Сонцезахисні окуляри-авіатори мають дуже характерний дизайн: тонка металева оправа з миттєво впізнаваним подвійним мостом, краплеподібна лінза, що опускається вниз через очну ямку і приховує більшу частину обличчя. Протягом десятиліть ця пара виднілася на носах всіх: від гламазонок 1970-х до знаменитостей, які переховувались від папараці.
Однак історія авіаторів почалася як практичне рішення важливого питання. На початку XX століття, коли пілоти змогли піднятися на більші висоти, вони зіткнулися з певними проблемами: далеко від землі вони почали відчувати головний біль, нудоту, а також неможливість бачити без товстих окулярів з хутряною підкладкою. Історія розповідає, що один американський пілот, Джон Макреді, бачив, як очі його друга розпухли і застигли, коли на секунду, на висоті 10 000 метрів, він зняв свої запотілі окуляри. Цей досвід вразив його настільки, що він вирішив співпрацювати з офтальмологічною компанією Bausch & Lomb. Головна мета – захист зору пілотів від яскравого сонця.
У результаті цього партнерства з'явилися значно легші окуляри з зеленими лінзами, які зводили до мінімуму засліплення, при цьому давали змогу добре бачити. Їхній успіх був блискавичним: наприкінці 1930-х років вони перестали бути тільки аксесуаром пілотів і з’явилися в продажі для широкої публіки. Bausch & Lomb маркували їх як авіатори Ray-Ban і випустили кілька нових дизайнів, для гольфу і риболовлі.
Коли почалася Друга світова війна, збройні сили їх теж використовували: вдосконалені версії авіаторів можна було вдягати як для польотів над хмарами, так і на землі. 1944 року генерал Дуглас Макартур висадився на Філіппінах з парою сонцезахисних окулярів із золотою оправою і зеленими лінзами. Саме завдяки численним фотографіям генерала в газетах йому приписують роль "популяризатора" цієї пари.
Після війни в авіаторах зауважили не тільки функціональність, але і модний дизайн. Поряд з постійною присутністю в армії (а потім і в поліції), з часом їх почали носити знаменитості. Згадати тільки кітчеву пару із золотою оправою Елвіса Преслі або Девіда Боуві в окулярах і з цигаркою, що недбало звисала з рота, Пола і Лінду Маккартні в однакових парах на сімейному портреті, чи Фредді Мерк'юрі в білому жилеті, що поглядає через плече, а в лінзах його авіаторів відбивається світло.
З 1970-х років мода на авіатори заполонила і жінок. Так, Глорія Стайнем виступала в парі з синіми лінзами на феміністських мітингах. Стіві Нікс оправила свої сонцезахисні окуляри норовливою бахромою. Бьянка Джаґґер носила їх разом з шовковим білим костюмом, а Шарлотта Ремплінг – з джинсами і блейзерами. Завдяки цим та іншим поп-іконам авіатори перестали бути виключно чоловічою парою.
Авіатори були і є унікальним видом сонцезахисних окулярів, оскільки кардинально відрізняються від інших моделей як-от Wayfarer або котяче око. У них є певна зарозумілість: від них віє хвастощами, зухвалістю і крутизною. Цю енергетику втілили Марлон Брандо в стрічці "Дикун" і Том Круз у "Найкращому стрілку". Такий же настрій задала Дженніфер Лоуренс у картині "Джой".
Сьогодні існує безліч варіацій авіаторів: від яскравих і вигадливих до незграбних і футуристичних. На показі Celine осінь-зима 2019/2020 моделі мали вигляд ідеальних копій 1970-х років у своїх шкіряних чоботах до колін і темних окулярах. Miu Miu збільшили пропорції пари – помістили верхній міст вище, ніж зазвичай; класичний дизайн також представили Emilio Pucci, Emporio Armani, Eudon Choi і Givenchy. Залишилося тільки знайти свою модель.
За матеріалами vogue.fr