Найцікавіші покази Chanel крізь роки

Осінь 2025 року стала одним із найдинамічніших періодів у сучасній моді. Покази сезону весна-літо 2026 принесли низку гучних дебютів і змін, що буквально перекроюють індустрію. Ми вже побачили нові колекції Джонатана Андерсона для Dior, Луїз Троттер для Bottega Veneta, Даріо Вітале для Versace, Демни для Gucci, Пʼєрпаоло Піччолі для Balenciaga та Гленна Мартенса для Maison Margiela — кожне шоу стало маніфестом змін і нового стилістичного напрямку. І попереду — найочікуваніша прем’єра сезону: 6 жовтня Матьє Блазі представить свою першу колекцію для Chanel. На тлі цього історичного моменту Vogue Ukraine згадує найзнаковіші покази Chanel, які сформували ДНК бренду — і стали орієнтиром для того, що ми побачимо далі.

Chanel Haute Couture осінь-зима 2024-2025

За більш ніж сторічну історію Chanel трапилося багато подій, які змінили його позицію на арені світової моди. Від Шанель-капелюшниці до першого бутику в Біаріцці, від злету у 1920-ті завдяки практичній і революційній жіночій моді до занепаду під час Другої світової війни, від смерті мадам Шанель до приходу Карла Лагерфельда – Chanel має складну і цікаву історію.

1954: повернення Коко у велику гру

Наприкінці 1950-х у повоєнній Європі зʼявляється надія на нове покоління моди: у 1947 році Крістіан Діор презентує свій New look. Елегантний стиль, що акцентував на витончених силуетах, був високо оцінений журналістами. Мінімалістичний верх, вузька талія й обʼємна спідниця чи поділ сукні – стилістичний прийом Діора, що закарбував його в історії світової моди. Однак цьому успіху були раді не всі. Коко Шанель, що ще десятиріччя до цього задавала тон моді не тільки у Франції, а й у Європі, назвала New look вульгарним. Вона звинуватила Діора в тому, що він "закував" талії жінок – буквально те, що вона змогла побороти у 1920-х. У відповідь на нове імʼя французької моди Шанель вирішує знову відкрити знову своє ательє. Вона покличе назад відданих справі швачок і вже в січні 1954 року випустить першу, після закриття дому в 1939 році, колекцію. Журналісти, що побачили показ, доволі холодно зустріли його, не побачивши чогось нового.

Chanel осінь-зима 1956/1957

За кілька місяців до відкриття дому Chanel американський Vogue відправив у Париж відому журналістку Розамонд Берньє, аби та взяла інтервʼю в Коко. Берньє побачила відому кутюрʼє так: "Повністю обвішана прикрасами невисока темноволоса ікона моди, що сидить на величезній коричневій софі, говорячи про легендарну незмінну моду Chanel, яка, цитую, "здатна зробити жінку красивішою й молодшою".

На примірці, 1950-ті

Коко Шанель ніколи не вирізнялася скромністю, а тому щиро вірила у свій успіх навіть попри ворожі коментарі французької преси. У 1955 році вона випустить відому сумку "2.55", що є it-bag і до сьогодні. Потім буде революція моди 1960-х, яка обійде дім француженки, однак дасть сильний поштовх до популяризації легендарних твідових костюмів, на які йшло близько 150 годин пошиття з максимальною увагою до деталей. Chanel залишиться домом Haute Couture до нової ери в 1983 році, коли туди прийде молодий й амбітний Карл Лагерфельд.

New Look-83

Наприкінці 1982 року Карла Лагерфельда затвердять на посаду креативного директора Chanel. Станом на початок 1980-х, як кажуть одні джерела, костюми від Коко носили хіба що паризькі вдови у віці. Дати нове дихання, однак зберегти спадщину дому, було головним завданням для молодого Лагерфельда. У колекціях Haute Couture ʼ83 він надихався модою Коко в 1920-х – 1930-х, тому можна побачити максісукні, оновлені версії твідових костюмів, капелюшки й багато біжутерії.

Chanel осінь-зима 1984

Chanel осінь-зима 1986

Chanel осінь-зима 1987/88

Бурхливі 1990-ті

Мода девʼяностих назавжди запамʼятається спалахом сексуальності, вільнодумства у зніманнях й епохою легендарних моделей. Як говорять модні критики, у 1990-ті Chanel, як пташка фенікс, переживе ще одне переродження – стане брендом, який захоче вдягнути кожен. У цей період Лагерфельд, пройшовши період спротиву своїх підопічних у 1980-х, розверне бренд на 180*. Акцент на тіло, відомі моделі того часу, нові кольори, фасони та тканини, втілені в абсолютно радикальному погляді на культурну спадщину Chanel – головні ідеї Карла. "Лагерфельд відкрито провокативний", – Vogue щодо осінньої прет-а-порте колекції 1991 року.

Хелена Крістенсен на показі Chanel, 1991

Карла Бруні, 1996

Показ Chanel, 1999

Дивацькі ідеї 2000-х

У 2000-х ніхто вже не мав сумніву – Карл Лагерфельд справжній ідол сфери моди. Chanel і Лагерфельд стали синонімами одне одному, а весь фешн-світ невпинно дивувався майстерності Дому випускати по 10 колекцій на рік. Твід, капелюхи, міні, максі, міді, шифон, шовк, перли й банти, масивні прикраси – усе це стало модним кодом Chanel. Кожен, дотичний до моди, знав, хто такий Лагерфельд і для кого він працює. Настала ера дивувати. Внутрішній геній взяв своє – і вже з перших показів нульових можна було побачити не тільки нову естетику, а і його вміння вийти за рамки класичних показів дому моди.

Chanel Couture весна-літо 2008

Chanel осінь-зима 2008/09

Масштабні покази 2010-х

Минуле десятиріччя запамʼяталося бумом соціальних медіа, що привернуло увагу до фешн-індустрії ще більшу кількість людей. Авіалінії Chanel, величезний супермаркет, протест за права жінок, казино, повернення в легендарний для Коко готель Ritz на Вандомській площі та навіть космодром – це лише частина креативних ідей для презентацій колекцій Лагерфельда. Його світ 2010-х це про яскраві масштабні покази, велику кількість гостей і постійне "дивування" глядача. Карл був не тільки дизайнером, а і режисером власних показів, втілюючи найбільш захопливі історії.

Chanel осінь-зима 2014/15

Chanel Couture осінь-зима 2015/16

Якою буде нова ера?

Узимку 2019 Карл Лагерфельд покине цей світ, а Chanel очолить його права рука – Віржині Віар. Вона стане відомою завдяки своїй прикутій увазі до деталей й аксесуарів, а також розширенню географії показів дому (Марсель, Монте-Карло, Лос-Анджелес), у цілому продовжуючи справу свого маестро. І хоч останні кілька років модний світ більш критикував Віар, ніж хвалив, усе ж її Haute Couture покази варті своєї уваги.

Нова ера Chanel за керівництва Матьє Блазі тільки розпочинається, однак вже зараз у соціальних мережах усі обговорюють, якими ж будуть креативні рішення дизайнера, що однозначно посів найбажанішу посаду у світі високої моди.

Текст: Вова Мотричук

Популярне на VOGUE