5 найбільш епічних фільмів Стівена Спілберга
Стівен Спілберг — один з найвпливовіших режисерів в історії кінематографа — сьогодні відзначає 77-ліття. Його фільми здобули десятки "Оскарів" у різних номінаціях, а 20 найкасовіших картин зібрали в прокаті 10 мільярдів доларів. У день народження великого режисера згадуємо п'ять його визначних робіт.
"Щелепи", 1975
Саме екранізація "Щелеп" Пітера Бенчлі принесла Спілбергу світову славу й визнання. Сюжет трилера розповідає про величезну акулу-людожера, яка нападає на людей під час відпочинку на острові Еміті. Її затриманням займається місцевий шеф поліції разом з океанологом і професійним мисливцем на акул.
"Поворотним моментом моєї кар'єри став фільм "Щелепи". До нього я був просто режисером за викликом, амбітним і невідомим. Після величезного успіху картини я прокинувся знаменитим і міг тепер дозволити собі знімати все, що хочеться", — розповідав в інтерв'ю Спілберг.
Загальний бюджет склав сім мільйонів, що значно перевищило запланований через проблеми на виробництві. Найбільше проблем виникало з механічними акулами, які постійно ламалися. Для фільму було створено три моделі акули, і в кожної з них була своя функція. Кожна така акула коштувала 250 тисяч доларів. Також Universal Pictures неабияк витратилися на просування фільму. Тільки рекламна компанія обійшлася студії в 700 000 доларів, настільки сильно вони були впевнені в успіху.
До виходу "Зоряних воєн" фільм "Щелепи" був найкасовішим фільмом всіх часів. Підсумкові збори стрічки в прокаті склали 470 мільйонів. Сьогодні "Щелепи" розглядають як один з найбільших фільмів в історії, а його реліз вважається переломним моментом в історії кіно. "Щелепи" зіграв одну з вирішальних ролей у створенні сучасної бізнес-моделі Голлівуда. За фільмом послідували три сиквели, створених без участі Спілберга і Бенчлі, а також безліч схожих трилерів.
"Індіана Джонс", 1981
Завдяки трилогії про Індіану Джонса за Стівеном Спілбергом закріпилася слава режисера, який створює видовищне кіно. Серія фільмів про професора археології та його пригоди почалася з стрічки "Індіана Джонс: У пошуках втраченого ковчега", яку випустили 1981 року. Далі зняли фільми "Індіана Джонс і храм долі" (1984) і "Індіана Джонс і останній хрестовий похід" (1989), який став улюбленою частиною Спілберга. Четверта частина серії — "Індіана Джонс і Королівство кришталевого черепа" вийшла 2008 року, і за перший вікенд прокату в США зібрала понад 100 млн доларів. 2016 року студія Walt Disney Studios анонсувала, що новий "Індіана Джонс" з'явиться на екранах 12 липня 2021 року, режисером фільму буде знову Стівен Спілберг, а в головній ролі зніметься Гаррісон Форд. Внаслідок фільм вийшов у 2023-му. Це перший і єдиний фільм у серії, знятий не Стівеном Спілбергом, і з сюжетом, написаним не Джорджем Лукасом, — але вони виступили як виконавчі продюсери.
"Список Шиндлера", 1993
Історична драма "Список Шиндлера", знята за книгою Томаса Кеніллі "Ковчег Шиндлера", розповідає про німецького підприємця Оскара Шиндлера, що врятував понад тисячу польських євреїв під час Голокосту.
Картина стала володарем 7 премій "Оскар"; сам Спілберг отримав відразу дві статуетки — за фільм і режисуру. Працювати над фільмом режисер почав з 1983 року, проте самі зйомки були здійснені тільки 1993-го, так як Спілберг довгий час відкладав зйомки фільму і намагався передати його своїм колегам. Він пропонував взятися за проект Сінді Поллаку, Мартіну Скорсезе і Роману Поланскі. Із цього фільму починається співпраця Спілберга і оператора Януша Камінського. Усі наступні фільми Спілберга знімав тільки він.
Фільм став найдорожчим чорно-білим фільмом XX століття — бюджет склав 25 млн доларів. У той же час це найбільш комерційно успішний чорно-білий фільм: світові збори склали 321 млн доларів. Згідно з деякими джерелами, Спілберг відмовився від гонорару за фільм, за його словами, це були б "криваві гроші". На гроші, зароблені фільмом, він заснував фонд, діяльність якого полягає в збереженні письмових свідчень, документів, інтерв'ю з жертвами геноциду, зокрема Голокосту.
"Парк Юрського періоду", 1993
Науково-фантастичний фільм, оснований на однойменному романі Майкла Крайтона, розповідає про вигаданий острів, де вчені створили парк розваг із клонованими динозаврами. На острів запрошують групу вчених, щоб вони проінспектували парк до його відкриття. Через диверсію, влаштовану одним зі співробітників, динозаври прориваються на волю, а технічний персонал і відвідувачі намагаються врятуватися.
"Парк Юрського періоду" вважається важливою віхою у використанні комп'ютерних спецефектів. У світовому прокаті фільм заробив $914 000 000 і став найуспішнішим на той час фільмом. "Парк Юрського періоду" породив цілу медіафраншизу, включно з успішними сиквелами. 2011 року фільм увійшов до списку найбільш вірогідних науково-фантастичних фільмів за версією NASA. Книга і фільм настільки збільшили інтерес до динозаврів, що в США було зафіксовано рекордне збільшення кількості студентів кафедри палеонтології.
"Врятувати рядового Раяна", 1998
Військова драма "Врятувати рядового Раяна" розповідає історію капітана Джона Міллера, який під час Другої світової війни із загоном з восьми людей, що повинен вирушити в тил ворога на пошуки рядового Джеймса Раяна.
"Врятувати рядового Раяна" приніс творцям п'ять "Оскарів" у номінаціях за найкращу режисуру, роботу операторів, звук, монтаж і монтаж звуку. Всі провідні актори в обов'язковому порядку проходили армійські тренування протягом декількох днів. Велика кількість фізичних навантажень позбавила необхідності використовувати спеціальний грим, оскільки актори мали виснажений вигляд і без нього.
Під час знімань Спілберг показував відзнятий матеріал ветеранам висадки в Нормандії, щоб досягти найбільш точного відтворення подій. Багато в чому саме їхні консультації допомогли фільму бути дуже достовірним навіть у деталях. Наприклад, оглушена вибухами риба, викинута на пляж "Омаха", — підказка учасників десанту.