КУПИТИ КВИТКИ

Анатомія взуття: як Birkenstock потрапив у високу моду

Влітку 1990 року фотографка Корінн Дей знімала на пляжі тоді невідому модель Кейт Мосс. На фото тонка, як олівець, Мосс курить цигарки й дивиться в камеру — без макіяжу, без зачіски та без ентузіазму. Того липня, коли світлина з’явилася на сторінках британського журналу The Face, світ моди вибухнув. Однією з причин було те, що Мосс, тоді 15-річна, зображена на фото топлес. Інша причина: вона була в Birkenstock.

Гостя Тижня моди в Парижі сезону осінь-зима 2023/2024
Гостя Тижня моди в Парижі сезону осінь-зима 2023/2024

Реклама.

Чому ця пара викликала такий резонанс? Що ж, тоді не було жодного взуття менш модного, ніж пара Birkenstock. І хоча імідж цього бренду змінився за останні роки, він все ще викликає чимало саркастичних коментарів.

Марго Фрейзер, імпортерка босоніжок Birkenstock Footprint Sandals, у своєму дистриб’юторському центрі, 1991
Марго Фрейзер, імпортерка босоніжок Birkenstock Footprint Sandals, у своєму дистриб’юторському центрі, 1991

Німецький бренд Birkenstock був заснований у 1774 році Йоганном Адамом Біркенштоком. Однак лише в 1896 році майстер взуття Конрад Біркеншток відкрив два магазини у Франкфурті та почав виготовляти і продавати гнучкі анатомічні устілки. Відтоді бренд став традиційним німецьким взуттям, що полегшує біль в ногах і спині.

Photo: Instagram, @future
Photo: Instagram, @future

Протягом останніх десятиліть взуття Birkenstock займало дуже суперечливу позицію у моді. В різні моменти історії це взуття користувалося популярністю, але ніколи не могло втримати актуальність у світі моди аж до 2020 року. Тоді бруклінський колектив MSCHF випустив свою версію Birkenstock — пару босоніжок вартістю 76 000 доларів, виготовлених із переробленої крокодилової шкіри з сумок Hermès Birkin. Попри те що Birkenstock не був безпосередньо пов’язаний з цим релізом, це, безумовно, допомогло підняти бренд у модні ряди.

Jil Sander x Birkenstock
Jil Sander x Birkenstock

Пізніше у 2020-му британський Vogue назвав Birkenstock сандалями року, а кількість пошукових запитів на взуття зросла на 225%, згідно з даними платформи Lyst. Хоча на перший погляд Birkenstock може здатися невідповідним брендом для розкішного сегмента, він став магнітом для лейблів високої моди — ще більше з початку пандемії, коли апетити споживачів перемістилися в бік абсолютного комфорту.

Dior x Birkenstock
Dior x Birkenstock

В сучасному модному середовищі навіть ті, хто колись дивився зверхньо на це взуття, не можуть заперечити його усюдисущу популярність. Пари Birkenstock перетворилися з символу контркультури в найбажаніше взуття завдяки успішним колабораціям. Dior, Proenza Schouler, Jil Sander, Rick Owens, Valentino, Céline — лише деякі з брендів, з якими з 2020 року працював німецький виробник взуття. У травні 2021 року Birkenstock Group була придбана L Catterton, холдинговою компанією, яку підтримує LVMH. Остаточно успіх Birkenstock закріпила колаборація бренду з Manolo Blahnik. В межах співпраці представили кілька різних пар, в яких звичайні шкіряні ремінці босоніжок замінили оксамитом або чорною телячою шкірою преміумкласу в відтінках фуксії та сапфіру, і кожну з них прикрашали культові квадратні пряжки за мотивами весільного взуття Керрі Бредшоу.

Manolo Blahnik x Birkenstock
Manolo Blahnik x Birkenstock

Безсумнівно, низка вдалих співпраць підняла ім’я Birkenstock, і з кожною новою колекцією бренд дедалі більше починає асоціюватися з такими поняттями, як "висока мода", "ексклюзивність" і навіть "розкіш". Найважливіше те, що юне покоління є найбільшими шанувальниками всіх цих колаборацій. Можна навіть зробити висновок, що насправді саме великі модні бренди зараз покладаються на Birkenstock, щоб позиціювати себе серед молодшої аудиторії. Врешті Birkenstock не тільки отримав популярність, але й заслужив помітне місце в індустрії в цілому; тим часом розкішним модним Домам вдається зацікавлювати молодих клієнтів — це безпрограшна ситуація.

Платформа Lyst заявила, що за перші шість місяців 2022 року кількість пошуків Boston Clog зросла на 593%. Це стало п’ятим випадком за два роки, коли пара з’явилася в індексі Lyst. Темно-коричнева замшева версія цього взуття постійно розкуповувалась, причому подекуди на платформах перепродажу вона з’являлася за ціною вдвічі вищою від початкової. Інтернет-магазин Yoox повідомив, що його бестселером у 2022 році були саме Boston Clog від Birkenstock.

Valentino x Birkenstock
Valentino x Birkenstock

Дійсно, модне і комфортне більше не є взаємозаперечними поняттями. У 2023 році ажіотаж на це взуття не зникне. І поки світ моди розмірковує над тим, чи незабаром маятник повернеться назад у бік вишуканого та витонченого взуття, вироби німецького бренду закріпилися в культурі як must have в гардеробі. Birkenstock більше не є взуттям моменту — це ікона нашого часу.

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.