КУПИТИ КВИТКИ

6 трендів, які сьогодні впливають на модну індустрію: розповідає експертка

Сучасний світ розвивається і змінюється шаленими темпами, модна індустрія також. Це стосується не лише сезонних трендів, а й більш глобальних змін, про які ми поговорили з Оленою Щербань – експерткою із більш ніж 10-річним досвідом у напрямах fashion merchandise та wholesale у світових брендах. Зараз Олена працює у бренді Maison Margiela і читає лекції у Parsons School of Design, до цього співпрацювала з Mugler, а починала свій шлях в українському бренді Poustovit.

Монополізація

Якщо згадати всі десять років, які я працюю в моді, то можна згадати злети та падіння багатьох брендів та магазинів – це цікаво і лячно водночас. Я мала шанс потрапити в індустрію в той момент, коли магазини та покупці шукали нові цікаві бренди зі всього світу. Спочатку була хвиля попиту на українських дизайнерів, потім – на грузинських. Після трапилася пандемія, і мегабренди стали монополістами на ринку, не даючи змогу незалежним брендам пробитись на високі позиції. Це відбувалося дійсно швидко. Як приклад, після пандемії, щоб знизити ризики та збитки, американські універмаги запровадили умови співпраці, які можуть загубити малий бізнес (повернення нереалізованого товару, знижки, післяплата 90 днів), а для багатьох – це основна платформа для заробітку та привернення уваги до бренду.

Реклама.

Prada весна-літо 2025
Prada весна-літо 2025

У тіні

Також не можу не сказати про тіньову частину моди, про яку бренди часто замовчують, – це паралельний імпорт. Якщо стисло, бренд продає за оптовою ціною речі авторизованому дистрибʼютору, який потім їх реалізує з надбавкою персональним шоперам чи магазинам, які не відповідають критеріям бренду для початку партнерства. Особливо це актуально в Азії, де поряд із великою кількістю незрозумілих магазинів є й такі платформи, як Taobao, де можна знайти як копії, так і оригінали нових колекцій за пів ціни. Зараз такі сайти зʼявились і в Америці, що дуже ускладнює життя і мультибрендовим магазинам, і власному рітейлу брендів. Це дуже неоднозначна історія, яка допомагає брендам в короткий час значно збільшити їх cash flow, але в довгостроковій перспективі несе негативні наслідки.

Позачасовість

Очевидно, що зараз дуже складний момент в індустрії. Ми бачимо, що навіть гіганти ринку – всі від LVMH до Richemont – зазнають збитків, судячи з їх квартальних звітів. Особливо це стосується Gucci та Burberry. В той же час, такі бренди як Hermes, Moncler та Brunello Cucinelli показують високі темпи росту. Це підтверджує, що тренд на quite luxury закріпив свої позиції, і споживачі люксу передають перевагу високій якості матеріалів, артизанальному виробництву та речам поза часом.

Криза креативності

Також очевидною стала криза креативності. Незалежним брендам складно на ній концентруватися, коли корпоративні бренди випускають по шість колекцій на рік, які в більшості своїй створені відділом мерчандайзингу, базуючись на аналітиці та прогнозах трендів. Наприклад, ви заходите на Mytheresa, і бачите десять дуже схожих хобо-сумок, які відрізняються тільки золотим логотипом. Втрачається унікальність. Тому я вважаю, що майбутнє як раз за такими модними домами як Maison Margiela, де комерційна частина дуже збалансована потужним креативним проявленням.

Maison Margiela Couture
Maison Margiela Couture

Зміна фокусу

Головний тренд, про який зараз всі говорять, — це зміна фокусу споживання з товарів на враження чи досвід. Споживачі люксу витрачають більше коштів на подорожі та ресторани, ніж на предмети розкоші. Це є однією з головних причин збитків багатьох модних брендів, а також стабільного зростання ринку athleisure, який до 2030 року збільшиться на 10%. Ще один з негативних факторів — це падіння вартості нерухомості та високий рівень безробіття серед молоді в Китаї. Останніми роками Китай був основним ринком, куди бренди направляли свої інвестиції і вірили в потенціал його подальшого розвитку. Тому наразі всі шукають альтернативу — новий зростаючий ринок, який допоможе компенсувати збитки. Ставки роблять на Індію та Середній Схід.

Вінтаж

Щодо трендів у дизайні, то поряд із quiet luxury, про який я згадувала раніше, споживачі все більше звертають увагу на вінтаж. У майбутньому цей ринок стане більш контрольованим та безпечним для покупців, оскільки зараз бренди впроваджують NFC-чіпи, які підтверджують автентичність виробу. Наприклад, Maison Margiela уклав партнерство з AURA blockchain, і тепер усі вироби можна відсканувати за допомогою телефону.

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.