Напередодні Дня Незалежності Vogue.ua публікує історії молодих українок та українців, які популяризують нашу культуру, науку, моду й спорт. Сміливі, амбітні і принципові – вони щодня творять нову історію країни і її майбутнє. Новому поколінню талантів присвячене наше літнє число. Наша нова героїня – дизайнерка Маша Попова, яка в Лондоні створює речі з робочого деніму за кутюрними техніками.
Об’єми та форми в колекціях дизайнерки Маші Попової, яка народилася в Одесі й навчалась у лондонському коледжі Central Saint Martins, нагадують парадний одяг з історичних портретів у Національній галереї Лондона. І водночас – відверті сценічні костюми перших осіб попкультури початку нульових – Брітні Спірс і Крістіни Агілери. Суміш придворної естетики та поганого смаку золотої ери MTV грайлива, сучасна та вкрай інстаграмабельна. Легкий і майже утилітарний одяг з іронічним провенансом дизайнерка створює з найдемократичнішої тканини – робочого деніму.
Речі Попової з хірургічними розрізами та мальовничими складками, які збираються у фігурні квіти, неможливо назвати просто жакетами чи джинсами. "Мені важлива тактильність", – зізнається вона у пристрасті до експериментів з текстилем. Просто наносити принт їй нецікаво. Тому Попова викладає на тканині вибагливі візерунки, а в деяких випадках маскує під малюнок барвисту вишивку. Її асиметричні топи-метелики, що злетіли в інстаграмі завдяки Кайлі Дженнер, Дуа Ліпі та Беллі Гадід, – насправді речі зі складною технікою виконання. Шиття повністю закриває текстильну основу, утворюючи щільну фактуру та навмисно несиметричний, навіть хаотичний вигляд. Через це виникає майже імпресіоністське сприйняття палітри – розтяжка жовтого, рожевого та бузкового кольорів. Перші зразки для колекцій Маша завжди створює власноруч, а подальші тиражі шиють на вітчизняному виробництві, в Нікополі.
У більшості випадків колір або велюрова фактура в колекціях Masha Popova вручну напилюються на тканину, попередньо зшиту за трафаретом, – саме так на ній з’являються геометричні патерни, що візуально нагадують техніку тай-дай. Іноді нашаровування фарб відбувається в декілька етапів, як у шовкографії. "Частина колекції пофарбована тут, у дворі студії", – каже Маша. На підтвердження – банки з фарбою, розкладений на розкрійному столі трафарет та ельфійського вигляду стажерка, яка сама вчиться на дизайнерку в Манчестері, – під час інтерв’ю вона зшиває тканину, формуючи на денімі складки.
Цю студію Попова одержала в межах проєкту підтримки від Модної ради Британії. Локація розташована на сході Лондона. Тут, у колишніх гаражах, пофарбованих у супрематистські кольори та облаштованих під дизайнерські ательє, квартирують випускники UAL, Лондонського університету мистецтв. За умовами національної програми-інкубатора молоді дизайнери мають можливість працювати тут два роки безплатно.
У Central Saint Martins Маша закінчила бакалаврат на курсі моди та принтів і здобула магістерський ступінь на курсі моди та текстилю три роки тому. Між ними стажувалася в ательє Celine (ні, вона не бачила Фібі Файло, але працювала з її правою рукою Деніелом Лі) та в Maison Margiela. Там вона долучилася до роботи над кутюрною колекцією Джона Гальяно, створеною за мотивами прозорих снепчатових фільтрів. У застосунку вони дозволяють відозмінювати фото, і в Maison Margiela цей ефект повторили за допомогою тюлю та шифону, які нашарувалися на парадні пальта й сукні. Під час навчання в Лондоні Маша відкрила для себе університетські бібліотеки – та майже льюїскерролівський екстаз від занурення в архіви. Звідти пішла її пристрасть до кутюрних технік. "Мені цікаво сполучати протилежні світи, вставляти високу моду у знайому буденність", – пояснює дизайнерка.
Секрет ідеальної посадки її одягу – навскісний крій. У 1930-х це був головний прийом Мадлен Віонне, яка робила фокус на комфорті. І впізнавані шовкові сукні-негліже Джона Гальяно в 1990-х, що стали уніформою того модного десятиріччя, були скроєні саме так. Застосувавши цю техніку в роботі з денімом, Попова знайшла ідеальну формулу для власних моделей коротких суконь і штанів-кльош – позбулася бокових швів і отримала силует, що сидить на стегнах як улитий.
Нові моделі Маша розробляє просто на манекені, а вже потім створює лекала. Такий підхід відповідає концепції сталого розвитку – завдяки навскісному крою, щоб досягти хірургічно точної посадки, не потрібно використовувати непридатний для переробки денім зі стрейчем. Натомість Маша працює з натуральною бавовною, яку закуповує на профільних фабриках у Туреччині й Італії. Для наступної колекції вона вперше використовує ISKO – це нефарбований денім, який на 25 % складається з перероблених волокон.
В умовах обережного ставлення до ресурсів дизайнерка планує працювати в економ-режимі: спочатку презентувати колекцію баєрам, а показ робити перед тим, як та потрапить до магазинів. План – розробляти на рік одну тему та дві колекції: одну для показу та більш комерційну колекцію-"сиквел" для баєрів. За словами Попової, для невеликих fashion-брендів ця практика нормалізувалася під час COVID-19, але в її випадку такий графік вимушено склався через повномасштабне вторгнення в Україну. Постачання затримались, бо речі виробляються в різних містах країни, а сама Маша змогла повернутися до роботи над новою колекцією лише через кілька місяців після початку великої війни.
Дебютний показ Masha Popova відбувся торік у вересні, цього літа дизайнерка готує тематичний "сиквел". А у вересні планується показ вже за новою темою. Такий графік здавався ризикованим як для початківця. Але баєри ключових концепт-сторів на кшалт Essence у Канаді та H. Lorenzo в Лос-Анджелесі, які зазвичай роблять репутацію молодим дизайнерам, підтримали Машу. Вони зацікавились брендом одразу з випускної колекції, тож навіть на рівні студентського концепту кутюрний денім Masha Popova виявився життєздатним.
Більше про молоде покоління українських талантів – дизайнерів, фотографів, моделей, артистів, спортсменів та науковців, за якими спостерігає весь світ, – читайте в літньому числі Vogue Ukraine Edition. Замовляйте в офіційному онлайн-магазині українського Vogue.
Текст: Тетяна Соловей
Фото: Yan Wasiuchnik
Стиль: Marta Zaczyńska
Зачіски: Daniel Gryszke @D’Vision
Макіяж: Anna Kobalczyk
Ранер: Antek Siedlecki
Ретуш: Magda Daszkowska @Hue.retouch
Асистент фотографа: Mikołaj Chocieszyński
Асистентка стиліста: Monika Tomczak
Кастинг і продакшен: Ernest Rudzki
Модель: Kristy Ponomar @AS Management