Продавці краси: як beauty-ритейлери виживають у війну. Частина 2
Банальна фраза "Краса врятує світ" з початком повномасштабного вторгнення набула нового змісту. Нині люди, які мають beauty-бізнес, стали всім: рятівниками, волонтерами, розрадою для тисяч українців. Вони активно донатять на ЗСУ, підтримують біженців, власні команди та їхні сім’ї, а ще – постачають такі потрібні в усі часи товари для краси. Говоримо із засновницею Starlit Group (Medik8, Revitalash, Perricone MD, Cosmetics 27, CACI) Тетяною Таран та виконавчою директоркою Alfa Development (HydroРeptide, Comfort Zone, SoSkin) Наталею Любинською про те, що допомагає їм рухатися далі, та чому краса – справді рятує.
Starlit Group
Про компанію
У 2022-му компанії Starlit виповнюється 15 років: все почалося з того, що у 2007-му ми привезли в Україну апарат для кисневої мезотерапії OxyJet, а зараз у нашому портфелі вже 14 брендів, серед яких – всесвітньо відомі Medik8, Revitalash, Perricone MD, Cosmetics 27, CACI та інші. До війни ми працювали як у форматі b2b, так і b2c, мали навчальний центр і понад 500 партнерів по всій країні.
Про початок війни
Коли ми дізналися, що почалася війна, відразу повідомили про небезпеку всім своїм працівникам та, звісно, зачинили офіс: на той момент важливим було тільки одне – зберегти життя команди. Тож ми оголосили про тимчасове припинення роботи й вимагали від команди за можливості бути на зв’язку й повідомляти, що з ними все добре.
Перший місяць війни про продажі не йшлося в принципі – ми скерували свої ресурси та сили на допомогу захисникам і волонтерам, що робимо й тепер. Питання не тільки в перерахунку коштів: на фронт та в ТрО пішли й наші працівники, тому було важливо якнайшвидше знайти й доправити їм та їхнім побратимам усе потрібне. В соціальних мережах наші сторінки теж були доволі мовчазними – бракувало слів, бракувало сліз.
На жаль, деякі наші клієнти й покупці опинилися в зонах особливо активних бойових дій і постраждали від них. Коли ми частково відновили роботу, отримали зворушливе повідомлення від клієнтки, дівчини з Ірпеня, дім якої було повністю знищено. Вона зізналася, що дуже сумує за своїми улюбленими засобами для догляду, тож ми захотіли хоч трохи її розрадити й подарували всі засоби, якими вона користувалася у звичному, мирному житті. Таких повідомлень, до речі, було багато – допомогти хотілося кожному.
Про працівників
Від початку війни ми зробили все можливе, щоб кожен член команди мав кошти, та порадили шукати безпечніших місць. Далі кожен зробив власний вибір: хтось виїхав за кордон, хтось – на захід чи вглиб України, проте кілька наших працівників прийняли свідоме рішення залишитися в Києві. Хоч як дивно це казати, карантин, спричинений пандемією ковіду, нас загартував у сенсі віддаленої роботи, тож у цьому плані проблем майже не виникло. Ми, приміром, влаштовуємо корпоративні конференц-коли, які тепер більше схожі на зустріч із рідними, яких ти вже давно не бачив, а в цей час наш водій розвозить замовлення та вмикає камеру, щоб ми могли привітатися з партнерами. Це водночас сумно й зворушливо.
Про постачання
На щастя, ми повністю розрахувалися за нове постачання Medik8, яке замовили ще до війни, проте, звісно, як і більшість бізнесів, стикнулися з логістичними проблемами. Ми знали, що отримаємо товар, проте це було питанням часу. Першого місяця з офісу нічого не надсилали, тож наші партнери, які мали змогу й далі працювати, вже відчували дефіцит продукції. Нині складнощі є, проте є і постачання – просто тепер увесь процес став, м’яко кажучи, складнішим.
Про збитки
Радше йдеться не про збитки, а недоотриманий прибуток, оскільки ринок обладнання для клінік і салонів краси, що є одним з прибуткових напрямів компанії, завмер. Щодо продажу космецевтики, то тут ми маємо надію досягти запланованих на 2022 рік показників. Косметика виконує заспокійливу функцію та дає відчуття зв’язку з минулим життям, тому попит на неї – стабільний.
Про відновлення роботи
Приблизно із середини березня ми почали отримувати багато запитів стосовно продукції – як від кінцевих клієнтів, так і від партнерів. До того ж кілька наших менеджерів повернулися до Києва й виявили бажання стати до роботи в офісі. Ми розуміли, що потрібні, ми хотіли рухати українську економіку, допомагати партнерам, що не можуть практикувати, проте можуть продавати косметику й далі підтримувати сім’ї нашої команди, тож вирішили відновити роботу офісу. Рішення було правильним, і попит на продукцію брендів Starlit нас дуже потішив.
Про перші воєнні постачання
Британський бренд Medik8 можна назвати нашим флагманським, тож спершу ми зосередилися на тому, щоб привезти саме ці улюблені для багатьох клієнтів і партнерів продукти. Потім потроху налагодили постачання Revitalash, Perricone MD, хоча деякі позиції (приміром, мейкап-засоби) за новим законодавством не вважаються потрібними і їх тимчасово не імпортують.
Чи пам’ятаємо ми перше воєнне замовлення? – Дякувати Богові, їх було досить багато з першого ж дня відновлення роботи, тож згадати найперший непросто. Але добре пам’ятаю дівчину, яка чи не щодня писала нам у direct: "Коли ви вже відкриєтеся? Я готова витратити останні гроші!".
Про поточний стан справ
Тішуся, що нам вдалося зберегти майже весь колектив – працівників розкидало по всьому світу, але команда працює так натхненно й згуртовано, як ніколи раніше. Ми й далі допомагаємо ЗСУ, беремо участь у благодійних проєктах та готуємо до презентації свій новий, масштабний і дуже важливий проєкт, роботу над яким розпочали ще до війни. Кожен з нас вірить у перемогу нашої незламної країни й готовий на все, щоб її підтримувати. Тож, якщо у вас теж є можливість продовжувати свою діяльність, – робіть це і бережіть себе. Все буде Україна!
Про красу та війну
Бути гарними навіть у найтемніші часи – потреба, вбудована в ДНК українських жінок. Волонтерка, лікарка, військовослужбовиця чи засновниця бізнесу – хоч ким вона є, догляд допомагає почуватися сильнішою, впевненішою і хоч зрідка усміхатися.
Ми це добре розуміємо й регулярно збираємо бокси з мінізасобами для волонтерок, передаємо чоловікам-захисникам відновлювальні засоби, що загоюють шкіру рук, чи ще щось, що може бути їм корисним.
Кажуть, що краса врятує світ і частково це справді так – краса чистої, відданої, незламної душі вже це робить. Зовнішня краса в умовах війни відходить на другий план, що зовсім логічно й нормально, проте я б радила кожній знаходити хоч хвилинку на себе. Зволожте шкіру, зробіть маску для обличчя – будь-який маленький ритуал допомагає почуватися краще ментально, а це всім нам зараз дуже потрібно.
Alfa Development
Про бізнес
До війни та, звісно, тепер ми були та є одним з найбільших дистриб’юторів ринку краси в Україні. Наша спеціалізація – повний спектр рішень для професіоналів Beauty, SPA & Wellness на ринку України. Ми офіційно представляємо в Україні 18 заводів-виробників професійного обладнання та професійної косметики. Працюємо з 2005 року. Проєктуємо та запускаємо салони, спа-центри під ключ, продаємо й обслуговуємо професійне обладнання, вчимо працювати з ним та з професійною косметикою. Серед брендів професійної косметики, які ми представляємо в Україні, – відомі Hydropeptide (США), Comfort Zone (Італія), SkinClinic (Іспанія), SoSkin Paris (Франція). Ми спеціалізуємося на продажу продукції й послуг для професіоналів естетичного бізнесу.
Про початок війни
Війна заскочила нас рано-вранці у ліжках. Це, звісно, було приголомшливо для всіх, оскільки, як і у всіх компаніях, планувався звичайний робочий день. Наш офіс розміщувався в центрі Києва, тож нам пощастило більше, ніж колегам з інших регіонів України, які перебували або перебувають у зоні бойових дій. Звісно, особливо в перші дні війни, ми переймалися долею всіх працівників (частина з них була у відрядженнях по всій Україні або прямувала до інших міст), переймалися через безпеку офісу загалом, за товар та устатковання на складах. Передусім намагалися зробити все можливе, щоб безпечно повернути наших працівників до Києва.
Про склади
Наші склади всі розміщуються в Києві. З ними все було добре. Але неподалік нашого складу й офісу кілька разів було пряме влучення ракет. І тривалий час було незрозуміло, що буде з великою кількістю товару на складах і в офісі, та як саме і де забезпечити його зберігання. На жаль, велика кількість партнерів – підприємств естетичного ринку розміщувалися або розміщуються у зоні бойових дій. І дуже прикро спостерігати, як руйнується життя, бізнеси, велика щоденна праця, та взагалі майже все руйнується у наших великих друзів і партнерів. Те, що десятиліттями напрацьовувалося й до чого докладалося величезних зусиль, руйнується повністю за секунди.
Частину косметики нам вдалося повернути через деякий час із відділень Нової Пошти, але то був квест для всіх нас. Замовлення, які наразі не відправили, залишилися на складі компанії, а кошти за невідправлений товар повернули в повному обсязі.
Про працівників
Оскільки більшість працівників у нашій компанії – жінки, то більшість з них виїхала з дітьми в перші ж дні, тижні війни на захід України або за кордон. Але нині майже всі повертаються додому. Ледь не всі чоловіки, які працюють у компанії, включно з директором компанії, долучилися до лав ТрО або волонтерів. Жінки майже всі багато волонтерили, хто і як міг, у тих місцях, де перебували.
Про першу воєнну партію товару
Було дуже бентежно замовити першу партію й дочекатися постачання. Ми не могли передбачити, що і як відбуватиметься під час переміщення товару на кордоні та перевезення Україною. То був великий ризик повної або часткової втрати товару.
Про збитки
Важко оцінити суму збитків тепер: більшість з них належить до категорії неотриманого прибутку. Чимала частина професіоналів естетичного ринку залишила Україну, припинила свою роботу взагалі або частково, або перенесла свої бізнеси до інших куточків світу. Багато пацієнтів теж залишили свої домівки, що прямо відображається на купівельній спроможності професійного ринку. Крім того, у нас була велика кількість проєктів у роботі; майже всі з них заморожені назавжди або на тривалий час. А під ці проєкти ми вже завезли продукцію. Крім того, ми розуміємо, що на відновлення економіки й будь-якої підприємницької діяльності піде час. Щоб досягти довоєнного рівня товарообігу, знадобиться багато часу й зусиль.
Про відновлення роботи
Ще на початку березня було дуже багато запитів від косметологів, які відновили свою роботу в центрі або на заході України. То ми маленькими кроками, починаючи із середини березня, поступово відновили роботу нашого складу для щотижневої достави косметики; роботу менеджерів, які приймали та обробляли замовлення онлайн; сервісного центру й навчального центру для професіоналів. Потім поступово почали надходити запити від клієнтів на сервісне обслуговування апаратів; з травня ми відновили роботу навчального центру. На сьогодні офіс в Києві працює повністю, майже як у довоєнні часи.
Найбільший попит мали засоби для домашнього догляду, оскільки косметологи спершу працювали здебільшого з онлайн-консультаціями. Але згодом салони, особливо на заході та в центральній частині України, майже повністю відновили свою діяльність, тож і попит на професійні засоби відповідно відновився.
Про підтримку закордонних партнерів
Ми відчули величезну підтримку з боку заводів-виробників, партнерів з усього світу. Майже всі припинили співпрацю з російськими дистриб’юторами, прийняли в себе наших переселенців і фахівців, надали знижки та відтермінували платежі, перераховували кошти на підтримку ЗСУ або інших організацій, які працюють над припиненням воєнних дій та допомагають переселенцям. Нас це зворушує щодня – безпосередня підтримка наших людей та нашої країни.