання найхимерніших форм. Повз не змогла пройти і головна паризька фантазерка – Віктуар де Кастелане. Ювелір застосувала до гірського кришталю рідкісну техніку гліптики Métiers d'Art, різьблення по коштовних каменях, у бароковій колекції Dior Haute Joaillerie, присвяченій Версальським садам. Центральним елементом браслета Bosquet de la Salle de Bal стала різьблена раковина з кришталю, оточена діамантами, сапфірами, рубінами і смарагдами в жовтому золоті.
Фредерік Бушерон почав працювати з кришталем понад сто років тому. Клер Шуан, нинішній креативний директор Boucheron, випробувала на міцність гірський мінерал в колекції Hôtel de la Lumiére – порожнисті кулі з кристалів наповнилидіамантами, що переливаються, в золотому огранюванні, що імітує бульбашки від ігристого вина. Про чарівну "холодність" кристалів Клер згадала і в колекції Hiver Impérial. У кільці Bouge de Neige, наприклад, гірському кришталю віддана головна роль: цільну друзу огранили в форму полого кільця товщиною всього 1,3 мм і заповнили бортом. Гірський кришталь в якості прозорого і "повітряного" плавного фону для коштовностей оцінили і в майстернях Chanel Haute Joaillerie, коли працювали над колекцією Café Society. Щоправда, тут його порахували "ідеальною вітриною для ювелірного мистецтва", і в каблучці Vendome San Marco виклали флористичні мотиви в стилі модерн із білого і рожевого золота, опалів, діамантів і рожевих сапфірів на кришталь в геометричному огранюванні.
Текст: Анастасія Степула
Коллаж: Christina Zolotarova @chrs.z
Читайте также: