Від німфоманки до музи – у фільмі "Молодий Годар" Стейсі Мартін, зірка "німфоманки" Ларса фон Трієра, грає дружину Жана-Люка Годара.
У 2013 році, коли вийшла скандальна "Німфоманка", француженці Стейсі Мартін було 22 роки. Її дебют в еротичній драмі Трієра про дослідження жіночої сексуальності був таким яскравим, що гідний мемуарів. "Не хвилюйся, у тебе буде дублер і штучна вагіна", – сказав кастинг-директор Стейсі напередодні проб. Так і сталося: у фільмі багато відвертих, фактично порнографічних сцен – але, строго кажучи, Мартін не знімалася в жодній з них. Десь використовувала штучну вагіну (Стейсі говорить, що це займало три години), десь поступалася місцем дублерці. На той момент, ню-сцени були для актриси неприйнятними.
Через чотири роки на екрани виходить "Молодий Годар" – смішна і зворушлива історія кохання легендарного режисера нової хвилі Жана-Люка Годара і його музи, актриси Анни Вяземські. Третину фільму Стейсі, яка грає Анну, розгулює в кадрі голою; камера ніжно ковзає по її тендітному тілу. Дублерів на цей раз не було. Що змінилося для актриси за чотири роки?
"Нічого, – спокійно каже Стейсі. – У кожному конкретному випадку це питання порозуміння з режисером. Існує стереотип, що актриси в кіно допускають куди більше речей, ніж чоловіки-актори. Роздягнутися, поголитися налисо, змінити колір волосся? Та легко! Але я намагаюся змінити це. Кіно – вимоглива індустрія, в якій актори мало що вирішують. Важливо не виявитися втягнутим в якісь дурниці, прагнучи засвітитися в кадрі. Заради одного шансу ні роздягатися, ні змінювати зовнішність я не буду".
Сувора, розумна, витончена, трохи старомодна – така Стейсі Мартін. Її особливий стиль і погляд на речі переконали Мішеля Газанавічуса, режисера "Молодого Годара", що вона – найкращий кандидат на роль Анни Вяземські, знаменитої французької актриси і княгині, внучки нобелівського лауреата Франсуа Моріака і дружини Жана-Люка Годара. "Коли Стейсі прийшла на кастинг, все стало очевидно, – розповідає Газанавічус. – Вона виглядає як дівчина з 1970-х: трохи відчужено і елегантно. До того ж, у неї обличчя геніальної актриси німого кіно, як у Грети Гарбо. Мало хто з молодих актрис вміє так ефектно мовчати".
На зйомках "Молодого Годара" перед актрисою стояли непрості завдання. По-перше, грати французьку ікону 1970-х. По-друге, персонажа, чий прототип може прийти на прем'єру і тебе оцінити (Анна Вяземські померла через півроку після прем'єри фільму в Каннах і встигла його побачити). По-третє, картина знята за мемуарами Анни – і автор завжди може пред'явити претензії акторам і режисерові у відхиленні від сюжету книги. Заповзята Стейсі знайшла спосіб впоратися з цими труднощами.
"Я знала Вяземські тільки з її фільмів. Якось в маленькому лондонському кінотеатрі я побачила її "Навмання, Бальтазар", 1966 року – і захопилася ним. Я спеціально не зустрічалася з Анною до або під час зйомок, щоб не втратити акторського інтересу: мені хотілося вибудувати роль самостійно, а не копіювати Анну". В результаті Стейсі Мартін і Анна Вяземські зустрілися через рік після зйомок "Молодого Годара" – напередодні прем'єри фільму в Каннах в травні 2017 року. Що саме сказала легендарна актриса молодій артистці, Мартін приховує, але каже, що зустріч була емоційною.
"Молодой Годар" – історія не тільки про генія і його музу, які за 10 років шлюбу проходять всі перипетії пристрасно-творчих відносин. Це ще й ода Парижу: дія починається в травні 1968 року, під час революції, і Париж буквально заполонили студенти, які вимагають відставки Шарля де Голля. Щоб перейнятися епохою, Стейсі дивилася фільми – ні, не Годара – Трюффо. "Як люди говорили, як рухалися, як поводили себе в ту епоху – я все знайшла у фільмах цього режисера". Його "Вкрадені поцілунки" стали референсом і для костюмера Сабріни Ріккарді. Стейсі у фільмі нагадує героїню Клод Жак: ті ж короткі бежеві тренчі, міні-спідниці, яскраві топи, балетки – дитячий, молодіжний стиль.
Актриса запевняє, що мода в кіно її цікавить найменше. Лукавить: у 18 років вона поїхала з Парижа до Лондона, щоб вступити на курси журналістики і культури, і підробляла моделлю. "Підробляла" – не зовсім точне слово: Стейсі уклала контракт з Rag & Bone, а в 2014-му стала обличчям аромату Miu Miu. "Робота моделлю дала мені незалежність і навчила відповідальності. Мені не довелося працювати в "Макдональдсі". Я змогла заробити на вподобані курси".
Тепер майже всі пропозиції рекламних контрактів відправляються в "кошик" агента Мартін: у дівчини немає часу. Дебют у великого і жахливого Трієра гарно їй прислужився – Стейсі хочуть бачити в своєму кіно французькі, британські і голлівудські режисери. Це інтерв'ю ми планували кілька місяців. "Стейсі знімається сім днів на тиждень і дуже зайнята", – все годував сніданками її агент. У лютому 2018 року в прокат виходить новий фільм Рідлі Скотта "Всі гроші світу" – перший голлівудський проект Стейсі, а потім ще чотири картини, в яких дівчина встигла знятися в протягом 2017 року. Успіх вона сприймає як можливість побачити світ і розширити кругозір. "В Європі багато прекрасних режисерів, і я рада, що можу працювати на двох мовах – англійській і французькій".
Своїм домом актриса вважає Лондон, де живе вже майже десять років. У вільний час, якого стає все менше і менше, її можна знайти в музеї Tate Modern, старому кінотеатрі Close-Up Cinema або барі Duck Soup в Сохо.
Текст: Дар'я Слободяник
Фото: Patrick Demarchelier
Стиль: Poppy Kain
Читайте також: