Що таке "нова маскулінність" і чому це круто
У звичній для громадськості формі маскулінність видається свого роду елітним братством, у якому не кожен має право перебувати. "Справжній чоловік" – гетеросексуальний, сильний і м'язистий, сексуально владний (в кожному сенсі), неемоційний, стоїчний, неговіркий, слідує ієрархічній системі влади, орієнтований на статус.
Концепція маскулінності існує майже стільки ж, скільки люди існують як вид, і з плином часу різні культури сприйняли її багатьма способами. Безліч чинників впливають на те, як ми визначаємо мужність: релігія і філософія, друзі і сім'я, і, звісно, різна інформація, яку ми постійно споживаємо. Колективні уявлення про те, що означає бути чоловіком, пройшли довгу, повільну еволюцію, яка недавно досягла апогею, який вже прийнято називати "нова маскулінність".
Впливове американське видання GQ у листопаді 2019 року присвятило випуск дослідженню того, що маскулінність означає для людей в наші дні. Поряд з інтерв'ю зі знаменитостями, видання опитало більше 1000 людей різного походження і зауважило деякі цікаві факти. Наприклад, багато чоловіків і жінок стверджують, що почуваються комфортно в змінюваному ландшафті гендерних норм: 48% чоловіків і 43% жінок. Значна частка чоловіків (27%) відчуває зворотне. Попри суперечливість цих результатів, вони все одно дають привід для оптимізму щодо того, куди ми прямуємо в питаннях маскулінності.
Ще одним резонуючим моментом у цій темі стало інтерв'ю поп-зірки Гаррі Стайлса і актора Тімоті Шаламе (до слова, найяскравіших представників "нової маскулінності") для журналу i-D 2018 року. Серед багатьох тем вони обговорили і те, як кожен з них переосмислює, що таке мужність, і як представляє її у своїй діяльності.
Гаррі Стайлс вперше з'явився на музичній сцені 2010-го, йому було всього 16 років. Він і його колеги з One Direction були ідеальним бой-бендом. Блейзери, об'ємні футболки з засуканими рукавами і вузькі джинси, плюс приваблива зовнішність – і ось вони, об'єкти підліткової пристрасті і фантазій. Однак не минуло й десяти років, як Гаррі став учасником іншого гурту хлопців, які представляють світові нову форму маскулінності, що вельми відрізняється від тієї, яка була в One Direction.
Закріпити за собою статус "представника нової мужності" Гаррі допоміг Met Gala 2019, де він зустрічав гостей у прозорій блузці з бантом і черевиках на підборах. Його образ Gucci підтвердив той факт, що правила гри в чоловічій моді остаточно змінилися.
Новий бой-бенд Гаррі складається з Біллі Портера, Езри Міллера і Тімоті Шаламе. Вони сучасники, які змінюють концепцію маскулінності. Деякі з них роблять це відкритіше за інших. Якщо поділ між чоловічим і жіночим одягом – жирна чітка лінія, то Тімоті всіляко стирає її своїми появами у блискучих толстовках Louis Vuitton і футуристичних костюмах Haider Ackermann. Езра змішує речі так, що здається, для нього тієї лінії взагалі не існує. А Біллі на підборах переступає через неї з легкістю.
Але, звісно, у цих хлопців є свої попередники. Люди протягом всієї історії – від вікторіанських Фанні і Стелли до Елтона Джона – досліджували андрогінні, яскраві образи свого часу. Девід Боуві, Прінс і Курт Кобейн кинули виклик гендерним стереотипам своєю музикою, модою і стилем. Однак їхні вбрання часто асоціювали зі сценою. Певне зрушення відбулося 2014 року, коли репер Kid Cudi вбрав кроп-топ на Coachella. Сьогодні його колеги Lil Uzi Vert, Френк Оушен, A$AP Rocky й багато інших також не соромляться одягати сукню або фарбувати нігті.
Безпосередньо в чоловічій моді жіночі тренди стали популярними завдяки таким дизайнерам, як Джонатан Андерсон, Мартін Роуз і Грейс Вейлз Боннер. Вони послідовно підривали гендерну бінарність своєю інтерпретацією маскулінності і фемінності. Згодом ряди поповнилися – від Дріса ван Нотена до П'єрпаоло Піччолі. Минулий місяць чоловічої моди став підтвердженням того.
Клер Вейт Келлер для Givenchy зробила ставку на латекс, додала багату вишивку стразами, запропонувала вибирати масивні прикраси. Ван Нотен закликав "використовувати свою сексуальну силу" і створив колекцію, в якій кожна річ на межі гендеру: від пари джинсів з поясом зі стразами до вовняної сорочки у клітинку з кристалами. Піччолі присвятив колекцію Valentino пошукам сенсу романтизму для чоловіків. До теми "нової маскулінності" звернувся навіть Вірджил Абло в колекції Off-White™. Однак зміни і зрушення помітні і за межами високої моди. У розділі чоловічого одягу ASOS також можна знайти топи з лелітками.
Але той факт, що концепція маскулінності змінюється, не зобов'язує відкидати колишні архетипічні й історичні уявлення про неї. Деякі живуть і самовиражаються, поки керують вантажівкою чи рубають дерева, інші можуть носити косметику. Просто люди, схоже, нарешті усвідомлюють той факт, що висота підборів, кількість блискіток або рожевий колір не мають стосунку до мужності або того, що ми почали називати мужністю.