КУПИТИ КВИТКИ

Залаштунки: чим живе Львівська національна опера

Аншлаги, сучасні постановки та нові зірки – український театр переживає новий етап розвитку. Vogue Ukraine зазирнув за лаштунки провідних театрів країни: у другому матеріалі на нашій мапі – Львівська національна опера, відома гучними сучасними постановками, зокрема оперою "Золотий обруч" на музику Бориса Лятошинського в режисурі Івана Уривського та балетом "Соляріс" у постановці молодої хореографки Катерини Курман.

Реклама.

"Опери не треба боятися – це не щось невимовно складне", – з усмішкою каже Іван Чередніченко, диригент і музичний керівник Львівської національної опери. Іванові 37 років: високий, стрункий, з ідеально рельєфними біцепсами, які підкреслює тонка водолазка. Він міг би ходити подіумом чи грати в кіно. "В оперу йдуть, щоб відчути емоцію, а для цього зовсім не обов’язково знати лібрето, – розвиває він думку. – Вона була створена як побутова розвага, тож приходьте й отримуйте задоволення".

Репетиція опери "Золотий обруч"

Ми зустрічаємось у червні на репетиції прем’єри Львівської опери – "Золотого обруча" композитора-модерніста Бориса Лятошинського 1929 року. Процесом керують двоє Іванів: диригент Чередніченко та київський режисер Уривський, який цією постановкою на запрошення гендиректора театру Василя Вовкуна дебютує у великій опері. 68-річний Вовкун – енергійний, уважний, відкритий – дивиться багато європейських новинок (серед останніх вражень – "Саломея" у постановці Кшиштофа Варліковського у Баварській опері в Берліні), не пропускає жодної прем’єри в Києві й Уривського запримітив ще три роки тому, після його перших вистав "Безталанна" й "Лимерівна" у Театрі Франка. Вовкун каже: "Іван невипадкова людина в нашому театрі, хоча оперний жанр для нього незвіданий".

Диригент Іван Чередніченко

Вовкун упевнений, що по-справжньому сучасний оперний театр – той, у якому є "різні голоси". Йдеться не лише про творчість, а й про менеджмент – так, комунікаційниця театру Аліна Плахтієнко та маркетолог Андрій Сітарський у 2023 році пройшли стажування в нью-йоркській Метрополітен-опера. Львівська опера – одна з небагатьох в Україні, де працюють іноземні режисери: твори Дмитра Бортнянського "Сокіл" і "Алкід" у 2021-му поставив німецький режисер Андреас Вайріх, "Лоенґрін" Ріхарда Ваґнера – Міхаель Штурм.

Репетиція опери "Золотий обруч"

"Наше завдання – максимально підняти рівень української музики", – пояснює стратегію розвитку Львівської опери Іван Чередніченко. Він має на увазі програму "Український прорив", у межах якої театр створює сучасні постановки на основі вітчизняної музики. Від початку повномасштабної війни в репертуарі театру з’явилися опери "Страшна помста" Євгена Станковича, "Запорожець за Дунаєм" у музичній редакції Олександра та Дмитра Саратських, уже згаданий "Золотий обруч" Бориса Лятошинського, балети "Тіні забутих предків" Івана Небесного, "Соляріс" Олександра Родіна, "Пізнай себе" Дмитра Данова. За оперу "Лис Микита" та балет "Тіні забутих предків" Вовкун цієї весни здобув Шевченківську премію – а нагороду в майже пів мільйона гривень передав на дрони для Збройних Сил.

Львівська національна опера

Про українську музику Чередніченко говорить із пристрастю: розповідаючи про одну зі своїх улюблених опер, "Цвіт папороті" Станковича, каже, "щоразу слухаю, щоразу в захваті". У розмові Іван заглиблюється в історію розвитку української опери XX століття й зазначає: це радше виняток, що такі відомі сьогодні автори, як Юлій Мейтус чи Борис Лятошинський, творили попри жорстку цензуру, обмеження й переслідування з боку радянської влади. "Десятиліттями українська музика була немодною й непопулярною, адже завжди можна було поставити Чайковського чи Шостаковича.

Диригент Іван Чередниченко

Сьогодні Львівська опера фактично формує нову композиторську школу, замовляючи опери новим авторам і відкриваючи сцену для молодих постановників. Балет "Соляріс" за романом польського письменника Станіслава Лема на музику Олександра Родіна цього квітня поставила 25-річна хореграфка з Києва Катерина Курман, артистка театру "Київ модерн-балет". Це був її режисерський дебют на академічній сцені. "Одного дня я потрапив на репетицію її вистави "Аліси в задзеркаллі" у Києві минулого року", – згадує Василь Вовкун. – Мені сподобалося, як вона працює. Ми зустрілися, пів дня розмовляли – і я запропонував їй "Соляріс".

Я запитую про ризики: адже оперна публіка традиційно орієнтована на класичний репертуар. Чи йде вона на постановки, за якими не стоїть ім’я Верді чи Пуччіні? "Звичайно, це ризик, але як без нього в мистецтві? Немає ризику – немає мистецтва", – підсумовує Вовкун, який у 2007–2010 роках обіймав посаду міністра культури України. Зрештою, глядач голосує квитком: абсолютний рекордсмен продажів у Львівській опері за останні три роки – балет "Тіні забутих предків" за мотивами однойменної повісті Михайла Коцюбинського на музику львівського композитора Івана Небесного. Це чуттєва постановка з елементами сучасного танцю, під час підготовки до якої солісти виїжджали в експедицію до Карпат, аби зануритися в атмосферу трагічної історії кохання Марічки та Івана. Кожна вистава проходить з аншлагом, середній вік публіки – 25-35 років.

Солістка Маріанна Цвєтінська

Складніше з оперою: за тиждень до прем’єри "Золотого обруча" квитки ще залишалися у вільному доступі. Втім, солістка Маріанна Цвєтінська, яка виконує партію Мирослави, зізнається, що це одна з найцікавіших робіт у її житті. Виконання настільки сучасного матеріалу, каже вона, змушує вокалістів виходити за межі звичного й постійно вдосконалюватися.

"Щоб підготувати цю партію якісно, потрібно приділити їй значно більше часу, ніж, скажімо, "Травіаті" чи "Богемі", які у всіх на слуху", — пояснює Цвєтінська. Складність, за її словами, у тому, що Лятошинський створив щільну оркестровку, приділивши багато уваги мідним і духовим інструментам — тож позиції співака дещо послаблюються. "Треба більше давати звуку, вмикати резонатори — ми кажемо "прорізати оркестр", аби голос полетів у зал", — додає вона.

Підготовку до прем’єри деякі артисти поєднують зі справами, далекими від мистецтва. Соліст Тарас Бережанський, який виконує партію Захара Беркута, паралельно служить у підрозділі ППО Києва — сьогодні на репетицію він приїхав просто з бойового чергування. "Найголовніше — залишатися гнучким, особливо в розпал репетицій", — каже він.

соліст Тарас Бережанський

Зараз у театрі готують одночасно кілька нових постановок. На листопад запланована прем’єра балету "Мавка" за мотивами "Лісової пісні" Лесі Українки – сучасну музику для нього написала композиторка Вікторія Польова. У червні наступного року – прем’єра опери "Мазепа" Олександра Родіна. У 2027-му – опера "Ведель" Максима Коломійця, композитора, який паралельно із замовленням для львівського театру працює над новим твором для Метрополітен-опера. "Моя амбіція – поставити максимум українських творів на нашій сцені, – каже Вовкун. – Бюджети під час війни скорочені, державної програми підтримки нових опер не існує. Це непроста ноша, яку ми самі на себе взяли. Але в тому насправді є велика місія, без патетики".

Фотографка: Vasylyna Vrublevska
Текст: Daria Slobodianyk

Відео: Yaw Hinne
Редагування: Marina Shulikina
Стиль: Sonya Soltes
Макіяж і зачіски: Daria Zhadan, Maria Pogorelova
Продакшн: Marina Sandugei-Shyshkina , Marie Nikolaenko, Oleg Patselya

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.