До Vogue UA Conference 2023 залишилося
SOLD OUT

Базар "Надія": святковий проєкт Nadiia World на честь Великодня

"Тільки не називай це поп-апом", — каже мені Надія Шаповал по зуму. Вона останній день перебуває в Нью-Йорку, де наприкінці березня брала участь в кураторстві виставки надбань української креативної індустрії I AM U ARE. Водночас у Києві на повен хід іде підготовка до відкриття Nadiia Bazaar — триденної експозиції, присвяченої святкуванню православного Великодня. Надія надсилає мені робочі відео процесу монтажу: облаштування крамниці та збір "ялинки" зі строкатих стрічок просто неба — на кшталт хрестів, якими прикрашають в’їзд в українські села. "Мені подобається, що по суті це просто гараж, — розкриває свій задум Шаповал. — Видається, начебто хтось розсипав тут трохи барв".

Реклама

Про трансатлантичне внесення останніх штрихів у новий проєкт Надія каже: "Так, працювати складно, бо через роботу мене якийсь час не було в Україні, і деякі речі я ще не бачила наживо. Але Стефан на місці — він мої очі та руки". Йдеться про київського фотографа та постійного контриб’ютора українського Vogue Стефана Лісовського. Їх із Шаповал пов’язує багаторічна дружба та любов до української автентики. Кілька років вони подорожують країною, знімаючи рекламні та художні проєкти в селах та горах, і готують фотокнигу про Україну — багатошарове документування нашого колективного сьогодення: на світлинах вкриті зморшками обличчя селян, безкраї зорані лани та МАФи з наївною назвою "Кафе Світанок".

Саме під час однієї з таких подорожей три місяці тому народилась ідея святкового базару. До проєкту запросили сетдизайнерку Олю Малишенко, яка разом з Лісовським виступила його креативною директоркою. Шаповал звернулася до місцевих українських майстрів з пропозицією спільно розробити святковий мерч. Наприклад, гетри з грайливими помпонами в стилі манірних колекцій Simone Rocha виготовляють косівські майстрині, яких Шаповал зустріла на карпатському базарі: "Я хотіла використовувати саме українську вовну, яку досі прядуть руками".

Надія каже, що робота над проєктом стала терапевтичною практикою для неї — і для залучених до справи майстрів та майстринь, які останній рік працюють в умовах спаду попиту, блекаутів та буквально — фізичної небезпеки: "Мені важливо познайомити публіку з їхньою роботою".

Великодній базар тимчасово розташувався у приміщенні квіткового салону Attepmt Flowers у центрі столичного "богемного кварталу" — на вулиці Рейтарській. Зараз на фасаді колишньої лікарні поруч висить постер з двома гуцулами. Оцифрована архівна світлина з колекції Carpathian Cult Христини Буній — одна з 12 листівок, виготовлених на честь проєкту, — символізує силу об’єднання та братерства. Надія серйозно зазначає: "Розміщення постера узгоджено з КМДА". Каже, що під час базару будуть продавати квіти від Attepmt ("Впевнена, там будуть барви"), за якими вже давно полює київська артистична тусовка і які нещодавно почали відкривати для себе мешканці Парижа.

В межах Nadiia Bazaar Шаповал представить глазуровані керамічні яйця, візерунки яких цитують орнаменти з писанок, знайдених у Музеї писанкового розпису в Коломиї, декоративні ложки та холдери для серветок у формі кілець з пташками та рибами — монохромний український наїв як омаж дивним анімалістичним світам Марії Примаченко: "Кераміка — це моя основа, все інше — світ, який народився саме з неї".

Потенційний інстаграм-гіт експозиції — багатоярусні сирні скульптури, виготовлені родиною з Карпат, а також короваї та паляниці, розроблені у співпраці зі столичною Leilia Bakery. Надія розповідає, що сирні торти — частина старовинної традиції: їх використовують як декор для оздоблення святкового столу. Ще одна художня знахідка — паперові голуби, робота мисткині Ольги Негоди-Бучковської з Кам’янця-Подільського. Вона втратила зір у дитинстві і все життя займається мистецтвом витинанки. Пташки, зроблені для Nadiia Bazaar, будуть продаватися за донати, а кошти перекажуть на підтримку військових.

Мій улюблений продукт на Nadiia Bazaar — брусничне варення, яке Шаповал відтворює за давньою народною рецептурою. У якості тари вона вирішила використовувати жерстяні банки, в яких зазвичай консервують тушенину. "Вважай це спробою пера", — прискіпливо роздивляється знімки прототипів з нерівною поверхнею Шаповал. І вже планує візит на виробництво на Сатанівський консервний завод в Хмельницькій області — доробляти дизайн етикетки.

Nadiia Bazaar проходить з 13 до 16 квітня включно у Києві.

Attempt Flowers, вул. Ярославів Вал, 16Б

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.