Як створювали костюми для опери "Вишиваний. Король України"
У Харкові восени буде представлено проєкт "Вишиваний. Король України". Напередодні прем’єри, яку заплановано на 1—2 жовтня 2021 року в Харківському національному академічному театрі опери та балету ім. М. В. Лисенка /Схід OPERA (дату уточнюють), Vogue.ua побував за лаштунками майстерні художниці-постановниці Олесі Головач.
За грандіозним задумом режисера Ростислава Держипільського, відомого експериментатора, генерального директора й художнього керівника Івано-Франківського національного академічного драматичного театру ім. Івана Франка, уже виготовлено метафоричні багатоярусні сценічні конструкції, декорації та понад триста костюмів. А матеріалізувала сміливі ідеї, створюючи атмосферу спектаклю між двома світовими війнами XX століття, а також кількох післявоєнних, дуже драматичних років, художниця-постановниця Олеся Головач.
"Ростислав Держипільський запропонував попрацювати з чудовими талановитими професіоналами. Хто ж від такого відмовиться! — усміхається Олеся. — Співтворчість з такою потужною командою — велика радість. З Держипільським і Ольгою Семьошкіною (головний балетмейстер Національного академічного драматичного театру ім. Івана Франка. — Ред.) ми вже поставили кілька драматичних вистав, отже знала, чого очікувати від такої „банди"! (Усміхається.) До того ж опера як синтетичний жанр — це невичерпне джерело натхнення, і, як виявилося, особливо, якщо лібрето — авторства Жадана, а музика — Загайкевич".
Створення костюмів для опери — надзвичайно важливий етап, адже вбрання акторів на сцені має відображати характери героїв, передавати певний настрій дійства, закохати не тільки вітчизняну публіку, а й вибагливу закордонну. Олеся ставила за мету ненав’язливо подати український колорит саме в європейському контексті, бо це диктує образ шляхетного головного героя. Художниця ретельно працювала над костюмами для кожного персонажа. Однак особливо чаклувала над образом ерцгерцога.
"У постаті Вишиваного мене передусім вразила сила: сила волі, сила любові, сила правди. На фото ми бачимо худорлявого, з тонкою кісткою, але незламною волею, чоловіка. Попри все він зберіг величезну любов до невідомої країни й невідомого народу. Також вражає сила правди, його порядність і те, як він шанувався, переживаючи найважчі дні свого життя. Все це викликає не просто повагу й захоплення, для мене особисто історія Вишиваного стала своєрідним компасом і дороговказом, маркером для перевірки себе".
Щоб краще відчути історичний контекст, художниця зверталася до різних джерел: книг, вивчала фотоархів та історію костюма того періоду. Звідти запозичила силуети й загальні деталі одягу, додала сучасний крій, декор і матеріали: трикотаж із люрексом, тканини із напиленням срібла. Увиразнила елементами стимпанку. Загалом на пошиття костюмів для опери "Вишиваний. Король України" замовили два (!) кілометри тканини. "Але передусім відтворювати атмосферу епохи, навіть кількох епох, у яких розгортається дійство, — розповідає Олеся. — Мені допомогло лібрето Жадана. Там все прописано так тонко, чуттєво".
У відповідь на запитання про те, що особливо захоплювало і які виклики стояли перед нею як головною художницею опери, Олеся Головач сказала: "Полонила музика пані Алли Загайкевич. Це стало для мене відкриттям нової прекрасної планети. А викликів було багато. Чи не найскладнішим виявився масштаб запланованого дійства, коли треба було придумати, як його сумістити з нашими сьогоденними реаліями. Та, попри складність завдань, я тішуся творчим процесом. Дуже вдячна за можливість працювати над таким проєктом, бо такий шанс випадає раз у житті, якщо взагалі випадає".