Ніколя Деженн, який понад 20 років працював креативним директором з макіяжу Givenchy, пішов з гучної посади та заснував власне ательє розкішних парфумованих свічок MaisonNicolasDegennes. Про роботу в команді, самотність, щоденні виклики, інститут креативних директорів та про те, чи є життя після великого Дому, Ніколя розповів Альоні Пономаренко.
"Я завжди обожнював те, що робив"
"Я завжди обожнював те, що робив. Озираючись назад, можу сказати, що пишаюся кожним засобом, який вигадав, від розсипчастих пудр для обличчя та туші GivenchyPhenomen'eyes (це та сама, що має незвичну щіточку-"булаву" – Прим. ред.) до тональних основ і спреїв", – каже Ніколя.
Givenchy ще досі працює з його 'babies', – так він із сумішшю гордості та туги називає свою колишню команду візажистів.
"Розкішні засоби фантастичного Дому"
Він працював креативним директором GivenchyLeMakeup протягом 21 року та був фанатично відданий справі. Проте почав кар'єру зухвало, з конфронтації. "Коли я доєднався до Дому, там якраз запускали лінійку макіяжу TheMirrorLine, – згадує він. – Мені геть не сподобалися ані паковання, ані текстури, ані легенди навколо засобів". Крім того, в Домі саме розмірковували про новий символ GivenchyLeMakeup. Ніколя був категорично проти. Свій дар переконання він спрямував на те, щоб просунути бачення того, якими мають бути "розкішні засоби фантастичного Дому" (саме так він завжди характеризує Givenchy, до цінностей якого завжди ставився не просто з повагою, але й з великою любов'ю). Сьогодні засоби макіяжу Givenchy – одні з найпопулярніших в світі, а логотоип, чотири графічні літери G, знає весь світ.
Чотири G
"Підготовка до виходу на ринок зайняла два роки, – каже Ніколя. – Вперше ми запустилися в Японії, а вже потім – і в світі. Ми зробили акцент на графічному сплетінні чотирьох G, які стали підписом бренду, добре попрацювали над текстурами та повернулися до поєднання чотирьох кольорів, які забезпечують ідеальний тон обличчя". Чотири кольори досі залишаються візитівкою бренду. Вони змішуються при нанесенні та щоразу дають відчуття, що макіяж – це не рутина, а гра заради задоволення.
Задачі з зірочками
Тим часом напрямок GivenchyLeMakeup здобув велетенський успіх, і Деженн отримав від Givenchyкартбланш. Проте без колізій не обходилося.
Суперечки, як завжди трапляється, виникали між креативним та маркетинговим відділами. Маркетологи вимагали засобів, які розлітаються ринками самі, а інновації, яких так прагнув Ніколя, завжди потребували більше – зусиль, інвестицій, піару. Часом він не погоджувався з маркетинговими рішеннями, особливо тими, що стосуються текстур: "Тільки beauty-команда має відповідну експертизу, оскільки завжди має справу зі споживачем та власне макіяжем". Часом – просто не мав ресурсу сперечатися: треба було летіти вперед.
Разом сила
Ніколя знаходив натхнення всюди: він обожнював Японію та мистецтво каліграфії; він не вилазив з художніх крамниць, він постійно навідувався до музеїв та тримав очі широко відкритими. "Робота займала весь мій час, – розповідає він. – Ми почали з нуля, залишивши позаду все, окрім філософії бренду. Тиск періодично був несамовитий, але ж я не був на самоті: кожен з команди доклав свій камінчик у прекрасну конструкцію, ми були єдиним, що складалося з багатьох часток".
Вони з командою викладалися на повну: "Ми намагалися зробити інновації та унікальність символом бренду". Деженн особисто обирав текстури, навіть, траплялося, брифував хіміків у пошуку досконалості. "Складно згадати, скільки зусиль я тоді доклав", – зізнається він. Проте все вдалося. Деженн, одночасно брутальний та чарівний, здавалося, мав одну з Givenchy ДНК на двох.
Засоби-легенди, легенди та засоби
Його обожнювала преса: він був настільки дружній, відкритий та заразливий стосовно новинок Givenchy, миттєво закохуючи в них журналістів та інфлюенсерів, що засоби не сходили зі сторінок глянцю та не переводилися в наших косметичках. Особисто я винна в тому, що умикнула чорну помаду просто з презентації. Вона приголомшливо пахла трояндами і надавала губам такого соковитого гріховного вигляду, що утриматися було неможливо. Ніколя, проте, був поблажливий, та навіть дещо тішився, що зміг викликати цю бурю емоцій у досвідченої публіки (а ми – кажу як на сповіді – і справді дещо розбещені).
Легенди та історії навколо нових колекцій Ніколя розповідав наче з листа брав, захопливо та азартно. Тим дивніше було мені дізнатися, що іноді йому доводилося напружитись, щоб пригадати їх усі. Причина проста: Ніколя жив на два роки попереду, адже креативні процеси, створення колекцій, знімання та створення легенд навколо в beauty відбуваються заздалегідь, із дворічним запасом. І поки він закохував весь світ у чергову колекцію макіяжу, думав про те, як залишатися в майбутньому та створювати засоби, що будуть цікавити публіку через два роки.
Видатні фігури
Він з великою повагою ставиться до колег по цеху, та окремо відзначає "стару гвардію": Домініка Монкуртуа, що працював в Chanel (саме він був співавтором легендарного лаку RougeNoirChanel), Олів'є Ешодмезона (якого в Guerlain в 2021 змінила на посаді французськавізажистка-інфлюенсеркаВіолетт з майже 0,5 млн підписників в Інстаграм), та СержаЛютанса, який перетворив Shiseido на культ. Каже, що ці люди зробили неймовірно багато для індустрії краси.
Проте світ стрімко змінюється. Безліч великих брендів нині влаштовують постійні ротації керівників напрямку "Макіяж", причому перевагу мають селебріті-візажисти з потужною авдиторією в соцмережах. Наприклад, Lancome наймали Лізу Елдридж (1,7 млн підписників в Інстаграм), а Byredo – ІсамаюФфренч з її третиною мільйона фоловерів; про ПетМакграт з її 3,5 млн підписників взагалі нема мови: вона співпрацювала як креативна директорка з безліччю брендів, від MaxFactor до Dolce & Gabbana. Chanel взагалі відмовився від посади креативного директора з макіяжу (нагадаємо, там працювала Лючія Піка, а до неї – Пітер Філіпс) та створив Makeup-департамент, де працюватимуть одразу декілька молодих талантів з різним баченням.
В Інстаграмі самого Ніколя було 22 тисячі підписників, а в самовираженні та колабораціях його ніколи не стримували, – проте він вирішив піти. "Моє рішення залишити Дім не було легким. – говорить Ніколя. – Але іноді дійсно важливо прийняти, що ти пройшов шлях до кінця, і почати робити щось нове".
Щось нове
Коли були опубліковані офіційні релізи про звільнення, сказані всі слова вдячності та оголошені обіцянки залишатися на зв'язку, beauty-спільнота гадала, який шлях обере Ніколя Деженн. Ще до Givenchy він вивчав мистецтво і фотографію, працював за лаштунками модних показів і робив макіяж знаменитостям (серед них були Жанна Моро, Моніка Беллуччі та французськапопіконаМіленФармер). Найочевиднішим було б запустити власну лінійку макіяжу або доєднатися до іншого Дому, щоб очолити напрямок makeup. Але "те, що відбулося далі, шокувало всіх": Деженн повернувся з новиною, що створює власний бренд розкішних парфумованих свічок. Цікаво, що він при цьому стверджує: в його роботі мало що змінилося. Він працює так само, як і раніше, просто бріфує вже не хіміків, а парфумерів: "Я розповідаю про кольори та натхнення, – вони роблять аромат".
Чи не страшно було починати нову справу, маючи репутацію, ім'я в іншій сфері? "Що сказати, практично неможливо не мати страхів щодо майбутнього, проте це стимулює енергію. Я обожнюю цей період, коли ти просто перегортаєш сторінку. Тут немає часу для міркувань, треба просто будувати нове. Це так цікаво, – сам не знаєш, як, але достеменно знаєш, що робитимеш далі".
"Макіяж – це про зовнішню красу, – каже Ніколя. – Адже, коли ми почуваємося красивими, то легше взаємодіємо з навколишнім світом. Зі свічками – все навпаки: ми створюємо внутрішню красу. Свій дім, своє відчуття власного простору".
Нотний стан
Цілком вірогідно, що Ніколя – синестет. Синестезія – своєрідний нейрологічний феномен, коли люди мають "багатовимірне" сприйняття органами чуття: "бачать" звуки, "чують" смак. Це коли літери вони сприймають через колір, або коли їхні відчуття мають смакове забарвлення. Тому його свічки – пронумеровані: 1. – Дерево ; 2. – Земля; 3. – Вода; 4. – Повітря; 5. – Вогонь; 6. – Метал. Більше жодних ключів, жодних підказок, лише білі ємності (ліможська порцеляна) з відбитками крил.
Звідки "Нос" стирчить
За роки в GivenchyДеженн багато спілкувався з Франсуа Демаші, майстром-парфумером Dior (про нього є неперевершений документальний фільм, доступний на AppleTV, GooglePlay та стримінговій платформі AmazonPrime). Разом вони працювали над ароматами засобів краси Givenchy, від тональних основ та пудри до помад – це, поміж іншим, складало фірмовий знак Givenchy.
Франсуа Демаші, який створив близько 150 ароматів для Dior, включно з MissDiorEDP 2021, у 2021-му пішов на пенсію (нагадаємо, його на посаді замінив ФрансісКуркджан). Сьогодні Демаші співпрацює з MaisonNicolasDegennes. Крім нього, для роботи над парфумними композиціями свічок та дифузорів Ніколя залучає відомих парфумерів з RobertetGroup: ДоротееПіо (яка створила аромати CriminalofLove для Killian, AngelEauSucree для Mugler, MemoirWoman для Amouage тощо) та Сержа де Олів'єра (який працював з L'AtelierParfum та Chloé).
Сам на шляху
Його ательє розташовано поблизу Пуатьє; виробництво маленьке (всього 4 особи, і лише дві працюють повний робочий день), проте відповідальне. Сировину закуповують у сімейної парфумерії з Грасса, причому якість та сталість сировини легко дослідити; ємності виготовляють у Ліможі, і ця праця віднесена до живої спадщини ЮНЕСКО. У складі свічок застосовуються рослинний і мінеральний воски, ємності та пакування підлягають вторинній переробці, для гніту використовують сертифіковану деревину з французьких лісів.
Ніколя говорить, що власна подорож – це не так просто: жоден інструмент не дається сам по собі, за все треба боротися. "На жаль, в мене немає інвесторів, – зізнається він. – Коли я задумав запуск бренду свічок, то взагалі не думав про комерційний бік питання. Тож двері, як то кажуть, відкриті".
Є і ще щось, за чим він сумує, – це робота в команді. "Працювати на великий Дім завжди означає багато стресу, – каже Деженн. – Але ж ти ніколи не сам на сам. Працювати як незалежний підприємець – геть інше: почуваєшся абсолютно самотнім. Чесно, не найулюбленіший мій стан".
Проте в незалежності є свої плюси: все працює рівно так, як він того хоче.
У центрі подій
Цікаво, що його не тривожать невротичні думки щодо того, як буде сприйнятий його новий життєвий та кар'єрний поворот, попри те, що за ним уважно спостерігають. "Ніколи навіть про таке не думав, якщо чесно. Я пишаюся, що зміг зробити продукт найвищої якості, створити найкращі аромати". Він у своїй стихії: обожнює обговорювати свої творіння, обожнює компліменти на їхню адресу. Найпрекрасніше для нього – чути, яке це задоволення, наповнювати пахощами MaisonNicolasDegennes оселю, та яка радість дарувати їх комусь: "Це те, що неймовірно надихає та наповнює".
Він зізнається, що, попри сфокусованість на власному ательє MaisonNicolasDegennes, завжди паралельно веде купу інших проєктів – так цікавіше. Час від часу працює за лаштунками модних показів та розробляє beauty-образи, як для JulienFournié, чиє шоу пройшло 15 лютого в рамках "кутюрного" Тижня моди.
Він також опікується співпрацею з косметичними марками та розробляє засоби для них. Проте пул партнерів не розголошує: каже, що тепер намагається залишатися в тіні. Тепер всі його публічні прояви – лише про власну справу.
Як на крилах
На порцелянових ємностях свічок MaisonNicolasDegennes витиснене зображення крил. "Я живу зі своїми привидами, – каже Ніколя. – У нас у всіх є свої привиди, свої янголи, яких ми любитимемо завжди". Він вірить, що ці крила оберігатимуть його мрії та допомагатимуть їм здійснюватися.
Інсайдери добре пам’ятають роботу паризького парфумера ФрансісаКуркджана — парфумерний фонтан. Але мало хто знає, що цей фонтан, як і чарівний сад в околицях замку в Шомон-сюр-Луар, створили за задумом Ніколя Деженна. Сьогодні він намагається ілюструвати за допомогою ароматів нову книгу Сhemin: "Це довго було свого роду утопією, проте наразі це мрія, яка ось-ось стане реальністю".
Серед мрій також – нові запуски. Запуститься нова колекція ароматів 5.1FireUniverse та інтер'єрні спреї. "Я вже їх обожнюю!" – він не приховує гордощів.
Він трошки сумує і за своїм Інстаграм, де було кілька десятків підписників. Екаунт зламали, повернути його не вдалося. Проте є новий екаунт, нові плани, нові цілі – і загалом нове життя.
"Сьогодні я абсолютно щасливий, що вдалося створити аромати, про які я мріяв. Маю надію, завтра буду так само щасливий, як і сьогодні. Я завжди любив красу у всіх її проявах, завжди обожнював ділитися та творити. Вдячний всім, хто стежить за моїм шляхом".