Одна в полі воїн: Стелла МакКартні про великий бізнес і свої правила
Стелла МакКартні, яка 13 вересня святкує своє 47-ліття, створює колекції, які поєднують чоловіче і жіноче, і на ділі доводить, що у великому бізнесі можна грати за своїми правилами.
У розкладі Паризького тижня моди у Стелли МакКартні традиційно ранковий слот. У залах Опери Гарньє, де відбувається показ осінньо-зимової колекції Stella McCartney, у ранній для модної публіки час дизайнер влаштовує енергетичний коктейль з голосної музики та імпровізованих танців на подіумі. У 44-річної Маккартні, за словами її знайомих, досі живе лондонський підліток, який жадає вечірок. Очевидно, реп, який звучить під час дефіле, – привіт звідти, із шалених 90-х.
Все, що робить Стелла МакКартні, просякнуте справжнім британським гумором і самоіронією. Але якщо зменшити гучність динаміків, виявиться, що показ поточної колекції Stella McCartney – гуманістичний вислів. "Я старалася, щоб і одяг, і шоу стали посланням надії та любові, – розповідає дизайнер. – Сьогодні у світі занадто багато гніву і засудження. Мені хотілося нагадати всім, як важливо любити і поважати один одного і, незважаючи ні на що, берегти віру в людину".
З таким серйозним посилом у фіналі показу моделі крутилися по мармуровому подіуму під гуманістичний гімн 60-х – пісню All You Need Is Love групи The Beatles. Але в самому одязі не було ні граму політики. Вірна собі дизайнер представила двобортні жакети з подвійними лацканами з японської шерсті, сукні з печворку з фігурними рельєфами і просторі брючні комплекти зі штучної замші, створені за мотивами чоловічої робочої одежі, спортивної форми та екіпіровки для занять кінним спортом.
Стелла МакКартні – з тих, хто в роботі уникає громіздких концептів. Дизайнер не відправляє свою публіку у вигадані подорожі і не відсилає до маніфестів французьких гуманістів. Замість цього вона створює повноцінний жіночий гардероб на усі випадки приватного і публічного життя (сім’я, робота, відпочинок, вечірки, гала-вечері). Зі своїми колекціями просторих блейзерів, трикотажу, ідеально скроєних брюків МакКартні була на території розслабленого шику задовго до того, як прагматичний підхід до дизайну одягу став магістральним рухом у посткризовій моді нульових.
"Як жінка, яка розробляє одяг для жінок, я багато думаю про наші бажання та потреби. Мені хочеться створювати гардероб, який буде задовольняти будь-які наші потреби". На папері це може здаватися нудним, але варто побачити будь-яке з шоу Stella McCartney, щоб переконатися в протилежному. МакКартні працює з тонким смаком і міцним гумором – в її дебютній колекції сукні були заповнені задирливими надписами на кокні – діалекті британських робочих. Як наслідок, дизайнер дійшла до золотої формули, яка поєднує утилітарне чоловіче і звабливе жіноче (майстерність чоловічого крою юна МакКартні перейняла в лондонському ательє на Севіл-роу). Візитна картка дизайнера – андрогенний мікс строгих приталених жакетів і широких брюків з класичної костюмної шерсті під комфортні кросівки, а також прозора мереживна сукня, вдягнуті поверх трикотажних водолазок, – має іронічний, легкий і неминуче сексуальний вигляд.
"Я стараюся дати жінкам можливість виглядати як можна найкраще при найменших витратах зусиль з їх боку, – пояснює МакКартні. – В одязі мені, як і будь-якій дівчині, хочеться різноманіття і комфорту. Тому я намагаюся створювати одяг, який дозволить їм сяяти і пишатися тим, який вигляд вони мають, а не тим, у що вони вдягнуті". У словах дизайнера нема навіть тіні лукавства, але правда це лише наполовину – у цьому можна переконатися, гортаючи свіжі streetstyle-звіти. Серед них завжди знайдуться знімки жінок у дещо ексцентричних нарядах Stella McCartney – незважаючи на вдавану легкість, таких нелегко вибити з сідла. Всі вони чимось нагадують саму Маккартні, яка завжди вдягнута в речі з власних колекцій. Тому, якщо комусь потрібна ілюстрація ідеальної дівчини від Stella McCartney, то це саме вона – сама Стелла.
МакКартні – публічний дизайнер, яка майстерно вибудовує власний бренд. У неї не було іншого виходу через родинні зв’язки. Дочка сера Пола МакКартні і фотографа Лінди Істман, Стелла росла на органічній фермі у Шотландії і за бажанням батьків відвідувала звичайну школу. Але з дебютною колекцією (тоді в показі Маккартні брали участь її подруги – Кейт Мосс і Наомі Кемпбелл) молодий дизайнер потрапила в публічне поле і залишається до сих пір. Свою знаменитість вона використовує як трибуну: ортодоксальний веган і активіст у справах захисту прав тварин, Маккартні ще у часи навчання в престижному лондонському коледжі. Central Saints Martins прийняла рішення не використовувати в своїй роботі продукти тваринництва – натуральну шкіру і хутро. Не зраджує вона своїм принципам і до сьогодні. Декілька років тому Стелла відмовилась від використання PVC в своїх колекціях. Нещодавно бренд перейшов на екологічну віскозу – на відміну від традиційного матеріалу, сировину для її виробництва збирають в відновлюваних лісах Швеції.
Stella McCartney – глобальний бренд, який має більше 600 точок продажів, 50 % якого належать конгломерату Kering (в його склад входять fashion-гіганти Gucci і Saint Laurent). Пошуки нових ресурсів і технологій компанією схожого масштабу і статусу неминуче впливають на її прибутки. Але дизайнер міцно стоїть на своєму: "Я пишаюся тим, що зуміла побудувати перший і, певно, єдиний успішний веганський бренд. Сподіваюсь, що своїм прикладом зможу показати іншим дизайнерам, що вони теж в змозі це зробити".
Для МакКартні багаторічні експерименти з екологічними та етичними матеріалами – низка технологічних і фінансових викликів, для всієї індустрії – троянський кінь, який підриває звичну систему координат високого люксу. Завдяки Стеллі сумки і взуття з штучної шкіри давно не викликають питань у публіки, а шуби із штучних волокон за останні декілька сезонів стали такою ж частиною преміального бізнесу, як вироби із стриженої норки або фарбованої лисиці.
"Я працюю з орієнтацією на клієнта. Тому моїм головним завданням як дизайнера є створювати розкішні, гарні речі. Які жінки будуть хотіти купувати і носити, – говорить МакКартні. – В одязі, як і в будь-якій іншій справі, важливо завжди залишатися чесним перед самим собою". В цьому з дизайнером не посперечаєшся.
Текст: Вєня Брикалін
Читайте також: