Кутай Сарітосун: "Сталий розвиток – шлях постійного вдосконалення"
7 листопада на Vogue UA Conference виступить директор з модних брендів компанії Bluesign і куратор курсу Sustainable Fashion італійського інституту Polimoda, Кутай Сарітосун. Напередодні конференції Кутай розповів, як власникам брендів стати на шлях усвідомленості, і які головні інновації у світі моди ми побачимо наступного десятиліття.
У текстильній промисловості використовують більше 8000 хімічних речовин, багато з яких дуже токсичні для людини і навколишнього середовища. Управління цими речовинами – серйозна проблема в індустрії моди. У bluesign ми об'єднали весь ланцюжок постачання текстилю, від постачальників хімікатів і виробників текстилю до fashion-компаній, щоб розвивати "здорову" текстильну промисловість. Моя роль у bluesign – інформувати бренди про важливість використання правильної хімії для створення більш стійких продуктів. Так ми забезпечуємо не лише безпеку працівників, а й споживачів через мінімізування негативного впливу на навколишнє середовище. Бо у виробництві можна використовувати і найбільш високоякісні органічні матеріали на світі, але після фарбування і друку з використанням токсичних хімікатів від такого продукту не залишається майже нічого екологічного.
Головна проблема – надмірне споживання. Постійне зростання попиту викликає зростання пропозиції. Згідно зі звітом Pulse of the Fashion Industry за 2017 рік, до 2030-го глобальне споживання продуктів індустрії моди виросте на 63%, а це означає еквівалентне зростання викидів CO2, зростання споживання води на 50%, а також збільшення відходів на 62%. Оскільки щосекунди на смітник вирушає одна вантажівка з одягом, в майбутньому я допускаю, що бренди вироблятимуть менше колекцій, використовуватимуть міцніші матеріали, а на зміну fast fashion прийде "повільна мода". Використання більш безпечної хімії та екологічної сировини – наступний етап, на якому повинні зосередитися бренди. І звичайно ж, слід пам'ятати про те, що циркулярна модель виробництва і постійна переробка одягу допоможе знизити негативний вплив індустрії на навколишнє середовище.
З огляду на величезну проблему, з якою ми стикаємося, в галузі текстильних відходів, на мій погляд, найбільші інновації – це нові технології переробки, які можуть перетворювати відходи в нові волокна і повертати їх у виробничий ланцюжок. Через 10 років модель економіки, основана на відновленні ресурсів, міцно увійде в fashion-бізнес. Особливо з урахуванням того, що уряди вже приймають необхідні поправки до законодавства і створюють інфраструктуру для управління відходами. Це відбувається вже зараз і до 2030 року ці процеси тільки посиляться. Нові технології, як-от 3D-друк, також використовуватимуть бренди, аби допомогти зменшити проблеми з перевиробництвом.
Під час викладання курсу Sustainable Fashion в інституті Polimoda вже протягом декількох сезонів, я бачу, як пристрасно молоде покоління дизайнерів прагне зробити цю галузь стійкою. Адже простіше з самого початку впровадити стійкі методи в ДНК бренду, ніж потім намагатися модернізувати або перетворити вже упорядкований бізнес. Зараз захопливий час для дизайнерів, адже сьогодні асортимент екологічно чистої сировини більший, ніж кілька років тому. Є багато нових матеріалів, від грибної шкіри до штучного павукового шовку і біосинтетики.
Всім, у кого вже є бренд, і хто хоче зробити його більш стійким, моя найбільша порада: "Не бійтеся і зберігайте спокій!". Адже такого поняття, як "100% Sustainable" не існує. Це шлях постійного вдосконалення. Тому почніть з чогось невеликого, але дієвого, наприклад, з використання екологічно чистої сировини і постановки цілей. Можливо, спочатку тільки невеликий відсоток вашої колекції буде зі стійких матеріалів, а наступного року він виросте. Не потопайте в великих проєктах, а почніть з малого.