Як побудувати міжнародну кар'єру в модній індустрії
Українські модні бренди сьогодні все активніше завойовують іноземні ринки, але це не єдиний шлях, як можна заявити про себе на міжнародному ринку і на власному досвіді подивитися як цей бізнес працює у глобальних масштабах. Як побудувати міжнародну кар'єру в модній індустрії нам розказала Олена Щербань, яка почала свій шлях в команді Poustovit. а зараз відповідає за іноземні продажі в Maison Margiela.
Про початок шляху
Десять років тому Лілія Пустовіт запропонувала мені займатись міжнародним розвитком бренду POUSTOVIT. Не зважаючи на те, що моя перша освіта була економічна, мене завжди захоплював світ моди. В POUSTOVIT я займала посаду бренд-менеджера протягом 5 років. Спочатку було досить складно, тому що на той час майже ніхто з українських дизайнерів, окрім мабуть Віти Кін, не був представлений в широкому масштабі на міжнародному ринку. Я памʼятаю, як ми їздили на перші шоуруми в Париж з Ксенією Шнайдер, і ніхто тоді не розумів, як потрібно було правильно працювати з байерами. На жаль, не було навіть у кого запитати поради. Тому зараз, коли я веду лекції в українській Public Kitchen Skool або в Parsons в Нью-Йорку, я завжди намагаюсь дати якомога більше практичної і детальної інформації для початківців в індустрії.
Можу сказати точно, що досвід в українській моді – це школа життя. Ти не приймаєш "ні", хоча ти їх чуєш на кожному кроці. Тому коли я почала працювати з європейськими брендами, всі дивувались моєму натиску, а також знанням в різних галузях – від ціноутворення до митного законодавства. В нас ти маєш розбиратись у всьому сам, щоб досягнути якихось результатів.
Про іноземний досвід
Моя перша робота в іноземному бренді почалась з Mugler. Тоді Кейсi Кедволладер зайняв крісло креативного директора Дому. Насправді, я прийшла на співбесіду на посаду піар-менеджерки. Я тільки переїхала до Парижу і на якійсь вечірці сказала своїй знайомій, що шукаю будь-яку роботу в моді. Вона працювала Head of Communications в Mugler і як раз збиралась звільнятись через переїзд в іншу країну. Її асистент мав зайняти її місце, тому вони шукали йому заміну. Якщо відверто, то я відчувала, що піарник з мене такий собі, але все ж таки вирішила спробувати. Mugler в той момент починав бути у всіх на слуху завдяки новому подиху, який у бренд приніс Кейсі – проєкт обіцяв бути цікавим. Після співбесіди мене попросили почекати, а через декілька хвилин представили СЕО бренду Паскаль Жондра. Він мене уважно вислухав і сказав, що мені нічого робити в піар, адже відчуває в мені сильну комерційну хватку.
Наступним моїм кроком стала робота в Maison Margiela, де я працюю і зараз. У цей бренд я прийшла навеснi 2021 року і займалась виключно дистрибуцією в Східній Європі. Зараз відповідальна за присутність бренду в більшості регіонів – від Латинської Америки до Австралії, а також за розвиток таких напрямків бізнесу як Duty Free та франшизи (останню ми відкрили на Близькому Сході, почавши з Дубай та Кувейту).
Як відбувається процес найму
Особисто у мене процес найму зайняв у мене 11 місяців. Перша співбесіда була в лютому 2020 року, а потім нас всіх зачинили на карантин. Більшість компаній тоді призупинили пошук нових працівників. Однак я не хотіла втратити шанс і продовжувала надсилати листи і повідомлення на LinkedIn комерційному директору бренда. Декілька років потому він жартував, що я взяла його своєю настирливістю. Це і буде одна з перших та головних моїх порад – все у ваших руках, тому треба бути наполегливими у досягненні цілей.
Слід сказати, що Maison Margiela – унікальний бренд, який поєднує в собі ультимативний люкс кутюру та утилітарний сюрреалізм.
На мою думку, працювати з Джоном Гальяно – це апогей карʼєри в моді. Який ще дизайнер за останній час створив стільки шуму кругом себе? Але все має свою ціну. Стільки фахівців мріють працювати з такими геніями, що готові робити це майже безкоштовно. Таким чином, відбувається демпінг заробітної плати на ринку і ті, хто дійсно хоче заробляти гроші, йдуть в більш масові та комерційні бренди. Це також призводить до високої ротації кадрів. Тут кожен з нас робить свій вибір.
Про Maison Margiela після Джона Гальяно
Хоча всі були готові до того, що Джон може піти, до останнього ніхто не знав цього напевно. Тому мені було смішно чути, як дехто з упевненістю посилався на "перевірені джерела", заявляючи, що Джон не залишиться. Він працював над новою колекцією буквально до останнього дня. Коли світ її побачить, стане зрозуміло, що вона пронизана духом Гальяно. Перемовини тривали до самого кінця, і Рензо Россо попрощався з Джоном на дуже позитивній ноті.
Багато хто запитував мене, чи не боїмося ми негативних наслідків? Чесно кажучи, ім’я та ДНК бренду настільки сильні, що ми продовжимо зростати за будь-яких обставин. Звісно, останні шоу Джона привернули ще більше уваги до бренду, особливо серед покоління Z.ьПроте важливо пам’ятати, що "зіркові" продукти Maison Margiela — це Табі та кросівки Replica, які були створені ще Мартіном. Ми з великим оптимізмом дивимося в майбутнє й з нетерпінням чекаємо на ім’я нового креативного директора. Утім, в історії бренду вже був період, коли за дизайн відповідала команда студії або анонімний дизайнер (серед них — Демна Гвасалія та Метью Блейзі, який нещодавно перейшов до Chanel). Тому ми почуваємося впевнено.
Як почати свій шлях у моді
На мою думку, є три головні речі, які допоможуть побудувати успішну кар’єру, і не тільки в моді:
Вивчайте мови. Про ідеальну англійську і так всі знають, але чим більше мов ви знаєте, тим вищою є ваша конкурентна перевага. Наприклад, я через деякий час дізналася, що на мою позицію в Maison Margiela було два претенденти, і хоча у іншого кандидата було більше міжнародного досвіду, вона не розмовляла французькою, на відміну від мене.
Працюйте над своїм колом знайомств. Networking — це те, що допоможе вам знайти роботу, познайомить з потрібними людьми та поділитися останніми новинами із закулісся моди. Не обов’язково відвідувати всі вечірки, але бути ввічливими та не боятися завести розмову з цікавою вам людиною — це основа.
Будьте наполегливими. Але не варто плутати це з нав’язливістю: важливо вміти вчасно зупинитися, коли вам кілька разів повторюють "ні". Також треба пам’ятати, що сучасний ритм життя дуже швидкий, ми легко відволікаємося на інші речі, і вам елементарно можуть забути відповісти. Тому завжди можна ввічливо нагадати про себе.
Подумайте про свої соціальні мережі. Я б рекомендувала заповнити свою сторінку в LinkedIn, детально, але лаконічно описавши ваш досвід роботи. Рекрутери регулярно шукають кандидатів у цій соціальній мережі за ключовими словами, і важливо, щоб вони були у вас вказані. Для цього можна проаналізувати кілька ваших ідеальних вакансій і вибрати з них повторювані словосполучення.
Також можна писати напряму людям, які працюють у компанії. Це дуже допомагає, коли вакансія вже відкрита, але навіть в іншому випадку ви можете розповісти про себе, попросити про зустріч, і хто знає — можливо, ви потрапите в потрібний момент у потрібне місце. Саме так сталося у мене з Mugler, адже в результаті вони відкрили посаду під мене.
Шукайте вакансії. Вакансії також можна переглядати на таких сайтах, як Fashion Jobs або Business of Fashion у розділі Career. Але, на мою думку, LinkedIn працює найкраще, оскільки алгоритм з часом починає пропонувати вам позиції, які найбільше відповідають вашому профілю. Також варто ретельно попрацювати над вашим CV, можливо навіть звернутися за консультацією до HR-спеціаліста. Наскільки я знаю, у великих компаніях перший відбір здійснює комп’ютер, знову ж таки на основі ключових слів. Потім моніторингом займається відділ кадрів.Коли я шукаю людей у свою команду, я звертаю увагу не лише на досвід, але й на кількість мов, IT-навички, а також на загальне оформлення резюме. Для початкових позицій досвід іноді менш важливий, ніж soft skills і базові вміння працювати з презентаціями та таблицями Excel. Звісно, якщо ви дизайнер, то специфіка буде трохи іншою – тут важливе ваше портфоліо та те, як ви його презентуєте. Але правильно подати себе в LinkedIn і соціальних мережах, а також написати потрібній людині – це вже важливий початок.