Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь

Що слід знати про виставку Соні Делоне

15 листопада 2019

В арт-просторі Set відкрили виставку "Ритм кольору", присвячену Соні Делоне. Крім Соні, її учасники – українські художниці: Маша Рева, Оксана Левченя, Яся і Леся Хоменко, Олена Науменко, Єва Толуа і архітектор Флоріан Юр'єв. Разом з художницями та кураторкою виставки Катею Тейлор Vogue.ua розбирався, чому важливо знати про Соню Делоне.

Робота Олени Науменко

Соня Делоне прожила щасливе життя і була неймовірно успішною. Щоб розповісти про це, заглиблення у її біографію не уникнути. Вона народилася в Одесі і провела дитинство в Україні, але вже в 20 років (це був 1905-й) переїхала до Парижа. В Європі художниця зробила запаморочливу кар'єру: оформлювала балети для Сергія Дягілєва, керувала власним модним ательє (1925 року ілюстрація з її сукнею з'явилася на обкладинці британського Vogue), значно вплинула на розвиток ар-деко; робила ілюстрації для книжок, розробляла принти для тканин, працювала над скульптурою і керамікою.

Соня Делоне

На виставці, яку придумала кураторка Катя Тейлор і команда агентства Port.agency, представлені дві роботи Соні Делоне з колекції Національного художнього музею України, листи і малюнки з приватних колекцій (один з найактивніших українських колекціонерів Соні – Євген Деменок), плакати, книжки. Партнери виставки – Французький інститут в Україні. Його президент Наталі Берас каже: "Я вражена тим, яку дослідницьку роботу виконала кураторка Катя Тейлор. Насамперед це стосується біографії, яку можна прочитати на плакатах у галереї. Біографія митця рідко стає окремим експонатом виставки і заслуговує такої пильної уваги, але у випадку з Делоне це закономірно: в Україні її не знають". "Соня Делоне – рок-зірка у Франції", – каже Катя Тейлор. – Вона дуже популярна серед колекціонерів, її архів перебуває в центрі Помпіду, але тут її ніхто не знає. Весною 2019 року ми робили її виставку в одеській галереї Invogue. Я давала багато інтерв'ю і мене вразило, що журналісти казали: "Ми ніколи не чули про цю художницю. Тому Соню Делоне потрібно відкривати Україні".

Катя Тейлор

Навколо біографії Делоне багато нестикувань, дати раду з якими допомагає виставка. Найпростіший приклад – місце її народження. В англійській Вікіпедії зазначене місто Градизьк у Полтавській області, в українській – Одеса. На моє запитання, де ж правда, Катя Тейлор впевнено каже: Одеса. "У нас не просто версія, у нас історична правда. Ми бачили копії книжки рабинату, в якій зазначено, що Сара (справжнє ім'я Соні) народилася 1885 року в Одесі, більше того, є копії свідоцтва про народження, і ми покажемо його на виставці".

Ескізи Соні Делоне до балету Дягілєва "Клеопатра"

Оскільки Соню Делоне нам ще доведеться відкривати, найцікавішим на виставці стане документальний відділ. Наприклад, листування Соні з рідними: після переїзду до Парижа Делоне написала лист до Петербурга, на ювілей весілля дядьки й тітки, які її виховували. Лист художниця ілюструвала вручну – це унікальний експонат. У цьому декоративному малюнку читається і її майбутнє захоплення ар-деко, і любов до орнаменталізму, який Соня, за її власним зізнанням, пов'язувала зі своїм українським походженням.

Олена Науменко, Катя Тейлор, Дарія Слободяник (Vogue UA)
Наталі Берас
Інсталяція Оксани Левчені
Роботи Маші Реви
Олена Науменко
Яся Хоменко
Леся Хоменко

У лівому крилі галереї Катя Тейлор влаштувала студію "Сила творчості", до участі у якій запросила художниць Машу Реву, Оксану Левченю, Ясю і Лесю Хоменко, Олену Науменко, Єву Толуа і архітектора Флоріана Юр'єва. З Сонею Делоне у них багато спільного: художники працюють на стику індустрій – моди і дизайну, мистецтва і моди, демонструють справжню, не декларативну свободу творчості.

"Ми не хотіли давати прямі зв'язки: ось, є Соня Делоне, яка працювала з формою, а є Маша Рева, яка також працює з формою, або, наприклад, Олена Науменко", – пояснює Катя Тейлор. – "У ДНК митців, які представлені на виставці, є код авангарду: у когось він проявляється більше, у когось – менше. Про це цікаво поміркувати. В межах студії ми аналізуємо, як працюють сучасні художники, чи працюють вони на стику індустрій і навіщо, і чи дає це щось нове їхній практиці".

Роботи Маші Реви

Художниця і дизайнерка Маша Рева в інтерв'ю часто каже, що її цікавить авангард – відсилання до нього можна побачити не лише в її живописі, але і на принтах, які вона розробляє для одягу. З Делоне Машу в якомусь сенсі ріднить і багатофункціональність: Маша робить кераміку, принти, вбрання, займається живописом, оформлює вітрини і театральні вистави. «Коли я навчалась в Лондоні, то потрапила на ретроспективу Делоне в Tate Modern. Мене вразила її багатогранність і мультифункціональність, як художниця збирала різні елементи в одну історію», – розповідає Маша. – У 20-ті роки Соня робила тканини для невеликої голландської мануфактури Metz & Co. Робота в колаборації дуже актуальна сьогодні – і я, наприклад, сама часто працюю у колаборації з іншими брендами». У межах виставки про Соню Делоне Маша робить відкриту майстерню художника. Це роботи різних років: тут і керамічна ваза, покрита золотом, зроблена Машею в колаборації зі стилістом Надею Шаповал, і живопис, і одяг, і ескізи, перенесені на полотна розміром із стіну. З одного боку, місце свободи, з іншого – суто простір, в якому може з'явитись все, що завгодно, варто художнику лише захотіти.

Маша Рева

Художниця Леся Хоменко про авангард розмірковує так: "Я постійно думаю, як бути сучасним після періоду авангарду, після тих безстрашних речей, які робили митці початку ХХ століття. Наприклад, заперечувати живопис, як Дюшан, і пропонувати світу абсолютно нові речі. Я сама живописець – і мені цікаво простежити цей зв'язок". На відкритті виставки 14 листопада разом з сестрою, дизайнеркою Ясею Хоменко, Леся показала перформанс під назвою "День народження". Головною його героїнею стала дівчина, яка 14 листопада святкувала день народження (як і Делоне, до речі): Яся Хоменко пошила для неї білосніжну сукню з довгим подолом, який перетворюється на святковий стіл. На сукні-столі закуски, салати, пакети з подарунками і келихи з вином; весь вечір дівчина приймала цілком реальні привітання і подарунки. "Перформанс виріс з мого реального дня народження", – каже Леся. – Яся мені пошила сукню-скатертину, я покликала гостей і зробила перформанс. Він став рефлексією про те, що день народження часто перетворюється на повинність".

Леся і Яся Хоменко

Найзнаменитіший учасник цієї виставки – легендарний український архітектор, композитор, художник, автор "Тарілки" на Либідській, Флоріан Юр'єв. Катя Тейлор вибрала для цієї виставки дві живописні роботи Юр'єва, присвячені його авторській теорії "музики кольору". Художник розкладає музику і поезію на візуальний ряд. "Вибрала їх не випадково, бо у Соні був етап, коли вона займалася поезією живопису, і мені сподобалася перекличка між дослідженнями Флоріана і Соні", – каже Тейлор. Художниця Олена Науменко створила для виставки інтерактивну стіну з магнітами, якими можна створити свою картину у стилі Соні Делоне. 

Робота Олени Науменко

Ще одна учасниця "студії", Оксана Левченя починала свою художню кар'єру з живопису, тоді запустила майстерню OLK manufactory, де вручну разом з командою майстрів шиє розкішні килими, а потім продовжила свої дослідження в жанрі текстильних інсталяцій в проєкті "Племена". Саме їх Оксана представляє в межах виставки "Ритм кольору" – це дві інсталяції з її проєкту "Неіснуючі племена", арт-об'єкти на стику дизайну, текстилю і мистецтва, зроблені за допомогою методу апсайклінгу.

Виставка "Ритм кольору" працюватиме до 15 грудня. Її організатори – Port.agency, Французький інститут в Україні та Посольство Франції в Україні.

Фото: Марія Павлюк

выставка · искусство ·

Ще в розділі Арт

Популярне