Арт на руках твоїх: колекція прикрас, зроблених художниками

28 березня 2018

У паризькому Музеї декоративного мистецтва проходить виставка «Прикраси художників від Калдера до Кунса: ідеальна колекція Діани Вене». Разом з Діаною Вене на експозиції була Тетяна Соловей.

«Просто візьми з підлоги студії обрізки, оформи і буде прикраса», – жартував над Френком Стеллою чоловік колекціонера Діани Вене, Бернар, за дружньою вечерею. Тепер у Діани є декілька прикрас дизайну Френка Стелли, схожих на хаотичні металеві скульптури. Такі коштовності, створені спеціально для неї, у колекціонера з'явилися не одразу. Все почалося 1992-го, коли вона викупила колекцію арт-прикрас у однієї з галеристок в Нью-Йорку. Багато купувала на аукціонах і у знайомих галеристів, пізніше розпочала працювати з художниками напряму. Наприклад, скульптор Сезар зробив брошку у фірмовій техніці «компресії», спресувавши дитячі «скарби» Діани – ланцюжки, монети, фольгу – і додавши дорогоцінні рубіни.

Перстень, золото, Франк Стелла 2010, серія лімітована 5 екземплярами
Перстень Ligne indéterminée, золото, 1998, Бернар Веде, єдиний екземпляр
Брошка Tête de fou, золото, срібло, 2010 Орлан, серія лімітована 8 екземплярами
Підвіска Madame, золото, рубіни і діаманти, 1960, Жан Кокто, серія лімітована 50 екземплярами

«Тепер прикраси доводиться зберігати в сейфі», – зітхає Діана, яка полюбляє «вигулювати» свою колекцію, але зараз ховає задля безпеки – уваги преси до її надбань все більше. З нею залишився лише перстень-скульптура чоловіка Бернара Вене. Саме з нього почалася вся історія: Бернар зробив їй пропозицію з перснем, згорнутим з фольги. Пізніше вже, замовив таке ж у ювеліра з золота. І його скульптура, і її каблучка, – відкривають експозицію.

На виставці «Прикраси художників від Калдера до Кунса: ідеальна колекція Діани Вене» в Музеї декоративного мистецтва представлені 230 прикрас 130 художників ХХ і XXI століття, а також речі з приватних і музейних зібрань. Ефект від їх скупчення в одному місці – дивовижний. У якийсь момент розумієш, що ці речі змінюють уявлення про те, що взагалі можна вважати прикрасою.

Свої роботи художники створювали, надихаючись речами абсолютно різноманітними: африканськими масками і абстрактними формами, кінетикою і політикою. Такий тематичний діапазон прикрашає коштовності, які не заточені під заручини, день народження, або інші людські нагоди. Масивні, недосконалі або нарочито неправильні – вони мають фантастичний, авангардний і сучасний вигляд, і в кожному тренують щоденну сміливість оточувати і прикрашати себе такими особливими речами.

Брошка-годинник Cuillère avec montre-peigne, золото, емаль, Сальвадор Далі, серія лімітована 6 екземплярами
Браслет Elisse Concetto Spaziale, срібло, лак, 1967, Лучіо Фонтана, випуск лімітований 150 екземплярами
Брошка Nana, емаль, 1973, Нікі де Сан-Фалль

Ідеальні сережки у вигляді спіралей завдовжки 10 см одного з творців сучасної модної фотографії – Мена Рея. У них йому позувала Катрін Денев, їх легко уявити в сучасній зйомці Vogue, хоча форму художник придумав ще 1919-го – для підвісної лампи. Яскраві кольорові лаковані «Фламенко» Соні Делоне і Nana Нікі де Сен-Фалль – ідеальні кандидати на пару із сережок, що різняться між собою, все як за модним трендом. 

Свою колекцію Діана вже презентувала в Нью-Йорку, Афінах, Маямі, Сеулі і Венеції. У Паризькому Les Arts Decoratifs їй подобається те, як куратори вибудували контекст і додали виробничих деталей. Для вмілих рук тут в дусі французького культу savoir-fair відведено цілий зал – точніше, для одних рук. Значну частину артистичних ювелірних прикрас для Ернста, Арп, Пікассо та Джакометті в 50-60 роки реалізував Франсуа Гюго, онук автора «Людини, яка сміється». У вітринах – комірні книги, зліпки головок і сонячних фавнів, а ось і сам Франсуа на фото з Пікассо, сміється.

Намисто з підвіскою Rabbit Pendant Necklace, платина, 2005-2009, Джефф Кунс, випущене у співпраці зі Стелою Маккартні в кількості 50 одиниць
Намисто Untitled, срібло, 1998, Луїза Буржуа, серія лімітована 39 екземплярами
Брошка Le Grand Faune, золото, 1973, Пабло Пікассо, серія лімітована 20 екземплярами

Чим далі в зали, тим сильніше здається, що ця колекція – квінтесенція ідеї ювелірних прикрас. Вони можуть бути грамотною інвестицією. Кольє Калдера в формі літери «М» Діана купила на аукціоні Christie`s за 35 тисяч євро для внучки Маргарет – вона зможе носити, коли виросте. Ціни на прикраси Калдера (він, до речі, робив їх своїми руками) тим часом зросли вдвічі, і до повноліття внучки брошка може стати подарунком і зовсім безцінним. Брошку Роя Ліхтенштейна Діана купила з цікавості на одній з його перших виставок, як сувенір за три долари, минулого року таку на Christie`s продали на 1625 $.

У багатьох речей приголомшлива любовна історія. Кольє грецького скульптора Такіса Діані запропонували друзі-галеристи. Як виявилося, він зліпив його на тілі своєї коханки, яка продала кольє після розриву. Через 20 років воно вже було у Діани. Кінці історії зімкнулися, коли одна зі знайомих Діани Вене впізнала своє колишнє кольє в її колекції, а Діана – його історію. Дивовижна золота підвіска у вигляді голови фавна Пікассо – схожа на любовний прапор: призначалася для Марії-Терези Вальтер, коханки і натурниці художника, але схожу отримала і наступна любов – Дора Маар.

Artists’ jewellery from Calder to Koons: Diane Venet’s ideal collection: до 8 липня в Музеї декоративного мистецтва.

Фото:

© Brian Moghadam, New York

© Greg Favre, Paris

© Sherry Griffin, Brooklyn

© Philippe Servent, Paris

© Philippe Gontier, Paris

выставка · украшения ·

Ще в розділі Аксесуари

Популярне