До Vogue UA Conference 2023 залишилося
SOLD OUT

Режисер Террі Гілліам про те, як він 30 років знімав фільм "Людина, яка убила Дон Кіхота"

"Людина, яка убила Дон Кіхота" фільм життя Террі Гілліама. Режисерові, який зняв культові "Страх і ненависть в Лас-Вегасі" і "Планета мавп", знадобилося 30 років і навіть адвокат – для того, щоб його "Людина, яка убила Дон Кіхота" все-таки побачив світ. Все не дарма: це його найжиттєрадісніший фільм. Про нього Террі Гілліам розповів в інтерв'ю Vogue.ua

Террі Гілліам багато сміється. Я дзвоню йому в обід за лондонським часом: 77-річний режисер бадьорий, веселий і, не встигнувши навіть почути моє перше запитання, перебиває мене і, з сміхом говорить, що сьогодні одягнув в офіс свою найстильнішу сорочку – бо знав, що йому буде дзвонити редактор Vogue. Майстерня режисера розміщена на верхньому поверсі його будинку в північному Лондоні – тому коли він збирається попрацювати, то просто піднімається нагору. "Моя дружина весь час хоче навести тут порядок", – розповідає режисер. Гілліам багато жартує – і так заразливо регоче над своїми жартами, що і я не можу стриматися. У людини, що була актором і сценаристом культової британської комік-трупи "Монті Пайтон", блискуче почуття гумору і, очевидно, легка вдача. Не дарма в інтерв'ю актори, з якими він працював( Джонні Депп, Колін Фарелл, Крістоф Вальц) розповідають, що зйомки у Гілліама – найвеселіші в їх житті. "Я вірю, що кіно – задоволення, – трохи пізніше скаже мені Террі. – Я знімаю кіно, щоб самому веселитися і розважати людей". Золоті слова.

Реклама

У розмові з режисером є відчуття, що він начебто звільнився від якогось вантажу. Гілліам, захоплений романом Сервантеса з молодості, вперше задумався про екранізацію 1989 року. Він навіть вибрав актора на головну роль – Шона Коннері, і знайшов студію, але через розбіжності з продюсерами (що пізніше стане фірмовою фішкою Гілліама) швидко покинув проект. Через 10 років він знову взявся за цю історію – цього разу з Джонні Деппом в одній з ключових ролей. На зйомках була низка невдач і навіть травми у акторів, і проект знову закрили. Цікаво, що за його результатами вдався документальний фільм "Загублені в Ла-Манчі" – про те, як це кіно не вдалося. Потім було ще кілька невдалих спроб – 2000-го і 2005-го і навіть юридичні суперечки про те, кому належать права, поки 2014 року не стало відомо, що Гілліам все ж знімає Дон Кіхота, а на центральну роль обраний молодий актор-харизматик Адам Драйвер, зірка саги "Зоряні війни". Прем'єра минула цього травня в Каннах: Террі Гілліам танцював на сходах Палацу фестивалів разом зі своїми музами, що знялись у фільмі – Ольгою Куриленко і Росі ді Пальма. Влітку, правда, сталася ще одна пригода – колишній продюсер фільму намагався відсудити у Гілліама права на "Людину, яка убила Дон Кіхота". Права залишилися у режисера.

Що відчуває режисер, коли він випускає в прокат фільм, який не давав йому спокою 30 років? "Та нічого" – регоче в трубку Гілліам. "Я щасливий, я нарешті розслабився і не хочу ні про що думати. Всередині трохи порожньо і легко". Чи не було простіше відпустити фільм ще років 20 назад, якщо доля підкидала все нові і нові палиці в колеса? Було б розумніше, – погоджується Гілліам. – Але як можна бути розумним, якщо ти знімаєш Дон Кіхота? Я зробив вигляд, що я божевільний – і продовжував пручатися".

Чи була ця робота маною для Гілліама? Однозначно так. "Я все життя мріяв зняти фільм про Дон Кіхота, бо це історія про мене – про людину, яка уявляє те, чого немає. А ще ми з ним дуже вперті – ломимося вперед, що б не відбувалося навколо. Не дураки хіба?" Коли я серйозно намагаюся дізнатися, чому Гілліам так давно захоплений Дон Кіхотом, режисер перестає жартувати і чесно говорить: йому подобається, що Дон Кіхот сміливий і постійно винаходить нову реальність. І, після падіння, знову встає.

Диваки, які падають, але встають – улюблені герої Гілліама ось уже 50 років. Диваками були герої комік-трупи "Монті пайтон", диваком був його барон Мюнхгаузен, про якого він зняв феєричний фільм 1998-го, що отримав чотири номінації на "Оскара"; журналіст Рауль і доктор Гонзо у виконанні геніального дуету Джонні Деппа і Бенісіо дель Торо в "Страх і ненависть в Лас-Вегасі", хитрі шахраї і фокусники брати Грімм з однойменного фільму. Герої Гілліама мріють, падають і піднімаються, граються з вогнем, терплять приниження і потрапляють в колотнечі, але завжди налаштовані оптимістично і хохочать, щоб не відбувалося навколо – як і сам режисер. "Шкода, що сьогодні люди бояться диваків", – зітхає Террі. – Екцентрікі роблять світ цікавішим, але наш час – не для диваків. Мене дратує, що диваки нашого часу – це ідіоти-політики, як Дональд Трамп, наприклад".

"Людина, яка убила Дон Кіхота" далекий від оригінального роману Сервантеса. Його головний герой – успішний режисер Тобі. Колись він зняв в маленькому іспанському селі фільм всієї своєї кар'єри – природно, це була картина про Дон Кіхота. Через 20 років Тобі повертається в ці ж місця: цього разу він знімає рекламу, від якої його нудить. Випадково потрапивши в село, де він знімав свій перший фільм, Тобі розуміє, що його "Дон Кіхот" змінив життя маленького іспанського села: актор, який грав Дон Кіхота збожеволів, а дівчина, яка виконувала роль Дульсінеї, поїхала у великий світ, де її мрії про кіно розбилися об цинічну реальність. Там же Тобі зустрічає старого іспанського шевця Хав'єра, який грав Дон Кіхота в його фільмі: той думає, що Тобі – його Санчо Пансо, і пов'язує його в божевільну подорож.

За 30 років кого тільки не бачив в ролі Тобі Террі Гілліам: Джонні Депа, Евана МакГрегора та Джека О'Коннелла. "Але моя дочка Емі – і мій продюсер одночасно – сказала: ти повинен подивитися Адама Драйвера. Дочка була просто закохана в нього. Я чув що він грав в" Зоряних війнах ", але не дивився їх. Подивився. І тут же сказав собі: це він, Тобі. він з диваків, з наших! Ну і, плюс до всього, Адам такий гарячий хлопець! " "Гарячий хлопець" – характеристика прямо в точку: його Тобі – сексуальний, темпераментний, чесний, шляхетний і смішний одночасно, герой десь на перетині романтичного Дон Кіхота і твердо стоїть на ногах хлопця, який любить дорогі мотоцикли, білосніжні сорочки і красивих дівчат.

На знімальному майданчику спочатку Адам відчував себе некомфортно. "Він робив хорошу роботу, але він відчував сильний тиск, який чомусь на себе звалив", – розповідає Гілліам. "Він сказав мені: "Ти 29 років намагаєшся зробити цей фільм, і я відчуваю величезну відповідальність перед тобою. Боже, я не хочу тебе підводити! Він постійно так критикував себе, що йому довелося буквально змусити себе розслабитися. Дивовижний хлопець". Хорошою кампанією Адама в кадрі є Ольга Куриленко, яка з легкої руки режисера у фільмі перетворилася в блондинку-кліше – манірну, корисливу, але все-ж грайливу і дотепну.

"Мені дуже важливо, щоб фільм зібрав хорошу касу" – чесно розповідає Гілліам. "Тому що хороша каса означає, що я зможу зняти новий фільм". Перерва, відпочинок після складного проекту завдовжки в 30 років? Ні, це не про Гілліама. "Чорт забирай, я тільки почав", – сміється режисер. До речі, за рік до прем'єри "Людина, яка убила Дон Кіхота", Гілліам випустив книгу "По-Гілліамськи" – мемуари з авторськими ілюстраціями режисера. Роберт Де Ніро, Бред Пітт, Ума Турман, Джонні Депп, Хіт Леджер, Вуді Аллен – в книзі багато класних персонажів-друзів Гілліама історій з життя і жартів. "Це мої передсмертні мемуари", – говорить Гілліам. Здається, він жартує.

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.