Вперше в історії: докторка наук прикрасила обкладинку Vogue UA Beauty
Науковиця та екоактивістка Анастасія Цибуляк побудувала бізнес, який привчає до дбайливого ставлення до світу й до себе
Вже 15 років Glossary, екостартап киянки Анастасії Цибуляк, пропонує органічні товари найвищої якості: косметику для догляду та макіяжу, продукти, біодобавки, побутову хімію, текстиль, дитячі іграшки, одяг.
Сьогодні органіка представлена всюди – в супермаркетах, аптеках, екокрамницях. А в 2009-му, коли Анастасія тільки починала розвивати свій бізнес, органічні товари вважалися радше примхою забезпечених і не надто обтяжених життям людей, ніж продуктами повсякденного попиту. Про сталий розвиток зовсім не йшлося.
Органічне виробництво передбачає максимальне піклування про споживача та довкілля. Продукцію обов’язково сертифікують: міжнародні маркування ECOCERT, BDIH, ICEA підтверджують, що товар, його паковання і навіть транспортування безпечні для навколишнього середовища, він не містить штучних консервантів, ароматизаторів, барвників, продуктів нафтопереробки, а виробник веде активну діяльність із захисту довкілля.
Анастасія Цибуляк стартувала з невеликого магазину косметики в центрі Києва, біля Золотих воріт, – майже одразу стартап злетів. Зараз офлайн-простору немає – замість нього працює мультибрендова онлайн-платформа із величезним асортиментом українських та міжнародних товарів. Перехід у диджитал відбувся ще до початку великої війни, щоб оптимізувати витрати. Клієнти швидко звикли до онлайн-шопінгу й були щасливі.
Сьогодні Glossary – найпотужніший імпортер органічних товарів в Україні. В асортименті тисячі позицій: продукти харчування, чаї, товари для дітей, засоби гігієни та побутова хімія. Марки з портфоліо Glossary можна знайти всюди: в супермаркетах та найбільших маркетплейсах, аптечних і косметичних мережах. До 2022 року воно складалося здебільшого з імпортних брендів, але сьогодні його переглядають на користь вітчизняних: тут можна знайти конопляні ковдри DevoHome, трав’яні збори для щоденного пиття Mol'far, органічні овочі Organic Terra, набіл Organic Milk, суперфуди Terra Biona, ефірні олії "Дунайський аграрій", косметику Lac Santé та солі для ванни Magnesium Goods.
Прагнення дбайливо ставитися до свого здоров’я та обирати найкраще на щодень для себе і родини Анастасії прищепила мама. З її подачі Настя з братом постійно випробовували різні системи харчування, від Брегга до Монтіньяка. "Досі пам’ятаю, як мама вирішила практикувати сокову терапію", – сміється Анастасія, яка 12-річною і бачити не могла свіжовичавлений буряковий сік.
Минуло 28 років. В її інстаграмі – піца з буряковим пюре та авокадо, яку обожнюють діти. З огляду на власний досвід, Настя впроваджує здорові звички в життя дочок, 9-річної Маргарити та 8-річної Алли-Софії, більш винахідливо. Запевняє, найкращий спосіб нагодувати дітей чимось корисним – приготувати це разом. "Мої діти ніколи не їли голубців, які для них готувала бабуся, – розповідає Цибуляк. – У подорожі на Крит я організувала їм майстер-клас із приготування долми. Вони власноруч робили начинку, загортали її у виноградне листя. Тепер із голубцями проблем немає".
Зваженого гедонізму її навчили шкільні канікули в Бессарабії. Анастасія народилася в місті Бєльці на півночі Молдови, щоліта гостювала в бабусь і дідусів. Збирала малину, лазила по деревах за черешнею, навідувалася до курей по свіжі, ще теплі яйця, їла плацинди – традиційні пласкі пироги з овочевою начинкою.
Батьки виховували їх із братом строго – діти мали вміти та встигати все: блискуче вчитися, прибирати, куховарити. Тому для Анастасії готувати для родини – так само звично, як керувати бізнес-процесами, займатися йогою або проходити чергове навчання (зараз вона опановує програму двох онлайн-курсів: зі сталих фінансів та натуропатії – лікування природними засобами).
У 20 років Цибуляк поїхала до Великої Британії вдосконалювати англійську. Вихована на постулатах здорового харчування, дівчина була налякана історіями про закордонну генетично модифіковану їжу, тому готувалася провести ті місяці голодною. Реальність виявилася значно цікавішою: в супермаркетах знайшлися цілі стелажі з незнайомими помітками Bio та Organic. "Досі пам’ятаю смак свіжого органічного хліба з органічним вершковим маслом", – каже вона з пристрастю, від якої миттєво розпалюється апетит.
Повернувшись із Британії у 2005 році, Настя зі звичним для себе ґрунтовним підходом почала досліджувати тему: що таке органічна індустрія, як працює, які організації здійснюють сертифікацію. Виявилось, у кожної країни – різні процедури, а знаменитий зелений листочок, яким помічають органічні продукти, – уніфікований міжнародний символ. Для експорту потрібні окремі дозволи.
У цих пошуках народилася ідея власного стартапу. Досвіду було достатньо – тоді Анастасія вже мала два бакалаврські дипломи, з фінансів і права, і вчилася в магістратурі Інституту міжнародних відносин при Університеті Шевченка, а паралельно працювала в компанії, яка імпортувала китайську сільгосптехніку. Не вистачало одного – стартового капіталу. За інвестиціями пішла до батька, той був налаштований скептично. Настя вмовила його разом відвідати найпотужнішу у світі виставку органіки, нюрнберзьку BIOFACH, де окремі павільйони присвячені різним продуктам: органічному вину, бакалії, набілу, текстилю, пакованню. У 2009-му донька отримала позику.
Повернути гроші в строк стало для неї питанням честі. Борг віддала, але досі розплачується за взятий на старті шалений ритм хронічним безсонням.
Спочатку проблемою була не конкуренція – великі косметичні мережі "не бачили Glossary і в мікроскоп", – а обізнаність про органіку, формувати яку мала вона сама, і ритейл, складний бізнес з великою кількістю залучених людей і процесів.
Як усі стартапери-ентузіасти, на початку Цибуляк робила все самотужки: організовувала склад, логістику, імпорт, мала справу з касовими розривами, працювала консультанткою в залі (настільки успішно, що отримувала чайові). Свою команду (в якій досі є працівники, що починали разом з нею 15 років тому) називає скарбом: "Це найпотужніший актив, найдорожче, що є".
Майже одразу Цибуляк організувала Organic Club, – розважально-освітній проєкт із зустрічами офлайн, у Glossary Organic Cafe, куди часто й із задоволенням приїздили міжнародні представники брендів з лекціями і воркшопами. Вчила покупців читати склад засобів: наприклад, краще обирати органічні косметичні бренди Mádara або Santaverde, в яких сік алое вера чи берези стоїть на перших позиціях, ніж найвідоміші марки, де першою зазначена вода. А якщо останньою в переліку інгредієнтів крему чи тоніка вказана ромашка, – це маркетинговий трюк і така умовна ромашка ніколи не спрацює – через мінімальний вміст у складі.
Паралельно з основним бізнесом підприємниця опікується благодійними та освітніми програмами. Головна з них – фонд Glossary Eco Foundation. У його межах діє просвітницький проєкт із лекціями, відео, аудіоматеріалами для дітей, що популяризують екологію та розвивають екомислення. Для підтримки вітчизняних аграріїв працює програма Ukrainian Origin: "Фермер усе робить сам – і вирощує, і пакує, і відправляє. Наша функція – допомогти його продукції стати на полиці великих мереж у гарному пакованні на хороших умовах". Вона напам’ять знає всі органічні ферми України і палко адвокатує їхні інтереси. "Якщо о п’ятій ранку дощило, то до обіду не буде гарної руколи на полицях!" – не втомлюється пояснювати торговельним мережам.
Серед сателітних проєктів Glossary – програма озеленення публічних просторів і території навпроти київського Історичного музею, ініціатива Farms for City Children, у межах якої міських дітей привозять на ферми – щоб вони розуміли, звідки їжа з’являється на столі, – екотуризм. Останній поставила на паузу велика війна.
Усе життя Анастасія поєднує навчання та роботу: стала кандидаткою політичних наук, дев’ять років по тому захистила докторську з економіки. Між здобуттям наукових ступенів закінчила програму міні-МВА Лондонської школи бізнесу та фінансів. Володіючи чотирма іноземними мовами, писала наукові праці в українські та світові економіко-політичні видання. Зараз 40-річна Цибуляк використовує міцні наукові зв’язки, щоб активно співпрацювати з міжнародними вишами, серед яких Стенфорд та Університет Гельсінкі: розробляє програми зменшення впливу наслідків війни на екологію України.
Підприємниця вважає, що свій внесок у справу покращення світу і власного здоров’я, має зробити кожен: можна почати з незначного – замінити зубну пасту на органічну, обрати натуральний дезодорант, замінити паперові рушники і туалетний папір бамбуковими, а жінкам – почати використовувати органічні засоби інтимної гігієни.
Цибуляк піклується про те, яким буде майбутнє, – це прагнення загострює материнський інстинкт. Цього року Анастасія стане мамою втретє. Попри минулий досвід завмерлої вагітності вона сповнена надії та випромінює сяйво. Приймає магній для гарного сну, вітамін В3 для краси шкіри і вітаміни для вагітних; робить фізичні вправи, готує дітям, багато працює і вірить у силу маленьких кроків, які змінюють світ на краще.
Фото: Yan Wasiuchnik
Стиль: Venya Brykalin
Текст: Альона Пономаренко
Зачіски: Rimi Ura @Calliste
Макіяж: Aya Murai @Calliste
Ретуш: Hue Retouch
Продюсерка: Ania Rybus @Prospero Production
Асистент фотографа: Philippe Milliat
Асистент стиліста: Maksym Hudzevych
Асистентка продюсерки: Magdalena Wierzbicka