Як українські шеф-кухарі й ресторатори допомогають армії та звичайним українцям
Перед війною ресторанний бізнес України був на піднесенні. Кількість нових ресторанів, кафе, барів і кав’ярень по всій країні, здавалося, зростала щодня, а українські шеф-кухарі невпинно працювали над новою українською кухнею. Проте нині шеф-кухарі інакше реагують на події – обʼєднуються та мобілізуються, щоб допомогати армії та всім українцям.
Євген Клопотенко – шеф-кухар, бізнесмен і кулінарний експерт, а також співзасновник київського ресторану "Сто років тому вперед". З перших днів війни Клопотенко допомагає українським бійцям: щодня команда шеф-кухаря готує близько 1500 порцій для ТрО. Зусиллями Євгена відкрили польові кухні для українців, яким довелося покинути свої домівки, та заклад "Інші" у Львові, який, окрім основного меню, пропонує меню № 2 – безплатне. Також Клопотенко веде бій на інформаційному полі, тримаючи постійний контакт зі світовими ЗМІ та поширюючи правдиву інформацію про культурну спадщину України.
Ресторатор, співзасновник Kyiv Food Market і Odesa Food Market та засновник закладів "Юність", "Молодість", SHALOM та інших Алекс Купер не тільки постійно годує українських бійців і волонтерів, а й устиг відкрити новий заклад. "Паляниця" – це безплатний ресторан для пенсіонерів, де кожного дня з 12:00 до 15:00 на них чекає гарячий обід. За кілька днів команда й партнери Алекса Купера відчинили двері ще трьох "Паляниць" у Києві, які вже раді приймати пенсіонерів.
Володимир Ярославський – український шеф-кухар, керівник і співвласник ресторанів Lucky та CHEF’s TABLE, а також бренд-шеф крамниці Good Wine. З початку війни Ярославський та його команда готують страви для українських медиків і військових, а також роздають запаси закладів Lucky та CHEF’s TABLE на потреби захисників. Окрім цього, Володимир разом з Ольгою Мартиновською оголосили благодійний продаж своєї електронної кулінарної книжки "100 рецептів на кожен день". Усі вторговані кошти передадуть дитячій лікарні "Охматдит".
Шеф-кухар і співзасновник ресторанної компанії Food vs Marketing Женя Михайленко також віднайшов стабільність у допомозі українським військам. У день початку війни на базі групи ресторанів Food vs Marketing була створена волонтерська організація "Армія Дамблдора", яка налагодила зв’язок з представниками ЗСУ й Тероборони та безоплатно постачає їм їжу. В Instagram-акаунті закладу постійно публікуються звіти про діяльність штабу.
Ресторан Mirali, засновником якого є шеф-кухар Міралі Ділбазі, відкрився лише в листопаді 2021 року. Проте вже в березні команда закладу мусила перейти від планування нового меню до волонтерської роботи. У мирний час колега Міралі Саша Кушнірук обіймав позицію кухаря гарячої станції, а тепер очолив команду, яка не припиняє працювати за зачиненими дверима та готує гарячі обіди – понад 400 порцій щодня. Окрім цього, разом з Оленою Лисицькою Ділбазі організовує серію обідів у європейських ресторанах, а всі зібрані кошти йдуть на підтримку гуманітарної допомоги в Україні.
Олександр Сливканич, співзасновник відомих ужгородських кав’ярень RIVERSIDE та EAT ME, налагодив у рідному місті харчування тисяч біженців, які щодня прибувають на Закарпаття. Разом з іншими волонтерами "Гастрономічного батальону Закарпаття" вони годують близько 20 тисяч нужденних, на що витрачається щодня приблизно 4 тонни їжі. У середньому на харчування біженців у цьому центрі йде близько 200 000 гривень на день – допомогти надійному тилу закарпатського можна за посиланням.