Продолжая просмотр сайта, вы соглашаетесь с тем, что ознакомились с обновленной политикой конфиденциальности и соглашаетесь на использование файлов cookie.
Соглашаюсь

Як Роман Шухевич заснував рекламну імперію у Львові 1930-х

30 июня 2022

30 червня 1907 року народився Роман Шухевич — провідник ОУН, генерал-хорунжий УПА і геній маркетингу. Сьогодні ми хочемо зупинитися саме на його останній ролі з цього списку.

Роман Шухевич
Як гартувався дух

Відмінник зі старовинного священницького роду, Роман Шухевич ще студентом вступив до ОУН, пізніше брав участь у створенні «Карпатської Січі». Пройшов шлях від сотника до провідника ОУН (б) і був ним два роки, аж доки його не змінив Степан Бандера. Шухевич-військовик добре відомий як патріотам України, так і ворогам. Та в нього було чимало цілком мирних талантів. Важко згадати вид спорту, який би не опанував Шухевич: волейбол, баскетбол, футбол, водне поло, бокс, біг, лижі, фігурне ковзання, їзда верхи, фехтування, плавання, польоти на планерах та альпінізм давалися йому однаково легко. Він був переможцем Запорізьких ігор 1923 року в бігу з перешкодами на 400 м і плавання на 100 м, мріяв перепливти Ла-Манш. Крім того, захоплювався музикою, обожнював Шопена і Ґріґа, вчився в музучилищі по класу фортепіано. Що казати — «Шух» грав на сцені Львівської опери! А ще був вправним танцюристом, мав смак до одягу — і дуже подобався дівчатам.

Роман Шухевич нагорі, 1922 рік
Рекламний наступ

Найцікавіше, що саме Шухевич першим зі львівських підприємців уславився в царині реклами. У березні 1937 року він разом з приятелем відкриває «Фаму», першу українську рекламну агенцію на території Галичини. Освіченість засновника чутно вже у назві: для неї він вибрав латинське слівце, яке в перекладі українською означає «слава, поголос». Інтереси 30-річного Шухевича були не суто бізнесові: найперше, він щойно вийшов з ув’язнення, на роботу його як «політичного» ніде не брали, то власна фірма стала й чудовим прикриттям для продовження діяльності ОУН, і джерелом коштів на прожиття власне, побратимів та розвиток організації.

Роман Шухевич із сестрою, 1938

Всього два роки знадобилося Шухевичу, щоб охопити величезний ринок: «Фама» давала рекламу в пресі, задіювала власний принт (друкували вуличну рекламу, буклети, адресні книги), виготовляла білборди, сітілайти й вивіски, оформлювала вітрини, організовувала виставки і ярмарки, а також вдавалася до кінореклами на початку сеансів.

Геній комунікації

Секретів успіху в Шухевича було не менше, ніж в Огілві. З агенцією співпрацювали професійні художники, серед них відомий графік Яків Гніздовський. Шухевич хедхантерив потенційних конкурентів, не даючи їм розгорнути бізнес. А надто практикував індивідуальний підхід: постійним і потенційним рекламодавцям на великі свята надсилали персональні привітання, до того ж доставу робили не кур’єри, а фахові артисти. Не гребувала «Фама» й «сірою розвідкою»: заприязнившись з дівчатами на комутаторах, працівники підслуховували розмови про рекламні знижки й ціни на ринку — і працювали на випередження. За рік роботи від клієнтів не знали як відбитися — спершу від місцевих галицьких, потім німецьких, польських, угорських.

Реклама виробництва "Фами"
Багато галасу з нічого

Рекламували все: від люксусового крему до черевиків, цигарок, зубної пасти, меду й олії до «купелевих костюмів» і «жіночого білля» (ці рекламні картинки були немало еротичними — аж так, що викликали обурення й той самий розголос, якого й потребували клієнти). Аби дівчата на рекламі мали якнайпривабливіший вигляд, Шухевич купував журнали для чоловіків і давав художникам для змальовування.

Реклама виробництва "Фами"

Нарешті саме «Шух» вигадав перфоменс-маркетинг. Львів довго обговорював «фамівське» оголошення про те, що з готелю «Жорж» о 10 ранку має через нещасливе кохання скинутися дівчина-самогубця. Коли ж преса зібралася, під зойки публіки з даху впала велика лялька, обклеєна рекламою «Фами». Чи варто казати, що витівка опинилася на перших шпальтах?..

Реклама виробництва "Фами"

Дуже скоро підприємці відкрили власну фабрику з виробництва содової води, почали розвивати транспортний відділ — пересіли з велосипедів на мотоцикли… І якби в 1939-му до Львова не прийшли більшовики, невідомо в який концерн би виросла «Фама» — агенція, в яку Шухевич вкладався з таким самим ентузіазмом, що й у справу свого життя, здобування волі для України.

Еще в разделе Life

Популярное