КУПИТИ КВИТКИ

Оксана Левченя, Христина Рачицька та Надія Шаповал — про сімейні реліквії, силу пам'яті і незалежність

День Незалежності особливе свято для кожного українця, адже сьогодні ми виборюємо право розмовляти рідною мовою на власній землі, б'ємося за свою культуру, історію й пам'ять, яких ворог намагається нас позбавити. Окрему роль у цьому процесі самоідентифікації відіграють сімейні реліквії — спадщина пращурів, яку ми готові нести далі. Напередодні 24 серпня у спецпроєкті з брендом KHRYSTYNA RACHYTSKA ми попросили трьох українок — художницю Оксану Левченю, дизайнерку Христину Рачицьку та стилістку Надію Шаповал — показати нам свої родинні артефакти і розказати історії, які стоять за ними.

Реклама.

Стилістка Надія Шаповал

Надія Шаповал
Надія Шаповал

Наша сімейна спадщина — це пам'ять, яку Радянський Союз хотів стерти в українців, тому нашому поколінню надзвичайно важливо її зберегти й пронести далі. Часто ми не знаємо власного родоводу далі третього коліна — не уявляємо, звідки походили батьки прабабусь та прадідусів. Я впевнена, що поки живе пам'ять — живе людина, а через конкретні предмети набагато легше її зберігати.

Сукня Khrystyna Rachytska з італійської парчі, яка оздоблена вишивкою ручної роботи та гачкованим мереживом, виконаним за схемою підтички закарпатської сорочки

Сімейні реліквії, про які я сьогодні хочу розповісти, посідають особливе місце в історії нашої родини. Я принесла картину Марії Примаченко, яку славетна художниця подарувала моїй бабусі. Вона була шістдесятницею і разом зі своїми друзями, коли їм було по 20-25 років, досліджувала українську народну культуру. Вони їздили селами, записували фольклор, знайомилися з митцями. Якось почули про Примаченко, поїхали до неї додому, а та не захотіла відпускати гостей з порожніми руками. Пані Марія подарувала моїм бабусі й дідусю по картині, але дід відмовився від подарунка, а бабуся забрала з собою. Так у родині з'явився цей артефакт.

Коли почалося повномасштабне вторгнення, моя мама евакуювалася з Києва у Хмельницьку область. Перші місяці жила в глухому селі, недалеко від заповідника Медобори, а наша реліквія весь цей час прикрашала звичайну сільську хату-мазанку. Коли я вперше приїхала до мами, то подивилась на картину абсолютно іншими очима. Вона розквітла — була на своєму місці. В цих інтер'єрах робота мала магічний вигляд, глибина й гра кольорів розкривались інакше. Вона дійсно ніби була створена саме для такого простору, а не для міських квартир чи виставкових залів. В той момент я по-новому подивилася на всю творчість Марії Примаченко.

Ще я принесла на знімання книжки з сімейної бібліотеки — це роботи шістдесятників Євгена Сверстюка та Івана Світличного, які були опубліковані вже після проголошення Незалежності України. Перший сам підписав для нас книгу під час презентації, це було на початку 1990-х, а за Світличного це зробила його дочка, адже Іван Олексійович помер у 1992-му.

Дизайнерка Христина Рачицька

Христина Рачицька
Христина Рачицька

Було складно обрати з тих речей, які залишилися від мами, бабусі й прабабусі. З одного боку, це прості вжиткові речі, але для мене їхня цінність полягає у спогадах. Перше, що я хочу показати, — кризу, нашийну прикрасу з бісеру. На Львівщині, звідки наша родина, їх називають саме так. Вона належала Іванні — молодшій сестрі моєї прабабусі. Ця жінка прожила 96 років і до останніх днів обожнювала життя, насолоджувалася ним. Ця криза у нашій родині з 1952 року, коли прабабуся Іванна повернулась із заслання в Сибіру. Їй тоді було 56 років. Іванну зустрічало все село — хтось був неймовірно радий, а хтось ставився насторожено і вважав зрадницею. Один із місцевих НКВС-ників підійшов до неї і порвав комірець, під яким була ця криза синьо-жовтого кольору. Я її зберегла. Спеціально нічого не реставрувала, а залишила у тому вигляді, якою вона була з 1952-го. Для мене ця річ стала символом спротиву й незламності. Пройшовши двадцять років таборів, Іванна не просто фізично повернулася додому, а зберегла свої цінності й переконання.

Також я принесла фото, яке ми знайшли всього шість років тому в старих родинних альбомах. Воно також належало прабабусі Іванні, яка ховала його від усіх і нікому не показувала через страх згадувати радянські часи. Це 1940-й, коли радянська каральна машина вже давно працювала без вихідних.

На фото зображена моя рідна бабуся, якій тоді був один рік, і її мама, прабабуся Марія. Особливий біль і глибина цього фото для мене ще й у тому, що прабабуся Іванна вирушила в табори за двох, щоб її старша сестра Марійка змогла народити мою бабусю, завдяки чому згодом на світ з'явилися моя мама і я. Це неоціненна жертва з її боку, в яку важко повірити досі. Ми бачимо на фото, що вони вбрані у вишиті сорочки. Сьогодні, через роки, ще ясніше зрозуміла ціна, яку люди платили, щоб відчувати себе українцями, наскільки небезпечно було мати такий вигляд і зберігати потім це фото.

Блуза Khrystyna Rachytska крою реглан. Основним акцентом виробу є унікальна вишивка ручної роботи, виконана технікою "гладь" і "мережки"

Для мене сімейна спадщина — це нагадування про ціну, яку ми заплатили за нашу незалежність, ідентичність і культуру. У цих речах не просто історія, а енергетика кожної родини, знання, які ми повинні нести далі. Щоб наші нащадки не повторювали помилок минулого, вони повинні знати історію, мінімум своєї сім'ї.

Художниця Оксана Левченя

Оксана Левченя
Оксана Левченя

Перед зніманням я багато думала про спадщину і зрозуміла, що для мене найголовніше — передати нащадкам відчуття важливості власної землі й дому. Тому я залюбки запросила вас усіх до себе. Моя родина була розкулачена, ми кілька разів все втрачали, тому відчуття свого дому для мене сакральне і з 2022-го року ще більше загострилося. Цю хатинку я купила в 2019-му, довго їздила околицями Києва, обирала, і якось побачила цей будинок — класичну будівлю 1960-х років, яку ми трошки доробили, ревіталізували.

Блуза Khrystyna Rachytska вільного крою з італійського льону, що прикрашена ручною вишивкою у техніці "мережка", делікатним мереживом та керамічними гудзиками

Для мене важливо передати нащадкам те, що зроблено власними руками, де збережена моя енергетика і вкладений час. Особливо мені подобається створювати об'єкти з текстилю — це приємно тактильно і працює як материнський оберіг. Думаю, що це передалося мені з дитинства, коли власноруч ми створювали ляльок-мотанок. А ось особливо сентиментальною річчю для мене є дерев'яний посуд, який зробив дядько з гілки дерева, на якому ми з сестрами любили сидіти в дитинстві. Під час війни дерево було розбите — таким чином дядько зберіг нам дитячі спогади. Кожна отримала свій набір.

Також у нашій родині важливе значення завжди мала нематеріальна спадщина — історії про близьких людей, про пращурів, хто як жив і що створював. Ми пишаємося, що майже всі у нас в роду займалися служінням людям у різному вигляді — в медицині, освіті, військовій справі. Традиція бути суспільно корисними й відповідальними перед родиною й перед країною плекається в нас із дитинства. Щаслива передавати ці цінності далі.

Фото та відео: Polina Grebenik
Стилістка: Viktoria Filipova
Макіяж та зачіски: Daria Zhadan та Anastasiia Monina
Сет-дизайнерка: Liza Troitska
Продюсерка: Marina Sandugei-Shyshkina та Marie Nikolaenko
Висловлюємо подяку квітам Attepmt Kyiv та локації зйомки HataYarova project

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.