Шосте чуття: презентація колекції Sixième Sens par Cartier
"Тут зародився Ренесанс, і тому логічно, що повертаючись до звичного життя, ми запросили вас сюди", — каже у своїй вітальній промові президент Cartier Сіріль Віньєрон. Багатоденну презентацію нової колекції високого ювелірного мистецтва Cartier проводять на мальовничих берегах озера Комо в Італії. Окрім представників преси, що вже відвикли від виїзних івентів, на гала-вечері на Віллі Ларіо зібралися друзі і співробітники Дому. Здається, через засилля браслетів-"цвяхів" Juste Un Clou і блиск сапфірових кабошонів на годинниках Tank і Ballon Bleu їх можна було вирахувати ще на підльоті до аеропорту Мальпенса. Під час виступу на нескінченно привабливого пана Віньєрона дивляться мінімум три пари закоханих очей — за його столом зібралися посланниці Дому: іранська актриса Гольшифте Фарахані, італійська аристократка Б’янка Брандоліні д'Адда і супермодель Маріякарла Босконо.
Дім Cartier показує колекції haute joaillerie раз на рік. Для досвідченої публіки і не менш досвідченої міжнародної преси такі презентації — огляд високих технічних досягнень, помножений на екстаз від зустрічі з розгнузданими художніми ідеями. Легенди та іконографія Cartier проходять у цих експериментах червоною ниткою: плямистий слід пантери на білій платині, ботанічне різноманіття, застигле в камені Tutti Frutti, і кінетичні танці діамантів і оніксів за модою ар-деко.
Цього разу, як свідчить назва, колекцію присвятили шостому чуттю, почавши з п'яти базових. Як завжди в Cartier, роблять це абстрактно, майже алегорично. За слух, наприклад, відповідає ледь чутний передзвін платини в сережках-шандельєрах. Зір? Гра світла в огранених діамантах і турмалінах. Смак? "Льодяники" замбійських смарагдів, бірманських рубінів і сапфірів.
У перший вечір на Комо новинки з колекції Sixième Sens демонстрували моделі з довгими витонченими шиями і грацією кутюрних манекенниць (схвальні оплески від Босконо зібрала українська модель Катерина Зуб). Зблизька ці вироби можна було розглянути наступного дня — гостей групами висаджували на пристані готелю Il Sereno. В лабіринтах кімнат з видом на озеро команда Cartier обставила сценографію, використовуючи прозорі кабінети з нанесенням райдужної плівки. Та створювала майже голографічний ефект — прикраси в боксах нагадували тотеми з якогось непізнаного, але дуже привабливого майбутнього.
До прикладу, обручка Parphelia з сапфіровим кабошоном вагою 20,51 карата і платиновими розкрилками, посипаними рядами білих діамантів і смарагдів, — її потрібно було носити на три пальці, як кастет, а серцевина з кабошоном знімна і працює як брошка. Або зовсім особлива каблучка Phaan, яку обговорювали на всіх наступних вечерях. Щоб підсилити колір червоного cіамского рубіна огранки кушон в 8,2 карата, майстри Дому сховали під ним білий діамант вагою 4,1 карата — про його існування знатиме лише власниця прикраси. Чим не розкіш?
Окреме місце в колекції посідають запаморочливі кольє з кінетичним ефектом, створені в найкращих традиціях ар-деко. До прикладу, монохромне кольє-комір Meride: контрастні пластини-клітинки, заповнені чорним оніксом і білими діамантами, збудовані в три яруси і з'єднані між собою так, що на око виріб видається пласким і каскадом дрібної матриці "стікає" з жіночої шиї. Або хижа на вигля парюра Pixelage, в якій абстрактний малюнок білих, помаранчевих і жовтих діамантів і чорного оніксу, розташованих довкола центральних золотистих топазів, вдало імітує забарвлення шкури пантери.
Услід за ними розквартирований дивовижний бестіарій Cartier: змія з платини і жовтих і білих діамантів, що звивається на шиї, кольє-"крокодил" зі смарагдовими кабошонами, складене зі зчленувань хвоста рептилії (платина, онікс) і, звісно, триколірна пантера з триколора чорного оніксу, жовтих і білих діамантів і доважком у вигляді золотистого топазу огранювання груша в 34,32 карата. Я запитую представницю Cartier про найдорожчий виріб у колекції. Вона вказує на апетитне кольє Pankha з сапфірів, смарагдів і рубінів, огранених в традиційній для Дому техніці Tutti Frutti: дрібні ягоди, листя і квіти розпускаються на ажурних платинових гілках. Обабіч центрального цейлонського сапфіру вагою 50,63 карата розташовані дві знімні деталі — їх можна використовувати як прикрасу для волосся. Ціна питання? 8 мільйонів євро. Намагаюся уявити, що має відчувати жінка, одягнена в такі прикраси. Напевно, почуватися Wonderwoman з усесвіту супергероїв Marvel, не менше.
На зворотному шляху з берегів Комо, в модному міланському ресторані, ми випадково зустрічаємо Ізабель Віатт, директрису культурних ініціатив Cartier. Мова знову заходить про почуття й емоції — їх у товаристві з Cartier, схоже, не уникнути. Віатт пропонує своє трактування: шосте чуття, якому присвячена ця колекція, — інтуїція. Якщо подумати, це абсолютно логічно: майстри Cartier, як і керівництво Дому, у феноменальний спосіб знають, що роблять. І ця спокійна впевненість у своїх діях заворожує не менше, ніж технічні подвиги, на які вони здатні.
Текст: Веня Брикалін