Народний оберіг: як стиль мілітарі впливає на сучасні вишиванки
Недарма моду називають відображенням нашої дійсності та лакмусовим папірцем кожної епохи. З її допомогою можна вивчати настрої людей, їхню біль та інтереси, навколишню економічну та соціальну ситуацію. Життя українців сьогодні тісно пов'язане зі словом "війна", вона впливає, зокрема, на наш вибір одягу. Вплинула війна і на те, які вишиванки ми сьогодні обираємо, — нові часи диктують нові сенси.
Так, головнокомандувач ЗСУ Валерій Залужний на честь Дня вишиванки показав свою нову сорочку, яку для нього створили у львівському ательє ZETA. Ця вишиванка повторює сорочку Степана Бандери — лідера боротьби за українську незалежність. Українські майстрині відтворили це знакове вбрання в межах проєкту "Вишивка в одязі видатних українців", творчий колектив якого старанно реконструює вишиті сорочки видатних діячів української культури ХІХ — початку ХХ ст. Важливо, що затребуваність цієї вишиванки сьогодні допомагає вже сучасним українським захисникам — завдяки її продажам вдається збирати кошти на купівлю бронежилетів, автомобілів для ЗСУ, тепловізорів. У Валерія Залужного вишиванка у стриманих мілітарі-кольорах.
Минулого року справжнім гітом стала вишиванка, у якій президент України Володимир Зеленський з'явився 22 серпня 2022 року на церемонії нагородження видатних українців. Її головна особливість — замість звичних візерунків вона прикрашена вишивкою танків та БТРів, також там можна розгледіти квіти, дерева і образи жінки й чоловіка, що тримаються за руки. Авторкою цієї сорочки стала Катерина Возіанова, засновниця бренду чоловічого одягу Indposhiv. "Ми зрозуміли, що вишиванка — наш національний одяг, який у війну має змінитися. Вишиванка повинна демонструвати всьому світові, що таке війна. Тому перша людина, про яку я подумала, — це наш президент", — розповіла Катерина Возіанова в одному з інтерв'ю. Вона зауважила, що саме завдяки цій речі бренд Indposhiv зміг зберегти команду та вистояти у ці скрутні часи. Кілька місяців вони виготовляли тільки її. Також дизайнерка додає, що сорочка з чорними нитками є лише у президента — для своїх клієнтів вони створювали її вже в інших відтінках. Дуже швидко ця вишиванка стала народною — з'явилося безліч копій цього мотиву, що лише підтверджує вплив мілітарі на наше сьогодення та смаки.
Ще один бренд етнічного одягу, який чуйно реагує на порядок денний — Etnodim. У його вишиванках також не раз з'являвся на публіці президент Зеленський. Того року українців з Днем вишиванки він привітав у сорочці із символічною назвою Velych. Це вишиванка оздоблена орнаментом дубового листя — уособленням чоловічої енергії й сили, довголіття та терпіння — та символізує стійкість та міцність нашого народу, його глибокої прив’язаності до коріння та рідної землі. Колір сорочки й вишивки узгоджувався зі стилем мілітарі, якому під час війни Володимир Зеленський віддає перевагу.
Українські військові також адаптують моду під себе — замість класичних вишиванок вони обирають бойові вишиті сорочки, які професійною військовою мовою називаються убаксами (скорочено від Under Body Armor Combat Shirt) чи сорочками під бронежилет. Так, Дмитро "Орест" Козацький, Пташка та Павло Вишебаба не раз з'являлися в сорочках бренду "ВишивУбакс", який зміг поєднати символізм української вишиванки з військовими потребами та практичністю. Працює марка лише з тканинами, затвердженими стандартами Міністерства оборони та з дотриманням усіх технічних вимог до військової форми — липучок, кишень тощо. Ідею бренду ідеально описує їхній слоган: "Для того, хто вдягнув піксель, щоб захистити своє право носити вишиванку", який сьогодні відгукується в серцях мільйонів українців. З Днем вишиванки!