RU UA

Журнал VOGUE

Підписатися
Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь

Геній місця: чому потрібно відвідати скульптурний парк у Каневі

07 листопада 2021

За 120 км від Києва, в історичному місті Каневі на березі Дніпра, розкинувся скульптурний парк. Якщо ви ще там не були — вирушайте просто у найближчі вихідні.

"Вода", Йошин Огата

“...скульптуру треба торкатися руками. Обійдіть її з усіх боків, відчуйте її об'єм і неодмінно доторкніться до неі”, — так починає свою екскурсію скульптурним парком під Каневом засновник художнього об'єднання “ЧервонеЧорне”, колекціонер Юрій Сташків.

"Чоловіча голова", Олександр Дяченко

Я давно хотіла побувати тут, у цьому наповненому архітектурними пам'ятками й меморіалами історичному місці неподалік знаменитої Тарасової гори. Де вздовж берега Дніпра, на яскраво-синьому його фоні, ідеально вписані роботи з каменю знаменитого українського скульптора Олександра Дяченка й іменитого японського автора Йошина Огата (Yoshin Ogata). Тут же у невеликому парку на території комплексу "Княжа гора" знаходиться близько тридцяти творів українських та іноземних авторів: Юлія Синькевича, Василя Татарського, Олега Капустяка, Владислава Волосенка, Олексія Золотарьова, Володимира Кочмара, Миколи Білика та інших чудових художників. Проєкт міжнародний, у парку багато творів іноземних майстрів: Алессіо Ранальді з Італії, Валеріана Джикії та Джоні Гогаберішвілі з Грузії, американця Томаса Оліви, Тетяни Премінгер з Ізраїлю.

"Упевнена", Василь Корчевий

Скульптурний парк — результат системної роботи Канівського міжнародного скульптурного симпозіуму, який було засновано десять років тому об'єднанням “ЧервонеЧорне”. Тоді, у 2011 році, колекціонер та меценат Юрій Сташків запропонував скульптору Олександру Дяченку стати першим учасником і куратором проєкту. Художній симпозіум — це коли упродовж певного часу професійні скульптори живуть в артрезиденції і працюють разом, створюючи твори, які зрештою стануть частиною парку. Головною метою роботи симпозіуму є створення простору для спільної творчості, зміцнення міжнародних зв'язків і традицій скульптури в камені. Для авторів з інших країн це ще й можливість познайомитися з українською історією та культурою.

Цьогоріч у симпозіумі беруть участь п'ять осіб, яких обирали організатори й міжнародне журі через відкритий прийом заявок. Це визнані майстри Василь Корчовий і Олександр Дяченко, художник із Болгарії Здравко Здравков. Ілля Новгородов та Віталій Протосеня за віком ще належать до молодих авторів, але вони уже брали участь у масштабних групових виставках.

Юрій Сташків

Мені вдалося потрапити на екскурсію парком, яку організатори проводили на честь завершення ювілейного десятого симпозіуму. Про роботи вони говорять із любов'ю і з дуже особистим ставленням. Розповідають про історію, яка стоїть за кожною скульптурою, про властивості матеріалу, з якого вона створена, про переваги художника в роботі.

"Геометрична архаїка" Олексія Золотарьова була створена в 2012 році з тибурського каменю. Твір нагадує нам про непорушні цінності — про сім'ю як про об'єднуючу форму, що складається з елементів, окремих у минулому. Ідею втілено за допомогою геометричної композиції — так виражається можливість трансформацій. Чіткість фігур підкреслює надійність цієї форми існування. 

“Геометрична архаїка” Олексія Золотарьова

Робота київського скульптура Влада Волосенка “Горизонтальний торс”, виконана у традиційній манері, — зразок сучасної скульптури. Це ідеальний чи ідеалізований жіночий образ. У роботі присутня і майстерність уже маститого українського скульптура, і втілення власної художньої парадигми через антропоморфну ​​модель.

"Горизонтальний торс", Владислав Волосенко

Одна з найніжніших скульптур в експозиції — “Вітер” Олександра Дяченка. Неймовірно, якою ніжною може бути робота, виконана з каменю, адже з каменем прийнято порівнювати все грубе та байдуже. Такий феномен — і є справжнє мистецтво.

“Вітер” Олександра Дяченка

Важливість симпозіуму складно переоцінити — тут створено всі умови для такого трудомісткого процесу, як створення скульптури в камені. На відміну від робіт у бронзі, які відливаються у певній кількості, камінь не тиражується. Робота може існувати лише в одному примірнику, що підвищує її цінність і ціну. Для деяких авторів це стало місцем для експерименту — скульптори Валерій Пирогов і Олександр Мацюк ніколи раніше не працювали з каменем.

(Фото – Управління економічного розвитку Канева)

“Зараз усі твори, створені на симпозіумі, знаходяться на робочому майданчику. Вони знайдуть своє постійне місце в парку вже наступного року. Поки що розміщення скульптур у парку досить щільне, але біля території готелю “Княжа гора” є потенціал для розширення саме в частині парку. Та й парк уже розпочав свою експансію до простору міста Канева. Таким чином ми працюємо одразу у двох напрямках” — розповідає кураторка художнього об'єднання «ЧервонеЧорне» і самого Канівського симпозіуму 2021 року Катерина Підгайна.

Парк скульптур у Каневі — справжнє місце тяжіння. Це класичний скульптурний парк, у найкращих європейських традиціях, який відкритий сім днів на тиждень. І процес його розвитку безперервний. У найближчому майбутньому в міському парку Канева з'явиться одна зі скульптур, створених на симпозіумі, а організатори тим часом уже розмірковують над новим проєктом, який реалізують у 2022 році.

Текст: Світлана Старостенко

Фото: Тарас Беспалый

Ще в розділі Подорожі

Популярне