Чому варто побачити виставку "Нульовий рік. Ідея Світла" в артцентрі М17
До 12 лютого в Центрі сучасного мистецтва М17 можна побачити виставку одного з найвідоміших українских художників – Віктора Сидоренко. "Нульовий рік. Ідея світла" — результат творчості художника за останні 26 років. На виставці експонують твори різних жанрів — живопис, фотографія, інсталяція і скульптура. Про виставку ми розпитали самого митця, а також директорку М17 Наталію Шпитковську.

Наталія Шпитковська: "Нульовий рік. Ідея Світла" — виставка, на якій представлені виключно нові роботи, над якими Віктор працював протягом останніх кількох років. Друга причина, чому варто відвідати виставку — її фундаментом є глибока філософська концепція. Персонаж в ній не лише демонструє власний шлях і трансформацію, а й є відображенням кожного з нас в умовах нової реальності. Нагадаю, що Персонаж вперше з'явився в роботах митця близько 25 років тому й був залежний від соціальних умов. У новій серії Віктор відділив його від історичного тла, адже він вже набув самостійної ролі. Однак тепер він опинився на перетині минулого і майбутнього, матеріального та віртуального просторів — як і ми самі. Це транзиторний етап — "нульовий рік", з якого починається інший світ.

Попри те, що Віктор Сидоренко найчастіше працює з такими усталеними медіа, як живопис та скульптура, його остання серія робіт залучає нові медіа. Це третя причина відвідати виставку — статичний живопис набуває нового значення, зокрема завдяки залученню технологій мапінгу. Нова серія Віктора Сидоренка — це саме той випадок, коли мистецтво концентрує на собі всю увагу глядача, зберігаючи свою сутність, не губиться серед білих великих стін і яскравого світла.
Наталія Шпитковська:Взаємодія живопису з технологіями доповненої реальності вдало підкреслює ті філософські питання, які досліджує Віктор. А мапінг робить необхідні акценти на роботах і начебто оживляє їх. Сяйво, бліки світла — ці компоненти надають додаткову динаміку картинам, завдяки чому в глядача виникає відчуття, ніби він опинився в метавсесвіті Героя і подорожує разом з ним. Також була презентована ексклюзивна відеоробота, а сама виставка супроводжується атмосферним аудіорядом. Використана музика дійсно гіпнотизує і переносить в інший вимір. Крім того, в межах проєкту відбудеться презентація цифрової галереї М17. Саме роботи з серії "Нульовий рік. Ідея Світла" стануть першими серед продемонстрованих в новому просторі.

Віктор Сидоренко: Саме трансформацію Персонажа в умовах нової реальності я продемонстрував в серії "Нульовий рік. Ідея Світла". Знаковим елементом цієї експозиції є чорні та білі діри – портали в новий вимір, які є метафорою переходу до невідомого. Крок у невідоме робить не лише Персонаж, але і все людство. Мені хотілось, щоб від перегляду представлених робіт виникало захоплююче враження, адже саме ідея транзиту в майбутнє є основною для представлених робіт. Ще один важливий об'єкт виставки — збільшувальне скло. Воно відображає наше бачення світу крізь призму своїх упереджень, тих самих технологічних процесів, діджиталізації. Те, як ми бачимо світ відрізняється від того, як бачать його інші.

Віктор Сидоренко: Художникам сьогодні необхідно постійно створювати нові роботи, працювати з доступною для сучасності мовою, аби бути актуальним та привертати увагу глядача. Мистецтво повинно набувати нових форм, щоб впоратись з такими вимогами. Не завжди вдається одразу втілити матеріально свою ідею в традиційному форматі — проте таку можливість надають нові медіа. Навіть відео та фото вже не назвеш такими, адже велика кількість митців працюють з ними вже довгий період. Нове покоління не має інтересу до безпосереднього володіння матеріальними об'єктами, його представникам важливо отримувати емоції та враження від робіт, надихатися ними. Також важливим фактором є їх постійна взаємодія з девайсами, яка вже стала буденною нормою. Я не можу сказати, що технології мають якийсь негативний вплив. Навпаки, вони надають багато можливостей: розширюють спектр форматів втілення своїх концептів, полегшують технічний процес та візуально доповнюють матеріальні об'єкти експозиції.

Віктор Сидоренко: Ще одним проєктом, в якому я працював з картинами в нестандартному форматі, став "Несвоєчасне", роботи якого також були продемонстровані в М17. Я взяв свої попередні роботи і навмисно їх знищив, надав їм застарілий ефект. Завдяки такій техніці я хотів передати основну ідею — який вплив має час, як з його ходом усе деформується навколо нас, але ніколи не зникає повністю. Навіть якщо об'єкт не зберігається матеріально, він залишається частиною пам'яті, а це набагато важливіше. Робота над серією "Нульовий рік. Ідея Світла" співпадає з початком пандемії, яка лише прискорила процес діджиталізації. Саме тому цю експозицію я вирішив доповнити новими технологіями, які символізують перехід до цифровізації, що і без того стрімко відбувався, але під впливом певних обставин пройшов значно швидше. Різні сфери нашого життя "пішли" в онлайн: навчання, робота, зустрічі. Аналогічно і мистецтво поступововсе більше поєднується з віртуальним формами.

Наталія Шпитковська:Символічним є те, що виставкою Віктора Сидоренка, — за роботу над якою я вдячна як авторові, так і кураторам, Андрієві Сігунцову та Євгенії Гавриленко, — ми закінчили старий і розпочали новий, 2022 рік, в якому плануємо реалізувати ще багато цікавих проєктів. Наступною стане презентація робіт Гамлета Зінківського. Відкриття експозиції заплановане на лютий. В нашому Центрі буде об'єднано й продемонстровано дві серії митця — "365" та "2/3". Також незабаром відбудеться запуск European Digital Art Fair — проєкту, який об'єднає кураторський погляд на цифрове мистецтво в ЦСМ М17 та презентацію робіт художників у віртуальному просторі. Важливим проєктом інституції є єдина в Україні професійна премія в галузі тривимірного мистецтва — M17 Sculpture Prize 2022, — яка цього року проводиться вже вдруге, за підтримки Adamovskiy Foundation. Наприкінці лютого буде оголошено шорт-лист номінантів і номінанток, а восени — проведено виставку їхніх робіт і названо переможця або переможницю.