Як грек Йоргос Лантімос став зіркою світового кіно
Йоргос Лантімос, один з головних режисерів сучасності, 27 травня святкує своє 50-річчя. З цієї нагоди ми згадуємо, який шлях пройшла зірка світу кіно, і коли він став ще й модним фотографом.
Здається, дивувати — улюблене заняття Йоргоса Лантімоса. У 2020 році він здивував редакцію українського Vogue локацією для знімань cover-story лютневого числа, вибравши лондонську бутафорську майстерню, де виготовляють муляжі частин тіла для кіновиробництва; нетривіальним поглядом на акторку і тарантинівську музу Маргарет Квеллі — як здивував 10 років тому світ своїм першим фільмом "Кінетта", де трійця дивних персонажів розігрувала сцени вбивства і зґвалтування в зубожілому грецькому селі, і продовжує дивувати глядача по всьому світу.
Йоргос Лантімос народився і виріс в Афінах, і в 1990-ті роки, в період підйому грецької економіки після затяжної кризи, знімав рекламу. 2004 року у складі великої команди поставив церемонію відкриття і закриття Олімпійських ігор в Афінах, а 2005-го зняв свій перший повноцінний фільм. "Кінетта" названий на честь грецького села Кінета, що за 50 кілометрів від Афін, і це, ймовірно, яскрава візуалізація того, про що думає недосвідчений глядач, коли каже "артгаус". У фільмі майже немає діалогів, він знятий "тремтячою" камерою, а вся дія закручена навколо трійці дивних персонажів — поліцейського курортного містечка, медсестри і фотографа, які інсценують вбивства в межах розслідування реальних убивств. Більшість глядачів, які знають Лантімоса сьогодні, не побачать зв'язку між блискучою іронічною драмою "Фаворитка", знятою Лантімосом за участю зірок світового кіно Емми Стоун і Олівії Колман, і "Кінеттою". Проте це перший фільм, яким Йоргос Лантімос заявив про себе.
Через 20 років в інтерв'ю The Guardian Лантімос, тепер уже зірка світового кіно, улюбленець водночас і Голлівуду, і Канн, скаже, що коли знімав "Кінетту", й гадки не мав, що зніматиме велике кіно. "У Греції ви маєте бути божевільним, щоб сказати: "Я збираюся стати режисером". Уявіть, 20-річний хлопець у Греції в середині 1990-х? Я не думав ні про що схоже. Ідея була настільки немислимою, що я навіть не врахував її, записуючись до кіношколи; просто сподівався зробити рекламу. Мені здавалося, що це буде справжня робота, а не маркетинг або щось в цьому роді. Я подумав: це не буде кіно, але це буде щось наближене".
Друга стрічка, "Ікло" (2009), зробила його знаменитим на весь світ — фільм отримав премію "Особливий погляд" Каннського кінофестивалю, а також був номінований на "Оскара" у категорії "Найкращий фільм іноземною мовою". Сюжет у "Ікла" — майже міфологічний: це історія про грецьку сім'ю, замкнену в будинку своїм батьком. З п'яти членів сім'ї виходити до зовнішнього світу має право тільки він, а його дружина і троє дітей живуть відсіченими від будь-яких зовнішніх зв'язків. Дітям буде дозволено вийти в світ, коли у них випаде перше ікло (не будь-який зуб, а саме ікло). Єдине "вікно" в світ — дівчина Крістіна, найнята батьком для того, щоб задовольняти сексуальні потреби його старшого сина. Дівчина дає сестрі хлопця касети з голлівудськими фільмами, чим відкриває їй світ. А та, натхненна життям, показаним у цих фільмах, вибиває собі зуба і, вільна і щаслива, втікає з дому за високий паркан, де її чекає цілий світ. "Ікло" наповнене відсиланнями до світової літератури, філософії, кіно, а також — символічно — стає метафорою життя самого Лантімоса. Через рік після виходу фільму режисер їде з Греції до Лондона, щоб звільнитися від герметичного світу грецького кінематографу і пізнати світ "великого кіно".
Перший англомовний фільм Лантімоса, "Лобстер", приніс йому номінацію на "Оскара" і світовий резонанс. Це його перший фільм з акторами А-класу — Коліном Фарреллом, Рейчел Вайс і Олівією Колман, які згодом з'являться ще в двох роботах Лантімоса, вірного своїм улюбленим акторам. Всі вони в один голос кажуть, що Йоргос великий, у нього неймовірна уява і величезна сміливість. Його уява справді не знає меж: "Лобстер" — комедія-антиутопія про світ, де людині на пошуки супутника життя дають 45 днів, а не встигне — перетвориться на тварину на свій вибір. Наприклад, на свиню. У його наступному фільмі "Вбивство священного оленя" божевілля і фантазії ще більше: з інтерпретацією текстів давньогрецького драматурга Евріпіда, Лантімос зняв кіно про кардіохірурга (Колін Фаррелл), який повинен принести в жертву когось із членів своєї сім'ї, щоб розрахуватися за свої гріхи.
Люблять актори Лантімоса не лише за його уяву і майстерність, а й за незвичний підхід до репетицій. В юності він працював у театрі і відтоді використовує деякі принципи театральних репетицій під час підготовки до знімань. Наприклад, перед початком знімань "Фаворитки" він змусив Емму Стоун, Рейчел Вайс і Олівію Колман виконувати найрізноманітніші вправи: задкувати назустріч одна одній, щоб поглянути, чи зіткнуться вони, або сплітати руки в крендель. Йому було важливо позбавити героїнь скутості, марнославства і позування. Олівія Колман розповіла в одному з інтерв'ю, що іноді Лантімос просить акторів кричати, наче в цей момент вони народжують або помирають.
За останні роки Йоргос Лантімос став одним з найбільш затребуваних фотографів у модній індустрії: зняв кампейн весняної колекції Gucci 2020/21, неймовірно красиву арткнижку Ωοτοκία (Oviparity) також для Gucci, виступив фотографом обкладинки журналу W magazine з Еммою Стоун, де перетворив акторку на божевільну собачницю-аристократку. Що ще попереду...