Сильна стать: все, що потрібно знати про супергероїнь у коміксах
17 грудня в український прокат вийшла довгоочікувана друга частина фільму "Чудо-жінка" з Галь Гадот. Vogue.ua тим часом згадує наш великий огляд про те, яка роль відводилася супергероїні в коміксах 20 століття і як справи йдуть зараз.
На світ одна за одною накочуються хвилі фемінізму. З них, як з піни морської, народжуються супергероїні. Феміністська ікона, героїня без страху і докору і супержінка – все це Керрол Денверс, білява Капітан Марвел. З недавніх пір в світі коміксів їй відведена чи не центральна роль, але так було не завжди.
Довгий час у графічних романах панував патріархат. Жіночі персонажі ділилися на дві умовні підгрупи: кохані головного героя; суперлиходійки – до Жінки-Кішки додалася Чорна Вдова, Отруйний Плющ, Беббіт-долл, Алісія Гант, Гарлі Квінн та інші шкідливі особи. Коханих слід успішно рятувати, тому їх називали "дівиці у біді". Тих, що врятувати не вдалося, згодом почали називати "жінками в холодильнику". Так в одній із серій "Зеленого ліхтаря" лиходій засунув труп подруги Кайла Райнера у морозильник. В честь її смерті всіх дівчат, яких вбивають, щоб головний герой сильно засмутився і почав мстити, тепер називають "woman in the fridge" (WiR).
Так, панночкам у коміксах було не солодко – навіть таким як героїня фетишистського графічного роману "Солодка Гвендолін". Художник Джон Віллі спокушав публіку малюнками у стилі БДСМ. Хитромудро пов'язана красуня з кляпом у роті піддавалася екзекуціям з боку зловісного Сера Дістіка Д'Арсі і його вірної напарниці U-69. Але виявилося, що, якщо цей кляп вийняти, то дами негайно заговорять про свої права.
Найпростіший спосіб заселити світ коміксів супергероїнями – створити аналог чоловічих персонажів. Саме тому сьогодні у нас є Жінка-Галк, Жінка-Павук і Суперґьорл. Остання, наприклад, родичка Супермена, має ідентичні надздібності і так само страждає від криптоніта. Але за великим рахунком, Суперґьорл – просто симпатична дівчина, хоча і вміє літати. Навіть журналістка Бренда Стар з коміксу Дейла Мессіка, нехай і не є класичною супергероїнею, але, завдяки своїй авантюрній натурі, викликає більший інтерес, ніж кузина Кларка Кента.
Вільям Моултон Марстон винайшов не тільки детектор брехні, а й Диво-Жінку, яка негайно перетворилася в ікону фемінізму. 1941 року спадкова амазонка Діана з'явилася на сторінках мальованого роману. Убогий, але патріотичний, костюм і ласо Істини стали її головною зброєю проти лиходіїв. При цьому героїня була жіночна, весела і здорова, як фізично, так і душевно. Здавалося б, причепитися ні до чого, але серед феміністок знайшлися ті, хто і в такому персонажі відшукали вади. Марстона звинуватили в тому, що його героїня – фетишистський символ. Не справжня сильна особистість, а образ, створений через призму чоловічих бажань.
Проте, коли 2017 року фільм Wonder Woman з Ґаль Ґадот у головній ролі показав високі касові збори, феміністки з радістю сприйняли цю новину. Тим більше, що режисером картини стала жінка – Петті Дженкінс. Marvel Comics, спостерігаючи несподіваний успіх DC Comics, вирішила виставити на кіноринг свого представника. Ним стала Капітан Марвел.
Керол Денверс дебютувала на сторінках коміксу 1968 року і довго не могла знайти собі місце. Автори толком не розуміли, яку саме ідею вона повинна втілювати, поки жінки в реальному житті серйозно не заговорили про свої права. Капітан Марвел втілювала героїню, яка – красива, розумна і робить кар'єру нарівні з чоловіками. Головна дивина в долі Керол Денверс – постійне протиріччя, коливання між образом жінки-воїна і "дівиці в біді". Вона успішно просувається по службових сходах, але, як мінімум двічі стає жертвою викрадення і насильства. Спочатку агентами КДБ на Луб'янці, а через роки – суперлиходієм Маркусом. Причому, вдруге вона вагітніє і вже добровільно вирушає слідом за своїм ґвалтівником. І звичайні читачі, і професійні критики обурилися таким сюжетним ходом.
Тим часом Керол Денверс – не єдина Капітан Марвел. Юна пакистанка Камала Хан (міс Марвел) має величезну кількість шанувальників серед мусульманської діаспори як в США, так і в усьому світі. Для того, щоб підвищити показники продажу коміксів, потрібно постійно розширювати аудиторію і тримати ніс за вітром. Наприклад, коли світ налаштувався на бодіпозитив, придумали Віру Гербрерт (Зефір) – супергероїню "плюс-сайз". Камала Хан – символ боротьби з ксенофобією і одночасно дівчина-підліток, яка любить комікси, як мільйони дівчаток у всьому світі.
Природно, супергероїні – зовсім не ноу-хау американської поп-культури. У 60-ті роки минулого століття практично одночасно з'явилося кілька мальованих красунь, які мають подібні риси. 1962 року французький V Magazine опублікував комікс Жана-Клода Фореста "Барбарелла". Головною суперздатністю космічної мандрівниці була її готовність займатися сексом з ким завгодно, і де завгодно.
Треба сказати, що Франція в якомусь сенсі випереджала Америку: наприклад, фільм Роже Вадима з'явився на батьківщині 1956 року, тоді як в США – лише через рік, насилу подолавши тиск з боку Ліги благопристойності і Армії порятунку. "Сексуальний революціонер" Вадим побачив у "Барбареллі" потенціал чи то для нового шедевра, то чи для нового скандалу. Молода Джейн Фонда, психоделічні барви і нерухома камера дали змогу максимально наблизитися до мальованого оригіналу.
1963 року у Великобританії з'явився комікс про красуню-брюнетку Модесті Блейз. Одна з улюблених героїнь Квентіна Тарантіно і попередниця ангелів Чарлі виникла в голові художника Пітера О'Доннелла не просто так. У 40-і роки на кордоні Ірану та Іраку він зустрів самотню бідно вдягнену дiвчинку-підлітка. О'Доннелл поділився з нею їжею – і отримав у нагороду усмішку. Коли він міркував про подальшу долю маленької незнайомки, то вирішив подарувати їй хоча б в коміксах життя сповнене пригод і перемог над могутніми противниками.
Чеський художник Кая Саудек був закоханий в акторку Ольгу Шоберову. Вона стала героїнею його коміксу і однойменного фільму "Хто хоче вбити Джессі". Мабуть, Джессі – найбільш незвичайна з усіх супергероїнь. Пишногруда мовчазна блондинка – не просто сексуальна красуня, а ще й геніальний винахідник гравітаційних рукавичок. Разом зі своїми постійними суперниками, злим Суперменом і жорстоким Ковбоєм, вона переміщається в Чехословаччину-1966. Ось так за два роки до радянських танків країна піддалася навалі веселих коміксових бульбашок.
Текст: Анастасія Ваніна