Чим запам'ятався Тиждень моди в Берліні
Про Тиждень моди в Берліні модна громадськість тепер точно чутиме більше й голосніше. За його розвиток узялася Крістіан Арп, яка багато років очолювала редакцію німецького Vogue, а тепер керує FashionCouncilGermany. Її мета – не просто поставити Берлін на модну карту світу, а зробити місто мостом між Сходом і Заходом, місцем, де з'являються нові таланти, а технологічність та інноваційність визначають порядок денний. Головна редакторка vogue.ua Віолетта Федорова провела в німецькій столиці кілька днів і розповідає про найвизначніші моменти Тижня моди в Берліні.
Соціальний порядок денний
У Берліні ще з початку стало зрозуміло, що тут не бояться говорити на складні теми, а також звертатися до найбільших гравців індустрії з важливими закликами. Так, першого дня Тижня моди, хоч і не в рамках офіційного розкладу, тут відбулося фейкове шоу Adidas. Причому не всім стало відразу це зрозуміло.
Під час показу, на якому зібралося безліч інфлюенсерів та преси, було представлено колекцію одягу, але не звичайну. "Ми робили помилки впродовж багатьох років, і вирішили, що 2023 року покладемо всьому цьому край. Ми не можемо й надалі робити погані рішення: від проблем з Yeezy до антисемітизму та скандалу з Чемпіонатом світу з футболу в Катарі", – саме такими словами "старшого керівника Adidas" відкрився показ у мультидисциплінарному просторі Platte. Легкий гомін у переповненій залі миттєво затих, усі були в передчутті, що буде далі. А далі було "оголошення про призначення одного з нових керівників компанії" – до глядачів вийшла скромна жінка, яка представилася ім'ям Вай Я НакПхоан, і розповіла свою щемливу історію кар'єрного зростання – з тяжкої роботи на текстильній фабриці в Камбоджі, де навіть не було часу сходити в туалет, до роботи в керівництві Adidas – та про нові виклики, щоб захистити простих робітників.
Після цього почався показ, де складні й навіть хаотичні образи були створені зі старих речей Adidas, навмисне неохайних і брудних. На подіумі глядачі бачили прообрази різних людей, які опинилися у складних життєвих умовах – від дитини, змушеної жебракувати на вулицях, до безхатька, який живе в наметі зі спортивних футболок, а також принижених жінок, які повзуть на колінах. Вистава досягла своєї мети: змусила задуматися як про відповідальність великих модних корпорацій, так і загалом про сучасну систему споживання, коли кінцевий покупець навіть гадки не має, чому його нова футболка коштує лише 5 євро.
Насправді, навіть через кілька годин деякі з присутніх все ще не розуміли, що сталося на першому поверсі Platte. Зі свого боку, компанія Adidas підтвердила, що не стоїть за цим перформансом-протестом. "Ми відкидаємо звинувачення. Понад 25 років Adidas дотримується чесної трудової практики, справедливої заробітної плати та безпечних умов праці в усьому глобальному ланцюжку постачань", – заявили у бренді на чисельні журналістські запити після цього "модного шоу".
Український голос
Тиждень моди в Берліні не словом, а ділом підтримує українських дизайнерів уже другий сезон поспіль. Цього разу одразу чотири наші бренди значилися в основному розкладі – BOBKOVA, Litkovska, DZHUS, JeanGritsfeldt. Кожен із них у власній манері розповів про те, що переживають українці сьогодні. Так, дизайнер Крістіна Бобкова назвала свою нову колекцію "Мрія" та продемонструвала образ сучасної української жінки, яка стикається з небаченою трагедією, але мусить продовжувати своє повсякденне життя. Колекція сповнена контрастів: ніжне жіноче мереживо та м’який трикотаж розповідають про пошук внутрішнього комфорту, грубі армійські блейзери уособлюють мужність бійця. Дівчина BOBKOVA перебуває у постійних киданнях, але продовжує йти вперед.
Своєю чергою, Лілія Літковська продемонструвала колекцію під назвою "Веснянка", яка віддає данину традиційним українським обрядовим пісням та досліджує красу життя на всіх його етапах. Супроводжувалося берлінське шоу, яке відбулося у приміщенні галереї, що нагадує бомбосховище, акапельним співом українських традиційних пісень-веснянок. Бренд залишається вірним своїй натхненій мистецтвом естетиці – між витонченим пошиттям та повсякденним комфортом, наповненим алюзіями на традиційний український костюм; а невагомі сукні з торочками та в’язані аксесуари знайшли своє місце поряд із костюмами з чоловічого плеча та складними образами. Зал не стримував аплодисментів та емоцій у фіналі шоу.
Не менш тепло берлінська публіка зустріла колекцію українського бренду DZHUS, відомого своїми найскладнішими образами-трансформерами. Сьогодні, коли для багатьох українців пара речей у їхній тривожній валізці були всім одягом упродовж багатьох місяців, такі експерименти з функціональністю виглядають зовсім інакше. Особливо образи з безліччю кишень, коли ти маєш тільки те, що прихопив із тобою.
Також у рамках PREMIUMBerlinFashionTradeShow та за підтримки Ukrainian FashionWeek художниця Юлія Моховикова й український денім-бренд AISENBERG представили спільну артколекцію. Художниця кольоровими барвами розмалювала джинсові куртки та штани бренду. Ілюстраціями на речах були обрані важливі культурні символи. Так, наприклад, Арка Свободи українського народу, яка є улюбленим місцем для споглядання на вечірній Київ, чи українська дівчина вбрана у традиційний одяг, як символ наших звичаїв, що ми маємо пам’ятати та плекати. Особливої уваги варті наші улюблені кольори, які зараз стали комбінацією, знаною у всьому світі, – жовто-блакитний тандем свободи.
Відкрити Берлін
Ще однією особливістю Тижня моди в Берліні стала різноманітність локацій, що змушувало ретельно планувати маршрути і розклад. Часом цілу годину можна було витратити на дорогу, але зусилля того варті. Наприклад, бренд SiaArnika покликав гостей на околицю міста, перетворивши на модний подіум один із величезних складів, а SF1OG зіграли на контрасті між урбаністичністю нової колекції та пишними інтер'єрами Берлінської ратуші, де й проходило масштабне шоу. Зі свого боку, Fassbender, один із найпопулярніших місцевих брендів, влаштував показ серед витончено прикрашених столів. А сама атмосфера на показі нагадувала салони минулого, але в ідеальних мінімалістичних інтер'єрах.
На окрему увагу заслуговує атмосферне так камерне шоу LML – його домівкою стала Церква святої Марії, яку ще називають найстарішою церковною будівлею Берліна, що ще використовується за призначенням. Проходив показ під органний супровід, що надавав особливої урочистості як музиці Вівальді, так і DaftPunk. Утім, особливо трепетним моментом став вихід на подіум музиканта та актора Люка Брюєра, який йшов між рядами з дерев'яними лавками у в'язаному топі-сітці та співав а капела.
Diversity
Берлін – це місто без упереджень і штампів, самовираження тут зведено до культу, а на подіумі можна побачити моделей різних віків і типажів. Жодних рамок – мода тут для всіх. Найбільш різноманітний кастинг продемонстрував бренд Namilia, на показі якого яблуку не було де впасти. Називалася колекція CruisingUtopia – на подіумі мотоциклетні комбінезони з яскравої шкіри змінювалися зухвалими мінісукнями з ременів та напівпрозорими боді, а ідеально скроєні корсети привертали увагу своїми гострими шипами. Кульмінацією цього динамічного шоу, що захльостує глядача у вир характерів і образів, став вихід нареченої. Випала ця роль Tayce, травесті-моделі та драг-перформерці з Вельсу, яка приміряла ефектну мініспідницю з білосніжним пальтом, що розлітається, з підкресленими плечима і високим розрізом. Про це ефектне шоу говорив увесь Берлін.
Вечеря FashionCouncilGermany x Vogue
Фінальним акордом Тижня моди в Берліні стала гала-вечеря, організована FashionCouncilGermany x Vogue. Окрему увагу тут було приділено підтримці української моди. Крістіан Арп наголосила, що вони й надалі підтримуватимуть молоді таланти з України, яка зараз захищає не тільки свою незалежність, а й цінності всього цивілізованого світу. Після офіційної частини розпочалися бесіди про минулі дні та плани на майбутнє, а у Берліна вони грандіозні.