До VOGUE UKRAINE LEADERS 2024 залишилось:
КУПИТИ КВИТКИ

Війна, протезування та мода: як українські дизайнери трансформують індустрію

Мода завжди була дзеркалом суспільства, відображаючи його етапи розвитку, конфлікти та прагнення. В різні епохи дизайнери використовували свої колекції як інструмент для вираження соціальних змін. Наприклад, після Першої світової війни, коли жінки взяли на себе нові ролі в суспільстві, з'явився стиль "гарсон", який відзначався зухвалими силуетами та короткими стрижками, символізуючи свободу та емансипацію. Після Другої світової війни, коли суспільство відновлювалося, мода прийняла обтічні, романтичні форми, що символізували повернення до мирного життя.

Nadya Dzyak весна-літо 2025
Nadya Dzyak весна-літо 2025

Реклама

Сьогодні ми знову живемо в умовах війни, і українські дизайнери на Ukrainian Fashion Week SS25 не просто показали нові колекції, а й висловили свою громадянську позицію, використовуючи моду як інструмент соціальної відповідальності. Цей сезон став особливим не лише тому, що це перший показ після початку повномасштабного вторгнення, але й через глибокий соціальний контекст, що пронизав кожен показ. У цей складний період українська мода продемонструвала силу, стійкість та здатність реагувати на виклики часу.

Українські дизайнери сьогодні не просто творять, вони відповідально підходять до висвітлення болючих для нації тем, таких як війна, протезування та інклюзія. Їхні колекції — це не лише естетичний продукт, а й маніфест про силу духу та людську стійкість. Мода вже давно вийшла за межі просто одягу, вона стала втіленням емоцій, травм і надій цілої нації. І саме завдяки українським дизайнерам світ бачить, як мода може відображати соціальні процеси й водночас підштовхувати до змін.

Руслана Данілкіна, ветеранка, під час шоу GASANOVA весна-літо 2025
Руслана Данілкіна, ветеранка, під час шоу GASANOVA весна-літо 2025

Колекція GASANOVA весна-літо 2025 стала яскравим прикладом цієї нової хвилі свідомої моди. Дизайнерка, натхненна концепцією швидкоплинності мильної бульбашки, передала у своїй роботі не лише легкість і красу життя, але й наголосила на важливості цінувати кожну мить. Під час війни, коли життя кожного дня ставить нові виклики, така колекція стає своєрідним нагадуванням про те, що краса і радість — це ті елементи, які ми маємо берегти й не забувати, навіть у найважчі моменти. Важливість цієї ініціативи важко переоцінити. Ельвіра Гасанова підкреслила, що мода може не тільки слугувати втечею від реальності, але й бути інструментом для роздумів про цінність життя.

Участь ветеранки Руслани Данілкіної стала кульмінацією показу, додаючи емоційної глибини до кожного образу. Вона демонструє, як люди, які втратили частину себе у війні, продовжують жити, творити й надихати інших. Її присутність на подіумі — це не просто інклюзивність як тренд, це втілення ідеї про те, що людина завжди здатна подолати труднощі. Ця ініціатива GASANOVA є потужним меседжем про важливість підтримки й привернення уваги до тих, хто постраждав від війни, але не зламався.

Дмитро Терещенко, ветеран, представник фонду Revived Soldiers Ukraine, під час шоу Andreas Moskin весна-літо 2025
Дмитро Терещенко, ветеран, представник фонду Revived Soldiers Ukraine, під час шоу Andreas Moskin весна-літо 2025

Не менш емоційною та символічною була колекція Andreas Moskin. Натхненна українським поетичним кіно 1960-1970-х років, зокрема фільмом "Білий птах з чорною ознакою" Юрія Іллєнка. У центрі колекції — естетика бохо з акцентом на етнічні мотиви та народний одяг. Лляні тканини, ручна вишивка та екологічні матеріали символізували прагнення до збереження автентичних українських традицій, водночас нагадуючи про мілітарну реальність, у якій зараз живуть українці. Дизайнери Андрій Моськін та Андреас Білоус свідомо зверталися до тем ностальгії за втраченим, поєднуючи сучасні силуети з традиційними формами.

Одним з найсильніших меседжів колекції стало залучення ветеранів війни як моделей. Ці люди, які зазнали важких травм, сьогодні повертаються до активного життя, і мода допомагає їм заявити про свою силу. Кожен вихід цих людей на подіум ставав своєрідною маніфестацією непереможності, адже протез — це не просто медичний пристрій, а частина нової ідентичності.

Карина Стащищак, рекордсменка України з бальних танців, під час шоу Nadya Dzyak весна-літо 2025
Карина Стащищак, рекордсменка України з бальних танців, під час шоу Nadya Dzyak весна-літо 2025

Своєю чергою, бренд Nadya Dzyak представив колекцію Chromatic, яка була натхненна природними феноменами Півдня України, такими як Рожеві озера та Кінбурнська коса. Вона поєднала прозорі, невагомі матеріали з яскравими кольорами, що відтворювали відтінки цих унікальних природних місць. Дизайнерка Надя Дзяк також звернулася до теми інклюзивності, запросивши модель з протезом. Її поява на подіумі була яскравим прикладом того, як мода може підкреслювати важливі соціальні меседжі, звертаючи увагу на інклюзивність і рівність.

Такі ініціативи, як у Gasanova, Nadya Dzyak та Andreas Moskin, надзвичайно важливі для нашого суспільства. Вони не просто розповідають історії про війну й відновлення, а створюють нові наративи про те, що означає бути українцем у сучасному світі. Мода, яка говорить про соціальні проблеми, стає інструментом для змін, наголошуючи на важливості підтримки та солідарності.

Цей тиждень моди став важливим етапом для всієї країни. Ukrainian Fashion Week показав, що мода в країні стала не просто індустрією — це платформа для висловлення найболючіших і найважливіших тем нашого часу. Учасники та дизайнери продемонстрували глибоке розуміння соціальної відповідальності й підійняли ті теми, які потребують висвітлення у глобальному контексті. Мода не просто віддзеркалює суспільство, вона змінює його, і саме тому сьогодні українські дизайнери мають вагоме слово у світі моди та за його межами.

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.