RU UA

Журнал VOGUE

Підписатися
Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь

Інтерв'ю з художником Гамлетом Зіньковським

20 січня 2020

"3652019 | Гамлет Зіньковський" – виставка нового проєкту стрит-арт художника відкривається 17 січня в харківському центрі сучасного мистецтва YermilovCentre.

3652019 – новий проєкт художника Гамлета Зіньковського, який насамперед відомий роботами в великому жанрі стрит-арту. На харківських вулицях є понад 200 робіт художника, і, якщо поталанить, можна потрапити на авторську екскурсію новими, частково зруйнованими і навіть зафарбованими проєктами. У міському просторі митець створює вуличні галереї в підворіттях, де глядачами стають випадкові перехожі – захоплені зненацька дощем або які просто проходили повз. При цьому автору близький і більш камерний формат.

Гамлет Зіньковський (фото: Денис Панченко)

Весь 2019 рік Гамлет з бездоганно впізнаваним авторським почерком робив думки-замальовки на кожен з 365 днів року – звідси і назва 3652019. Аналогічні річні збори він реалізував 2013, 2015 і 2017 років. Щоденникова стрічка афоризмів 2019-го, супроводжуваних малюнком олівцем, простяглася по двох поверхах YermilovCentre. Vogue UA поговорив з художником про творчу дисципліну проєкту.

Коли дивишся на цей «щоденник», чи можеш ти сказати, про що найбільше думав 2019 року?

Ні, не можу. Я намагався не повторюватися. Бувало, згадуєш якусь думку і розумієш, що три місяці тому говорив про те саме. Я сприймаю цей проєкт скоріш як роздум, ніж щоденник. Мета – щоб кожна робота була думкою, а не констатацією факту. Хіба що є географічні прив'язки: мені було важливо вказувати міста: Цюріх, Лісабон, Порто, Афіни.

Здається, цей проєкт – приклад ідеального тайм-менеджменту. Поділися лайфхаком, будь ласка.

У моїх інтересах було не затягувати. Це четвертий проєкт, який я роблю кожні два роки. За цей час я розвинув стільки самодисципліни, що можу точно сказати, скільки часу мені знадобилося на будь-яку роботу.

Тебе всі знають за роботами, які ти робиш у міському просторі. І вони в рази більші, ніж ці записи. Довелося коригувати масштаб гучності для проєкту 3652019?

2015 року я працював з «полароїдами». У мене не було можливості знімати, тому я просто нарізав папір відповідного розміру і робив маленькі малюнки тушшю і пером. Мої товариші подивилися на ці роботи і сказали, мовляв, ось справжнє одкровення монументаліста-стрит-артиста. Те, що я роблю на вулиці, підпадає під мою внутрішню цензуру. Я думаю про те, що сказати і як не тиснути на глядача, і ніколи не допускаю сумних ідей в стрит-арті. Для когось мої вуличні роботи – сумні. Але тут нічого не вдієш. У цьому проєкті я дозволяю собі говорити все, що завгодно.

Ти змінюєш матеріал і медіум під кожен проєкт?

Так. 2017 року проєкт називався «Сьоме правило». На аркуші розміром А4 я поєднував малюнки, колажі, фотографії. Концепцію запозичив у Тараса Прохаська – про те, що до основних правил, які категорично не можна порушувати, важливо придумувати собі щоранку сьоме правило. 2013-го все почалося з ідеї Павла Макова: він видав щоденник на 365 малюнків, роздав друзям і попросив щодня там щось робити. Тоді планував виставку цих арт-буків художників. Я був єдиним, хто витерпів весь рік це робити. Мені сподобалося, і весь 2014-й я думав, що сумую за цією дисциплінованістю, коли сам собі ставиш межі. 2015 року, коли робив «полароїди», вирішив, що зроблю 10 проєктів. Отже, закінчу 2033 року. 

Чи важливо, на яких стінах виставляти цей щоденниковий проєкт? Чи допомагають стіни YermilovCentre?

Абсолютно. Проєкт 2017 року виставляли в муніципальній галереї, досить невеликій, тому роботи висіли в три ряди з відстанню в 1 см. Коли все так щільно розташоване, дивитися складно – навіть фізично. YermilovCentre в рази більший. Упорядники розташували все в один ряд з відстанню 11,4 см. У мене вдалася стрічка в два поверхи, уздовж якої можна бродити і розглядати. Мабуть, це найважливіша виставка в моєму житті.

Слід читати з січня? 

Ті, хто не знайомий з проєктом, зазвичай приходять і розпочинають з будь-якого місця, але тоді повертаються до початку і йдуть до грудня. 

Твоє мистецтво політичне? 

Ні. Мені недавно доводили, все що є політичним. На що я парував: якщо планета Земля перебуває в галактиці, а галактика – в космосі, то все мистецтво є космічним і навіть міжгалактичним. Абсурдність твердження, що у мене політичне мистецтво, приблизно така.

2019 року на UFW ти зробив інсталяцію зі своєю колекцією ножиць. Навіщо вони тобі?

Колись побачив сон: я стояв біля гігантської стіни, завішаної ножицями. Коли прокинувся, пішов на барахолку купувати ножиці. Тому збираю колекцію 14 років. Раніше купував страшенно активно. Перед створенням експозиції на Тижні моди викинув 150 радянських звичайних ножиць – тепер цікава якість колекції: тепер у ній 450 примірників з різних країн і епох. Ножиці – це символ відсікання зайвого. Все моє життя – це відсікання зайвого, непотрібного, всього нав'язаного з боку. Тобі кажуть, мовляв, треба робити так, хотіти від життя ось цього. А коли дивишся вглиб себе, розумієш, що це просто чужа безглузда ідея.

365 2019 | Гамлет Зіньковський, центр сучасного мистецтва YermilovCentre, 17 січня – 14 лютий

Текст: Тетяна Соловей

выставка · искусство ·

Ще в розділі Арт

Популярне