Як влаштований ринок дизайнерського рисейлу в Україні
Модна індустрія сьогодні має великий вплив на екологію й навіть найшляхетніші ініціативи все одно потопають у загальному потоці продукованого щороку одягу. Одним з найочевидніших способів розв’язання проблеми є зменшення споживання й використання вже випущених колись речей. З другим допомагає ринок рисейлу, зокрема дизайнерського, що нині динамічно розвивається. Як він сьогодні влаштований в Україні, з’ясовувала Віолетта Федорова.
Вже давно я запитую себе, куди дівають свої речі ці прекрасні дівчата навколо мене, які ледве встигають міняти плечисті жакети Balenciaga на звабливі сукні Jacquemus, а ультрамодні босоніжки Bottega Veneta з квадратним носком на веганські кеди Veja. У приватних розмовах одні визнавали, що їхні шафи вже стають безрозмірними й перетворюються на чорні діри, а інші щедро обдаровують ще недавніми гітами подруг, сестер і сусідок. Переломним для багатьох став минулий рік — сидячи вдома власниці пречудових гардеробів активно почали їх очищати, а в українському сегменті Instagram з’явилося безліч акаунтів, присвячених продажу дизайнерських речей з особистих колекцій. Разом з ними на ринку виникли й повноцінні рисейл-платформи, які приймають дизайнерський одяг в одних і продають його іншим.
Водночас не можна сказати, що рисейл в Україні з’явився лише недавно. Одним з піонерів на цьому ринку є бутик Санти Дімопулос Gold Vintage, відкритий ще у 2014 році. "Якщо відмотати життєву плівку назад, — я й сама була власницею величезного гардероба, — згадує Санта Дімопулос. — Я росла в небагатій родині й коли в мене з’явилася можливість купувати речі — мене було вже не зупинити... Тільки роки по тому я зрозуміла, що мені більше не подобається брати участь у цій неадекватній гонитві за речами, які ми навіть не встигаємо носити. Саме так народився Gold Vintage Concept Store — рисейл-простір, де можна знайти неоціненні скарби за дуже приємними цінами". Головний принцип добору речей у Gold Vintage — їхня позачасовість, що робить їх бажаними знахідками для мисливиць за чимось цікавим. На Instagram-сторінці крамниці можна натрапити на сумки Chanel — як 1990-х років, так і недавніх колекцій, вечірні сукні Elie Saab, аксесуари Celine і Hermes, а також українських дизайнерів. "Найпопулярніші речі — з гучними й упізнаваними іменами на кшталт Dior, Chanel або Hermès, а найпопулярніша категорія товарів — аксесуари, — розкриває таємниці бізнесу Дімопулос. — Для багатьох саме рисейл-майданчики дають змогу придбати давно омріяну річ, яка справді довго тішитиме й бажання купувати щось на кілька місяців заради сплеску ендорфінів просто не виникне".
Активно розвиває рисейл в Україні й команда TRENDS HUNTERS, яка називає свій майданчик першим рисейл-маркетплейсом речей сегменту люкс. Проєкт функціонує вже шість років, але гучно про нього заговорили на початку цієї весни після перезапуску. У медійний простір він увірвався з колекціями речей від відомих українських модниць — свої гардероби для TRENDS HUNTERS відкрили Саша Кіперман, Маргарита Мурадова й Ніна Васадзе. "Продати й купити річ на вторинному ринку — це подарувати друге життя. Крім того, що це екологічно, є і великий привілей у тому, що ти заощаджуєш кошти, які можна спрямувати в правильніше річище, — розповідають засновниці проєкту Анна Колоскова й Валерія Шевченко. — До українського споживача нарешті прийшло розуміння, що купувати на ринку рисейлу — це не соромно. Річ, придбана в такий спосіб, дуже часто має історію і статус, які не притаманні швидким трендам. Тішить і той факт, що клієнти, які раніше тільки продавали речі, тепер і купують у нас активно. Ми щасливі, що ставлення споживачів до вторинного ринку змінилося в ліпшу сторону. Відчуваємо це в роботі щодня".
З ними згодна й Анастасія Луценко, яка минулого року запустила рисейл-проєкт ODNA TAKA. Його головна ідея — дати можливість клієнтам отримати від рисейл-шопінгу не меншу насолоду, ніж від купівлі нового одягу. "Правильна музика й аромат, професійні стилісти-консультанти, комфортні приміряльні, келих ігристого — атмосфера в нашому бутику максимально сприяє розслабленню й перезавантаженню, — розповідає Анастасія. — Нам важливо було показати клієнтам, що процес придбання в рисейл-сегменті може й має відбуватися на найвищому рівні. В ODNA TAKA ми формуємо своєрідну капсулу з позачасової класики й досі актуальних колекцій. На реалізацію беремо тільки нові речі або в ідеальному стані, які вдягали всього один раз на знімання або захід". Відмітна ознака цього рисейл-проєкту: весь асортимент формується готовими луками, що дуже зручно для тих, кому бракує часу на придбання одягу. Тут також відзначають інтерес покупців до брендів з ім’ям, як-от Max Mara, Dolce&Gabbana, Dior, Bottega Veneta, а ще — попит на головні убори української марки Ruslan Baginskiy.
Попри поступову централізацію ринку українського люкс-рисейлу тут ще залишається безліч незалежних продавців. Наприклад, засновниця бренду купальників La Mare Анастасія Слічна недавно запустила окремий акаунт в Instagram, де можна придбати речі з її гардероба: "Від самого дитинства я обожнювала шопінг, пам’ятаю, як щосезону ми з мамою їздили до Мілана або Парижа за обновами. У результаті речей накопичилося дуже багато. Подруга порадила здавати їх у Gold Vintage і theOriginals, а для своїх друзів і підписників я створила окремий акаунт, де в нас триває активна торгівля. Дуже рада, що завдяки рисейлу виходить звільняти свій гардероб і водночас дарувати радість іншим". Для прихильниць мінімалістичних і стриманих образів справжньою знахідкою стане рисейл-аккаунт, на якому свої речі продає дизайнерка Вікторія Баланюк. Тут бездоганно скроєні жакети Flow The Label сусідять з вічними чоботами Hermes та ідеальними лоферами The Row. Особливо пощастить власницям 38 розміру ноги.
Познайомитися з індивідуальними продавцями можна й на кураторському маркеті KYIVNESS, який об’єднує як власників колекцій вінтажу, зокрема й дизайнерського, так і цікаві локальні бренди. Щоразу маркети відбуваються в дуже атмосферних місцях на кшталт садиби Уварової на Липках або в Малому Маріїнському Палаці. У різний час тут можна було придбати речі з особистої колекції стилістки Юлії Пеліпас або архівів бренду Ksenia Schnaider.
У масовому сегменті працює команда "Куражу", на якому свої речі продають і селебриті, і дизайнери, і просто українці, яким є, чим поділитися. Добір брендів тут так само різноманітний — на одному прилавку можуть сусідити оксамитові босоніжки ROCHAS за 400 $ і топ ZARA за 200 гривень. До речі, наступний "Кураж" відбудеться 15 травня.
З ринком рисейлу пов’язано чимало міфів і упереджень. Головний з них — це оригінальність речей, перевірці якої сумлінні продавці надають дуже багато уваги. Наприклад, команда TREND HUNTERS користується спеціальним приладом для аутентифікації сумок Entrupy. Це спеціальний мікроскоп з алгоритмами штучного інтелекту, який надає цифровий сертифікат автентичності. Його сертифікації довіряють Chanel, Hermes, Dior, Bottega Veneta Louis Vuitton і багато інших брендів. У ODNA TAKA ще звертаються до таких сервісів, як Lollipuff і Real Authentication. Gold Vintage також гарантує справжність речей за допомогою документів, ретельно контролює місця закупівлі й постійно навчає своїх баєрів. Крім того, тут співпрацюють безпосередньо з брендами, що також майже нівелює ймовірність появи підробок.
Ще один важливий напрям у розвитку рисейлу — придбання на замовлення клієнтів унікальних зразків, на які триває справжнє полювання, а рисейлери тим часом перетворюються на детективів і антикварів одночасно. Засновниці TREND HUNTERS розповідають: "Під час першого локдауну, коли панував повний хаос і служби достави були майже паралізовані, нам вдалося доправити з Парижа для нашого постійного клієнта дуже рідкісну вінтажну пластикову сумку Hermes Kelly 1997 року. Ця модель, презентована як сувенір на виставці Hermès 1997 року, являє собою колекційну цінність. Її більше ніколи не випускали".
Постійно полює за цікавими речами і баєрка Ольга Штаба, яка живе в Мілані й у себе в Instagram викладає знахідки з місцевих блошиних ринків, серед яких є сумки Gucci з 1990-х у чудовому стані або прикраси Oscar de la Renta, від яких не відвернути погляду. Санта Дімопулос також додає, що Gold Vintage, з одного боку, отримує безліч запитів на пошук конкретних речей, а з іншого — на розвантаження гардероба: "Тому ми завжди знаємо, що і де шукати".