КУПИТИ КВИТКИ

1/4 століття: якою була мода у 2001 році

2025 рік уже на порозі, а це означає, що вже минула перша чверть ХХІ століття. Зазвичай ми дивимося вперед і з нетерпінням чекаємо майбутнього. Власне, наступного року справді є на що чекати: дебюти в Celine, Givenchy, Tom Ford і, ймовірно, Chanel, хоча ми ще чекаємо на підтвердження, чий саме дебют це буде. А ще неминучі сюрпризи, як поява Бейонсе на показі Luar чи чергове разюче шоу Margiela Artisanal від Джона Гальяно.

Однак, як зберігачі найповнішого архіву моди ХХІ століття – адже Vogue Runway, по суті, є "музеєм образів" – ми вважаємо, що нині варто й озирнутися назад. У серії матеріалі "1/4 століття" ми детально вивчаємо початок 2000-х, виділяючи колекції, що задавали тон, найяскравіші образи з червоних доріжок, а також інновації, тренди та культові речі, які вплинули не лише на індустрію, але й на світ в цілому.

Реклама.

Marc Jacobs запускає Marc by Marc Jacobs і робить дифузні лінії модними

Marc by Marc Jacobs весна-літо 2001
Marc by Marc Jacobs весна-літо 2001

У 2001 році Марк Джейкобс, завжди стильний і модний улюбленець Нью-Йорка, вже був у центрі уваги. Його власний бренд був фаворитом індустрії, а з 1997 року він працював художнім керівником Louis Vuitton, де представив першу колекцію для розкішного дому. Того ж року Джейкобс запросив художника Стівена Спроуза створити культовий дизайн для шкіряних аксесуарів Louis Vuitton у стилі графіті. Цей проєкт мав шалений успіх і став прикладом колаборацій між високою модою та мистецтвом.

Навесні 2001 року Джейкобс оголосив про запуск нової лінії Marc. На той час це залишилося поза великою увагою, і мало хто міг уявити, що цей бренд вплине на стиль молоді на ціле десятиліття. Marc by Marc Jacobs, як згодом назвали лінію, не був першим брендом із доступнішими цінами — вже існували успішні DKNY, D&G і Armani Exchange. Проте Джейкобс точно відчув, чого хоче молодь, і зрозумів, що цей сегмент залишався майже непоміченим. Він запропонував людям у їхні пізні підліткові та ранні двадцяті роки стиль, який був і модним, і доступним.

Критики того часу помітили вплив 1980-х у його колекціях, що викликало суперечливі відгуки. Однак це було не випадковим. У районах, як-от центр Манхеттена, Вільямсбург і Берлін, молодь шукала у вінтажних магазинах неонові кольори, светри-"кажани", вузькі спідниці та ексцентричні туфлі. В осінній колекції 2001 року Джейкобс представив ультратонкі джинси в яскравих кольорах, светри з графіті та військові куртки. Його моделі мали андрогінний вигляд, а сам одяг був створений так, щоб будь-хто міг носити його.

Культ Marc by Marc Jacobs продовжував зростати. Кожна нова колекція Джейкобса давала точно те, чого хотіла аудиторія. Незабаром на Блікер-стріт у Вест-Вілліджі з’явилася "імперія" Marc — окремі магазини для чоловічої та жіночої ліній, а також простір із брендованими дрібничками, включаючи культовий шопер із написом: Jacobs by Marc Jacobs for Marc by Marc Jacobs in Collaboration with Marc Jacobs for Marc by Marc Jacobs.

Марк Джейкобс і Stephen Sprouse створюють колаборацію з Louis Vuitton — логотипи змінюються назавжди

Чи пам’ятаєте ви часи, коли колаборації не здавалися чимось неминучим, а вражали своєю новизною? Співпраці стали одним із найпотужніших трендів 21 століття у моді. Проте, як і будь-який тренд, їхня магія з часом стала втрачати оригінальність і перетворюватися на формальність. Але коли колаборація вдала, вона все ще справляє сильне враження. І такою була революційна співпраця 2001 року між Марком Джейкобсом для Louis Vuitton і його другом, художником Стівеном Спроузом.

На той момент Джейкобс вже чотири роки очолював Louis Vuitton, а його старт у бренді запам’ятався несподіваним подіумним шоу без жодної сумки. Але у 2001 році він зробив ще більш зухвалий крок: запросив Спроуза нанести графіті на культову монограму Louis Vuitton. Це був справжній акт бунтарства — змінити щось настільки іконічне. І це одразу стало хітом.

Якби Джейкобс не залучив Спроуза, чи були б у нас Louis Vuitton x Supreme? Gucci x Balenciaga? Або Crocs чи Birkenstock у співпраці з брендами високої моди? Ймовірно, так. Але, як і в багатьох інших модних проривах, Джейкобс був тим, хто зробив це першим.

It-bag, що підкорила всіх: Biker Bag Ніколя Жеск’єра для Balenciaga

Photographed by Robert Fairer, Vogue, September 2004
Photographed by Robert Fairer, Vogue, September 2004

Легенда світу моди розповідає, що знаменита сумка City Bag від Balenciaga народилася після візиту Кейт Мосс у штаб-квартиру бренду. Вона побачила зразок сумки й одразу попросила одну для себе. Справжні супермоделі, такі як Мосс, завжди мали інтуїцію на тренди. Як показала історія (і як видно з цієї хронології), усе, що носила Мосс, ставало хітом. City Bag не стала винятком.

Реальна історія така: на дворі 2001 рік, і Ніколя Жеск’єр створював зразки сумки, яка згодом стала Balenciaga City Bag, також відомою як Biker Bag за її естетику, натхненну байкерською культурою. Бахрома, заклепки та м’яка шкіра — усе це нагадувало аксесуари справжніх байкерів. Але керівництво бренду не було переконане й вирішили не запускати сумку у виробництво. Проте кілька зразків все ж виготовили для показу. City Bag на подіумі не з’явилася, але моделі, включаючи Мосс, знайшли її за лаштунками й попросили взяти з собою.

І це стало початком історії успіху. Незабаром сумка пішла у виробництво, стала бестселером і однією з перших It-bag свого часу. Фанатками City Bag стали не лише Мосс, але й Ніколь Річі, Періс Гілтон, Ліндсі Лохан, Мері-Кейт та Ешлі Олсен, а також Сієнна Міллер. Вони носили її скрізь: у кафе, клуби, з ранку до вечора, надихаючи ціле покоління жінок наслідувати їхній приклад — із City Bag або її доступнішою версією.

Однак успіх цієї сумки — це не лише заслуга інтуїції Кейт Мосс. City Bag стала прикладом геніальності Ніколя Жеск’єра. Вона мала зовсім не такий вигляд, як інші аксесуари тієї епохи: м’яка, розслаблена, але водночас елегантна, з ноткою рок-н-ролу та бохо. Вона ідеально поєднувала елементи аптауну та даунтауну, ставши універсальним аксесуаром для будь-якої ситуації. Навіть у наш час It-bag з тієї епохи рідко повертаються з таким успіхом, як Balenciaga City Bag. Це не просто сумка, а справжня ікона стилю, що витримала випробування часом.

Покази року

Chloé весна-літо 2001. Photo: JB Villareal / Shoot Digital for Style.com
Chloé весна-літо 2001. Photo: JB Villareal / Shoot Digital for Style.com
Gucci весна-літо 2001. Photo: JB Villareal / Shoot Digital for Style.com
Gucci весна-літо 2001. Photo: JB Villareal / Shoot Digital for Style.com
Alexander McQueen весна-літо 2001. Photo: JB Villareal / Shoot Digital for Style.com
Alexander McQueen весна-літо 2001. Photo: JB Villareal / Shoot Digital for Style.com
Callaghan весна-літо 2001. Photo: JB Villareal / Shoot Digital for Style.com
Callaghan весна-літо 2001. Photo: JB Villareal / Shoot Digital for Style.com
Miu Miu осінь-зима 2001/2002. Photo: JB Villareal/Shoot Digital for Style.com
Miu Miu осінь-зима 2001/2002. Photo: JB Villareal/Shoot Digital for Style.com
Clements Ribeiro весна-літо 2001. Photo: JB Villareal / Shoot Digital for Style.com
Clements Ribeiro весна-літо 2001. Photo: JB Villareal / Shoot Digital for Style.com
Chanel весна-літо 2001. Photo: Condé Nast Archive
Chanel весна-літо 2001. Photo: Condé Nast Archive
Louis Vuitton осінь-зима 2001/2002. Photo: Pool Simon / Stevens / Getty Images
Louis Vuitton осінь-зима 2001/2002. Photo: Pool Simon / Stevens / Getty Images
Narciso Rodrgiuez осінь-зима 2001/2002. Photo: JB Villareal/Shoot Digital for Style.com
Narciso Rodrgiuez осінь-зима 2001/2002. Photo: JB Villareal/Shoot Digital for Style.com
Jeremy Scott осінь-зима 2001/2002. Photo: JB Villareal/Shoot Digital for Style.com
Jeremy Scott осінь-зима 2001/2002. Photo: JB Villareal/Shoot Digital for Style.com
Imitation of Christ осінь-зима 2001/2002. Photo: JB Villareal/Shoot Digital for Style.com
Imitation of Christ осінь-зима 2001/2002. Photo: JB Villareal/Shoot Digital for Style.com
Imitation of Christ весна-літо 2001. Photo: JB Villareal / Shoot Digital for Style.com
Imitation of Christ весна-літо 2001. Photo: JB Villareal / Shoot Digital for Style.com

Найяскравіші виходи на червоні доріжки

Брітні Спірс і Джастін Тімберлейк на церемонії American Music Awards
Брітні Спірс і Джастін Тімберлейк на церемонії American Music Awards
Б'єрк в Marjan Pejoski на церемонії вручення премії
Б'єрк в Marjan Pejoski на церемонії вручення премії "Оскар"
Демі Мур і Донна Каран на Met Gala
Демі Мур і Донна Каран на Met Gala
Рене Зеллвегер в Jean Desses на церемонії вручення премії
Рене Зеллвегер в Jean Desses на церемонії вручення премії "Оскар"
Наомі Кемпбелл та Іман на Met Gala
Наомі Кемпбелл та Іман на Met Gala
Мішель Єо у сукні від Барні Ченга на церемонії вручення премії
Мішель Єо у сукні від Барні Ченга на церемонії вручення премії "Оскар"
Destiny’s Child на церемонії вручення премії
Destiny’s Child на церемонії вручення премії "Ґреммі"
Джулія Робертс у сукні від Valentino на церемонії вручення премії
Джулія Робертс у сукні від Valentino на церемонії вручення премії "Оскар", де вона здобула нагороду за головну роль у фільмі "Ерін Брокович"

Фінальний кадр

Андрогінність — це те, на чому зараз зосереджені дизайнери, але у 2001 році саме жінки у чоловічому одязі Dior Homme від Еді Слімана викликали резонанс у світі моди. Photo: Tom Munro, Vogue, January 2010
Андрогінність — це те, на чому зараз зосереджені дизайнери, але у 2001 році саме жінки у чоловічому одязі Dior Homme від Еді Слімана викликали резонанс у світі моди. Photo: Tom Munro, Vogue, January 2010

За матеріалом vogue.com

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.