Що слід знати про художницю Надію Каабі-Лінке і її виставку в "Ізоляції"
До 12 січня в арт-центрі "Ізоляція" на Подолі можна побачити інсталяцію "Ремонт" художниці з Тунісу, Надії Каабі-Лінке.
Щоб створити інсталяцію "Ремонт", команді "Ізоляції" довелося придбати близько 30 тонн бруківки. "Ремонт" представляє каміння, яким покрита підлога на другому поверсі арт-центру. Щілини між каменями не заповнені, ходити по камінню незручно і тривожно: комусь із глядачів випукла бруківка нагадує події Революції Гідності, комусь – тривалий ремонт у своїй домівці, а особливо критично налаштованим – політичну ситуацію в країні.
Автор цієї виставки – художниця Надія Каабі-Лінке. Вона народилася в Тунісі в сім'ї тунісця і українки; виросла між Києвом, Тунісом і Дубаєм, а зараз живе на два міста, Берлін і Київ. Ключові теми її мистецтва – геополітика та міграція – пов'язані з особистою історією міграції художниці між країнами і культурами. Надія представляла Туніс на бієнале у Венеції, а її роботи перебувають у колекціях паризького Центру Помпіду і нью-йоркського МоМА. У колекції нью-йоркського Музею Гуггенхайма розміщена найвідоміша інсталяція художниці – "Літаючі килими" (Flying Carpets) 2011 року. Вона присвячена досвіду торговців-іммігрантів у Венеції, які часто виставляють свої товари на килимах, які можна швидко зібрати після прибуття поліції – і втекти. Художниця створила зі сталі, алюмінію і тросів скульптуру, яку підвісила так, що вона кидає тінь на підлогу галереї та утворює візерунок, схожий на килими венеційських вуличних торговців. Це двоїста метафора: по-перше, химерна східна фантазія про повітряний килим, по-друге, висловлювання про суворі реалії, з якими стикаються іммігранти в Європі.
"Ремонт" – перший проєкт художниці в рідному Києві. "У мене було щасливе дитинство в Тунісі, але і Київ завжди був важливою частиною мого життя, – розповіла Надія в інтерв'ю Vogue.ua. – Київ був у моїх очах островом див: я проводила всі шкільні канікули в Україні, ми багато подорожували, що навчило мене рано адаптовуватись до різних місць. Важке завдання для дитини, але цей експеримент допоміг зрозуміти, що моя справжня особистість закладена всередині мене, а не в якихось нав'язаних соціальних формулах".
"Найкраще ремонт можна описати як затяжний або навіть нескінченний процес підтримки в більш-менш пристойному стані того, чому загрожує руйнування, – каже куратор виставки Катерина Філюк. – Стереотипний ремонт завжди погано організований, хаотичний і низької якості. Ремонт – метафора, яка найкраще описує стан речей в сучасному світі, Надія Каабі-Лінке для свого "ремонту" бере натуральну бруківку, яку нещільно розставляє по підлозі, залишає щілини між камінням. У той же час в українських реаліях інсталяція пропонує тонкий дослідний погляд на складну геополітичну ситуацію в країні".
Плитка, яку використовувала художниця, родом з Києва. "Я хотіла створити сюрреалістичну ситуацію, яка відображає українську суспільно-політичну ситуацію. Ще ця робота – про нескінченний процес оновлення та змін. Ремонт у моїх очах – це більше, ніж слово, це український стиль життя, спосіб вирішувати повсякденні проблеми, а також глибші історичні травми".
Інсталяцію "Ремонт" можна побачити до 12 січня в "Ізоляції".