Як модний світ надихається образом Франкенштейна

31 жовтня 2018

Через двісті років після виходу книги Мері Шеллі «Франкенштейн» її похмурі образи продовжують надихати дизайнерів від Алессандро Мікеле до Ріка Оуенса і Рея Кавакубо.

Колін Клайв і Борис Карлофф у фільмі «Франкенштейн»

Уявіть собі сцену. Червень 1816 року. Вілла в Італії на березі Женевського озера, і невелика передісторія. У квітні 1815 року, який пізніше отримає назву «рік без літа», відбулося виверження Тамбори в Індонезії, що стало найбільшим вулканічним виверженням в історії людства. Вулканічні хмари попелу накрили навіть Європу. Невелика група письменників шукає щось, чим можна було б зайняти себе під час нескінченних дощів. Довгі нічні розмови про медицину, літературу, поезію. І ось одного разу вночі лорд Байрон запропонував розповідати страшні історії і мова зайшла про експерименти філософа і поета Еразма Дарвіна, який жив у XVIII столітті та займався питаннями гальванізації (в той час термін «гальванізація» означав не створення металевих покриттів електрогальванічним способом, а процес впливу електричного струму, – за методом Луїджі Гальвані, – на мертвий організм, яке викликало скорочення м'язів і видимість пожвавлення), і можливість повернення мертвого тіла або його останків назад до життя. Навіть були чутки, що він все-таки зміг оживити мертву матерію. Так, на дозвіллі у віллі Байрона з'явилась пропозиція, щоб кожен з них написав «надприродну» розповідь. Незабаром після цього, уві сні Мері Шеллі приснилася ідея написання «Франкенштейна».

Richard Quinn осінь-зима 2018/19

У наш час готичний роман постійно живить уяву дизайнерів і художників по костюмах. Застарілий декаданс вбрань міс Гевішем у «Великих сподіваннях», вампірично сексуальні вбрання у фільмах за романом Брема Стокера «Дракула» і похмурий меланхолійний гламур, до якого так схильні дизайнери Ріккардо Тіші та Ділар Фіндікоглу.

Coach 1941 осінь-зима 2018/19

Сезон осінь-зима 2018/19 не залишився осторонь і відразу кілька дизайнерів зробили цікаві для уяви, похмурі колекції. Так, наприклад, Стюарт Віверс для Coach 1941 створив цілком готичну колекцію, що нагадує всесвіт Едгара По, з мільйонів прозорих шарів, підбиту довгими оксамитовими стрічками. А на показі Richard Quinn дівчата вийшли у вугільно-чорних сукнях-коконах, а їх голови були закриті містичними вуалями.

Gucci осінь-зима 2018/19

Якщо думати про Франкенштейна, як про персонажа, зібраного з багатьох частин тіла, то і ця історія має місце на багатьох модних показах. Історія про монстра не втрачає актуальності, в світі моди «Франкенштейн» став ім'ям прозивним для опису реконструйованого одягу і такого ж зібраного з різних частин, як і сам сумний герой. Якраз такий як в колекціях House of Holland осінь-зима 2018/19 і Fengchen Wang з їх «куртками Франкенштейна», що складаються з двох половинок штук, зшитих разом.

Ще два дизайнери у новому сезоні показали своє захоплення романом Мері Шеллі. Так, після показу Gucci осінь-зима 2018/19 (екстравагантний коктейль сильних контрастів, довгих спідниць і відрізаних голів, які носили під пахвою моделі), Алессандро Мікеле сказав: «Кожен з нас є доктором Франкенштейном».

Marni весна-літо 2019

Дизайнер Франческо Россі розповів, що ідея для його останньої весняно-літньої колекції Marni з'явилася, коли він переглядав з другом історію своїх покупок в Інтернеті. «Це були щонайменше десять Венер Мілоських і одна маріонетка доктора Франкенштейна ... Тому я подумав, що, як доктор Франкенштейн поверне Венеру Мілоську до життя? Одна з ідей реалізувалася в багатьох деталях. Так, наприклад, колажі з Венерою на шматках топів і суконь, тілесні речі, які розмивають кордони між шкірою і тканиною, шви, схожі на справжні хірургічні рубці».

Alexander McQueen весна-літо 1999

«Франкенштейн (і особливо його сутність) є особливо цікавою готичною іконою для модельєрів, адже філософія роману стосується тіла і трансформації плоті, – розповідає мистецтвознавець-історик Ембер Бучарт. – Ймовірно, ця ідея і є серцем моди, яке її живить». Так, тривожні і декадентські образи Александра Макквіна наповнені готичними образами і посиланнями. Його колекція для сезону весна-літо 1999 була пояснена так: «Конструкції людського тіла були переосмислені у формований шкіряний корсет зі швами і шрамами, який нагадував Франкенштейна». Макквін також згадав про острів Доктора Моро у своїй колекції Givenchy осінь-зима 1997/1998 під назвою Eclect Dissect, головна концепція якої була основана на створенні дивних гібридів людини і тварин, що, загалом, знову нагадує книгу Шеллі.

Christopher Kane весна-літо 2013

Модні архіви також повні відсилань до образу Франкенштейна. Колекція Rodarte весна-літо 2009 була вшануванням пам'яті Бориса Карлоффа з фільму «Франкенштейн» (1931), а Крістофер Кейн надрукував обличчя актора на футболках в колекції весна-літо 2013. До категорії дизайнерів, які не на жарт захоплені історією монстра Шеллі, можна віднести Рея Кавакубо, Ірис ван Херпен і Йоджі Ямамото, з їх суперечливими підходами до пропорцій тіла, іноді деформованими і жахливими.

Comme des Garçons весна-літо 2019

Роман Мері Шеллі, народжений в темний час доби, коли все було так нестабільно і похмуро, має також і політичний контекст. З огляду на нинішній стан світу і переважну атмосферу невизначеності, не дивно, що ці теми тепер відновлюються і їх переглядають. Колекція Rick Owens весна-літо 2019, здається, особливо відповідає уявленням проблемного часу з його біблійними алюзіями (робота Шеллі і багато в чому натхненна Біблією і «Втраченим раєм» Джона Мільтона). Моделі виходили в сукнях, обрізаних за допомогою лазера, розмахуючи смолоскипами, або в чорних металевих конструкціях, ілюструючи апокаліптичний підхід до одягу.

Rick Owens весна-літо 2019

За матеріалами: vogue.fr

тенденции осень-зима 2018/2019 ·

Ще в розділі Тенденції

Популярне