У контексті війни: що варто знати про шоу Balenciaga весна-літо 2023
Від Каньє Веста, який відкрив показ, до моделей, що дефілювали на залитому брудом подіумі — розповідаємо, що варто знати про видовищне шоу Balenciaga весна-літо 2023.
На кожному кріслі в гігантському виставковому парку Parc des Exposition de Villepinte, де проходив епічний показ Balenciaga, була записка від Демни: "Це шоу є метафорою пошуку правди та приземленості". Перш ніж потрапити на своє місце, гостям довелося навшпиньках пройти затемненим простором, намагаючись не впасти в багнюку. Своїм "брудним шоу" Демна демонстрував огиду до того, як мода ставить ярлики на людей. Окрім того, після презентації минулого сезону, яка відбулася лише через тиждень після вторгнення росії в Україну і на якій моделі пробивалися крізь сніжну бурю з "мішками для сміття" в руках, символізуючи втечу самого Демни від російських окупантів в Абхазії на початку 1990-х, дизайнерові було важко втриматися від того, щоб не порушити політичних тем. Буквально два тижні тому українські військові виявили в Ізюмі свіжу братську могилу. Схоже, "декорації" Balenciaga відсилали до неї. Тривожний початок показу Balenciaga знову лопнув ескапістську бульбашку тижня моди. І ми вдячні Демні за це.
"Зазвичай я оптиміст, але зараз я не можу ним бути. Це шоу демонструє мій стан: музика, декорації… Все говорить про час, у якому ми живемо", – сказав Демна. Йдучи під гучний техно-саундтрек, який звучав як постапокаліптичний похоронний марш, Каньє Вест відкрив шоу, пробираючись крізь багнюку в об’ємному утилітарному одязі з багатьма кишенями. Це вбрання лише увиразнило воєнні асоціації й відбило нові реалії, свідками яких ми стали впродовж восьми місяців війни. У шоу можна було й зчитати недавні новини про мобілізацію росіян, про десятки тисяч загиблих військових і цивільних осіб, про людей, які проживають у зонах бойових дій і в окупації. Демна не виразив це все словами, але, як і минулого сезону, шоу здавалося його спробою вивільнити власні думки й бажання. Якщо зазвичай згадки про війну здаються дивними в модному контексті, то в інтерпретації Демни вони мають доречний вигляд. Врешті, він колись сам пережив воєнну реальність, яка зараз накрила Україну.
У процесі шоу асоціації з війною зникали разом з елементами бойових дій. Воно перетворилося на дослідження ідентичностей та уніформ, навколо яких завжди зосереджувалася робота Демни. Дизайнер-антрополог, він цікавиться нормативним дрес-кодом, притаманним певним спільнотам. Одна з моделей вийшла на подіум у джинсовому костюмі, під яким виднілися шрами після операції на грудях. Інша модель мала ірокез класичного панка. Окрім того, Демна змінив обличчя кожної моделі унікальними протезами.
Демна створив колекцію, яка прославляла ідеї неправильного та непропорційного: пояси й еластичні стрічки білизни з логотипом були непропорційно великими, деякий одяг мав вигляд ганчір’я, а більша частина колекції була вкрита брудом – або від самого подіуму, або через ефект декорування поверхні. Суть цього всього була такою: "Я ненавиджу рами та ярлики. Так я почувався все своє життя, і мені здається, що мене засуджують за тем, ким я є, – сказав дизайнер. — Це те, що робить суспільство та Інтернет. Люди схильні групувати все в якісь категорії. Однак ви маєте й далі рухатися вперед, обстоювати те, ким ви є, і захищати власні бачення та цінності".