До Vogue UA Conference 2023 залишилося
SOLD OUT

Gem, J'aime, Jam: нова ювелірна колекція Dior від Віктуар де Кастелане

Віктуар де Кастелане випустила найнезвичніші прикраси за двадцять з гаком років ювелірної роботи в Dior.

Нова ювелірна колекція називається Gem, мається на увазі J'aime, а звучить джазовим Jam. "Чому я назвала колекцію Gem? — запитує мене Віктуар. І сама відповідає: — По-перше, тому що ми говоримо про годинник із циферблатом, подібним за формою до каменя або мінералу. А по-друге, тому що це співзвучно „я люблю" — J'aime". Любиш не любиш — серед головних французьких ювелірів Віктуар виступає з наївністю смішного дівчиська (у стилі її улюбленої Барбари Стрейзанд з Funny Girl), з хоробрістю й безрозсудністю чарівної красуні головних паризьких тусівок.

Годинник Gem Dior, сталь, жовте золото, діаманти, лазурит, кварцовий механізм, Dior Joaillerie

Працюючи в Карла Лагерфельда, вона придумувала йому прикраси для показів. Особливий жанр, де кожна річ має щось висловити й навіть прокричати, щоб останньому маленькому журнальному стилістові в останньому ряді всі стало ясно без окулярів. Артистичні, великі, кольорові, веселі фейки. Як називають їх, "фантазійні прикраси".

Тепер Віктуар де Кастелане — авторка коштовностей Dior. Коли двадцять років тому вона стала тут головним ювеліром, її палітра змінилася: замість стразів і блискіток — коштовні камені, замість срібла або пластику — золото або платина. Замість бутафорії — реальна й технічно дуже складна ювелірна робота, найкращі паризькі майстерні та найдосвідченіші майстри. Але стиль роботи той самий — не переконувати, а вражати: "Коли я прийшла, на мене дивилися із широко розплющеними очима — мовляв, та що це вона виробляє, та що це вона собі дозволяє. А я все могла собі дозволити, тому що я була чужа, стороння".

Реклама

Віктуар де Кастелане виявилася не просто ювеліром, а майстринею сучасного мистецтва, не дарма ж її речі показували в головних галереях і музеях. Сучасною художницею її зробила провокаційна суперечність між надкоштовними матеріалами й легким, невимушеним, веселим орудуванням ними. Вручіть серйозному ювелірові такий неймовірний смарагд, такий чарівний аметист, такий рідкісний помаранчевий діамант — він заклякне від відповідальності. Дайте камені Віктуар — вона почне ними жонглювати.

Каблучка Gem Dior, жовте золото, діаманти, каблучка Gem Dior, жовте золото, діаманти, малахіт, лазурит, хризопраз, каблучка Gem Dior, біле золото, діаманти, усе — Dior Joaillerie

Є в неї правильна дистанція між задумом і втіленням. Сучасний художник не забруднює рук фарбою. Він придумує те, що виконують інші. Це розплющує очі й звільняє фантазію. Віктуар не поспішає хапатися за олівець, а сідати за комп’ютер, як це роблять дизайнери, і поготів. У школі, яку ненавиділа, вона мала проблеми із зосередженням, із запам’ятовуванням — не могла переказати щойно прочитаний текст. Вчителі дратувалися, не розуміючи, що це не лінь чи неуважність, а просто інша манера спілкуватися. У Dior — ніяких проблем з комунікацією, вона говорить тут не чужою, а власною мовою. Свої ідеї накидає на кольорових листочках post-it, потім віддає на промальовування, відтак вони повертаються до неї, спершу — як макети, згодом — як прикраси. Так її думки знаходять форму, колір і властивий їм із самого початку блиск.

Кореспондентка французького Vanity Fair описує сценку, як Віктуар пояснює гемологові бажаний колір каменю. Вона бере в рот льодяник, катає його на язиці й показує фахівцеві прозору горошину — "мені потрібно ось так". Проєктувати "серйозно" їй ні до чого, малює вона вільно, весело й трохи по-дилетантськи. Погляньте хоча б на її комікси про пригоди в товаристві Крістіана Діора. У нинішній компанії Діора, зауважу, не кожній дозволять бути з ним у дружніх взаєминах. Тож це ще й свідчення найвищого ступеня довіри, яку здобула Кастеллан.

І яку цілком виправдала. З 1999 року кожну її колекцію палко обговорювали, тому що вона робила те, на що ніхто не насмілювався. Вільно міксувала коштовне, напівкоштовне й декоративне каміння, використовувала діамантову крихту, "попелюшчин пил", припудрюючи ним кабошони, а коли бракувало кольору, вводила кольоровий лак або гарячу емаль — "обертаючи почуття й емоції на прикраси", як сама каже. Це були дуже незвичні й дуже фігуративні речі, маленькі докладні скульптурки: мертві голови королів-королев, квіти-хижаки, образи діорівських суконь, враження від інтер’єрів Версаля.

Браслет Gem Dior, рожеве золото, діаманти, браслет Gem Dior, жовте золото, діаманти, браслет Gem Dior, біле золото, діаманти, усе — Dior

І ось тепер Gem, де браслети складені з прямокутників подібно до рояльних клавіш. Щоправда, замість чорного й білого — найрізноманітніші природні кольори мінералів. "Для мене колір дуже важливий, і я люблю використовувати всі камені відразу. Я змішала малахіт, лазурит, перламутр і сердолік. Є рожевий опал, є тигрове око. Збираючи їх разом, я намагалася зіграти на різнобарвності, але, звісно, зважала на нюанси відтінків. Деякі браслети цілком складаються з розміщених у шаховому порядку декоративних каменів. Всі сторони асиметричні, як і в природі".

Нова колекція незвичайна для Віктуар саме повною відмовою від образотворчості. "Зазвичай ваші прикраси написані фантастичною мовою, де з 300 букв — 299 голосних. Чому ви вирішили зробити Gem такою геометричною, суворою, модульною?" — запитую я. "Захотілося перемкнутися з фігуративних прикрас на абстрактні, — відповідає Віктуар. — Я подумала, що тепер саме час для геометричного стилю. Але я не так далеко пішла від того, що робила раніше, це нібито мої колишні прикраси, тільки розібрані й складені заново як пікселі, палетки, клітинки". Тобто знову художня вправа на конструкцію-деконструкцію? Пригадую, як вона пласкозубцями розбирала свої дитячі прикраси, мамині подарунки, щоб перетворити їх на щось нове. "Тепер мені вже не потрібні інструменти, — каже вона, — я можу це робити й подумки".

Це ніби мої колишні прикраси, тільки складені заново як пікселі, палетки, клітинки

Багатокутні циферблати годинника Gem, обведені золотом, на вигляд як камені на зрізі. "Мені спало це на думку, коли я роздивлялася надіслані неограновані мінерали. У їхній підкресленій грубості було справжнє зачарування. Треба лишень покласти їх в оправу, подумала я. Мені завжди було шкода камені, яким ми навмисне надавали правильної форми. Може бути, як з людьми: неправильна форма якраз найправильніша".

Годинник Gem Dior, сталь, перламутр, кварцовий механізм, годинник Gem Dior, сталь, перламутр, шкіряний ремінець, кварцовий механізм, усе — Dior Joaillerie

Але в Gem є ще один прообраз — Віктуар де Кастелао розповідає про розклеєні в лінію шматочки тканини, які Крістіан Діор використовував у майстернях, перевіряючи колірну гаму колекції. Різноколірні смужки й справді подібні до розгорненого браслета. "Тож ця колекція поєднує ідею природи з ідеєю кутюр".

Спершу годинник Gem з’явився на ремінцях, дивуючи контрастом гладкої чорної шкіри й багатокутного різноколірного кам’яного циферблата. Тепер він — на складному браслеті, коло замкнулося. Це вже не зовсім годинник, не просто механізм, а прикраса. "Годинник як браслет, — каже Віктуар. — Або браслет як годинник. Мені завжди подобалася ідея браслета, який показує час".

Ніяк не посперечаєшся. Мені теж подобається ідея різноколірного браслета, відразу показує час, у якому ми живемо, замість того, щоб скнарувати з хвилинами й годинами. У нових Gem і порядок, і анархія, і строгість, і строкатість; час за Віктуар нерівний, тривожний, але вже точно незабутньо прекрасний.

Текст: Олексій Тарханов

Фото: Casper Sejersen

Портрет: Frederike Helwig

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.