КУПИТИ КВИТКИ

La Divina: яким було життя драматичної зірки Марії Каллас

"La Divina" – так називали унікальну сопрано й зірку світової опери Марію Каллас. "Божественна", з італійської, співачка своїм голосом, відданістю театру й сильною особистістю здобула славу поза межами театральних кіл. Одні вважають, що вона дала нове дихання елітарній опері, привернувши увагу до цього виду мистецтва велику кількість нових глядачів, інші ж вважають її іконою стилю, яка надихає істориків моди й досі. У 101 день народження гречанки Vogue UA розбирає бурхливе життя Каллас.

Марія Каллас на сцені
Марія Каллас на сцені "Ла Скала, 1950-ті"

Реклама.

Важке дитинство й перші кроки до опери

Марія Каллас походить з сімʼʼї грецьких емігрантів, що переїхали до Нью-Йорку на початку ХХ-го століття. Її дитинство було непростим: батьки хотіли хлопчика, адже за кілька років до народження Марії вони втратили першого сина. Попри неприйняття батька, мати маленької Каллас Євангелія з 3 років водила доньку в бібліотеку з музичним програвачем, що знаходилася на Пʼятій авеню. Там вона вперше почула партії з "Аїди", "Кармен" та записи найвідоміших симфонічних оркестрів. Старша сестра Жаклін була улюбленицею, а тому батьки дозволили їй вчитися грі на фортепʼяно – маленька Каллас не була такою ж удачливою, тому підслуховувала сестрині уроки під дверима.

Після вистави у
Після вистави у "Ла Скала"

До наповненого психологічними травмами дитинства додалося розлучення мати й батька. Евангелія з доньками обідніла і була змушена повернутися до Греції. У 1936 році Марії вдається вступити до Афінської консерваторії, де Каллас розкриє свій унікальний трьохоктавний діапазон голосу. Саме завдяки ньому вона стане ідеальною героїнею для найважчих італійських опер Верді й Доніцетті, а також зможе опанувати драматичні опери Ріхтера Вагнера.

У
У "Травіаті" Джузеппе Верді, 1955

Вона – зірка окупованої Греції

З початком Другої світової війни італійські фашисти окупують Грецію, і Каллас доведеться виступати на грецьких сценах: у 1941 дебют у партії "Тоски" в однойменній опері Пуччині, роком пізніше вона стала Леонорою в бетховенській опері "Фіделіо". Відома італійська письменниця Камілла Чедерна у своїй книзі про Каллас пише так: "Одразу після премʼєри в цій опері Марія була відома не тільки у Греції, а й серед окупаційних військ Італії й Німеччини". Часто італійські посадовці дарували їй ящики помідорів, кілограми свіжого пармезану, прошутто й пачки спагетті. Мати була проти таких подарунків, а девʼятнадцятирічна зірка грецької опери з обережністю ставилася до таких сюрпризів від окупаційної влади. Попри це, існує багато свідчень тогочасних знайомих Каллас, які розповідали, що задля утримання власної сімʼї вона не тільки співала в опері, а також виступала у місцевих забігайлівках, не полишаючи фізичних робіт, які приносили їй додаткові гроші.

Приголомшливий "Ла Скала"

Зі звільненням Греції вона була звинувачена в колабораціонізмі. У пошуках творчої кар'єри вона вирішує знову випробувати свою долю в Нью-Йорку. Через зайву вагу Метрополітен прибирає її з партій, а Каллас вирішує емігрувати до щойно звільненої Італії. Уже в 1947 вона дебютує на Веронській арені в партії Джоконди в однойменній опері, а вже в 1951 її запросять до трупи "Ла Скала" в Мілані – одного з найвідоміших оперних театрів світу. Саме завдяки Ла Скала світ знає Каллас сильною драматичною співачкою – улюбленицею опер Пуччині, Верді, Белліні й бельканто Доніцетті. "Ла Скала" вона присвятить 11 років свого життя. Там оперна співачка пропрацює з відомими театральними режисерами: Франко Дзеффіреллі, Ніколя Бенуа, Туліо Серафін і Лукіно Вісконті – зірками театральної сфери 1950-х.

Каллас разом із першим чоловіком Джованні Баттиста Менегіні
Каллас разом із першим чоловіком Джованні Баттиста Менегіні

Золотий вік карʼєри

Минулого року до сторіччя від дня народження Каллас міланський театр присвятив їй ретроспективну виставку, де можна було не тільки побачити унікальні фотографії з театральних архівів, а й роздивитися костюми співачки. Окремим імерсивним досвідом стала кімната з уривками партій з різних опер, де кожен міг послухати голос Каллас.

У 1950-ті Каллас стає зіркою американського оперного театру: вона дебютує в Метрополітен опера в головній партії опери "Норма", тим самим відкривши театральний сезон 1956/1957. Для цього співачка схудла на більш ніж 30 кілограмів – саме тоді почалося її постійне змагання з самою собою заради схуднення й подальшого утримання ваги. У ті часи Каллас говорила, що її великим натхненням у стилі є Одрі Хепберн – особливо у фільмі "Римські канікули" та "Сніданок у Тіффані", а в емоціях і відчутті – голлівудська зірка Грета Гарбо.

Від творчого розквіту до занепаду

Бурхливі пʼятдесяті приносять роман із грецьким бізнесменом Аристотелем Онассісом. Їхній роман був нещасливим: чоловік вчиняв над Каллас домашнє психологічне й фізичне насилля, змусив позбутися дитини, коли співачка завагітніла, а пізніше одружився на вдовілій Жаклін Кеннеді. Про це оперна діва дізналася з ранкових газет 1968-го року. Зраджена, Марія Каллас занепадає й відмовляється від виступів, інтервʼю й зустрічей. Тогочасні медіа трактують це як зіркову хворобу, однак насправді оперна діва вирішує закритися в собі. Паралельно тривають постійні намагання утримати вагу й позбутися безсоння. Вона починає приймати важкі психотропні ліки, що в подальшому вплинуть на її здоровʼя.

Після цієї зради Каллас погоджується зіграти головну роль у фільмі "Медея" італійського режисера Пʼєрпаоло Пазоліні – ця робота стала однією з найперших картин, де можна побачити справжній образ Каллас. З 1971 по 1972 рік, попри майже втрачений голос, вона проводить майстеркласи з академічного вокалу в Джульярдській музичній школі в Нью-Йорку – одного з найпрестижніших вищих навчальних закладів США у галузі мистецтва.

Марія Каллас у фільмі
Марія Каллас у фільмі "Медея"

Вічна легенда

Останні роки свого життя вона провела в Парижі. Каллас рідко виходила з дому, жила одна й не любила гостей. За кілька років до своєї смерті діва втратить коло найдорожчих їй людей: тата, коханого Онассіса, режисерів Туліо Серафін і Лукіно Вісконті, а також режисера Пʼєрпаоло Пазоліні, якого вбʼють італійські мафіозі.

16 вересня 1977 року Каллас покине цей світ, залишивши за собою величезний культурний спадок у театральній і світовій масовій культурі. Її смерть оповита легендами і плітками, однак всі точно знають, що Каллас дуже страждала в останній період свого життя, через що відчувала себе нещасною. Їй присвячують виставки, роблять омажі у фільмах і книжках. Як, наприклад, у цьогорічному фільмі-байопіку "Марія" режисера Пабло Ларраїна, де головну роль зіграла Анджеліна Джолі. Міфологічна фігура Марії Каллас надихає нас і сьогодні. У кінці кінців вона – La Divina.

Текст: Вова Мотричук

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.