6 найкращих версій балету "Лускунчик", які треба побачити хоч раз у житті

6 грудня 1892 року в Маріїнському театрі в Петербурзі минула прем’єра балету-феєрії Петра Чайковського "Лускунчик". Музика Чайковського стала революцією в симфонічному мистецтві, а "Лускунчик" — найпопулярнішим різдвяним балетом. Щороку в грудні головні театри світу, від Ла-Скала до Віденської опери, представляють свого "Лускунчика", занурюючи глядача в неймовірний світ, де є Фея Драже, місто Конфітенбюрг, Мишачий король, принци та принцеси.

Фото: балет Сан-Франциско
New York City Ballet

Про любов американців до "Лускунчика" ходять легенди. "Нехай же місяць Феї Драже розпочнеться!" — так іронічно називають грудень у своїх статтях автори The New York Times. Ажіотаж доходить до того, що американці купують квитки на "Лускунчика" за рік. Найвідоміша трупа США — Нью-йоркський міський балет — танцює "Лускунчика" у версії Джорджа Баланчина, грузинського хореографа, який був балетмейстером Російського балету Дягілєва, а в 30-ті роки переїхав до Нью-Йорка й перебував біля витоків американського балету. Саме Баланчин заснував трупу New York City Ballet, тому це виконання "Лускунчика" — символічна подія. Впродовж усіх свят до вистави залучені 90 танцюристів, 62 музиканти, 40 статистів і понад 125 дітей зі Школи американського балету. Особливість постанови — візуальні ефекти. Наприклад, під час вистави глядачі охають від захвату, коли бачать, як просто на їхніх очах на сцені виростає величезна новорічна ялинка, що перетворюється з невеликого триметрового дерева на величезну блискучу 30-метрову інсталяцію.

Балет Сан-Франциско

Балет Сан-Франциско — одна з найсильніших класичних балетних компаній світу. У цьому істотна заслуга хореографа з Ісландії Гельгі Томассона, художнього керівника трупи — він вважається одним з найкращих класичних танцівників свого покоління. Саме він 2004 року поставив нову версію "Лускунчика", яку тепер показують у Сан-Франциско весь грудень і січень. До слова, саме в Сан-Франциско в 1944 році показали першого "Лускунчика" у Штатах. Особливість цієї версії — неймовірні декорації: художники надихалися не абстрактними казками, а старовинною архітектурою Сан-Франциско, тому у виставі багато вікторіанських деталей. І дуже, дуже багато снігу.

Віденська опера

В одному з найзнаменитіших театрів Європи йде "Лускунчик" у хореографії Рудольфа Нурієва — цю редакцію зробили в 1967 році. У списку класичних вистав "Лускунчика" версія Нурієва посідає особливе місце: багато хто вважає, що саме розуміння Нурієва найближче до того, що хотів висловити в складній, тривожній музиці "Лускунчика" Чайковський, а також казкар Гофман, казка якого "Лускунчик і Мишачий король" (в інтерпретації Дюма-старшого) лягла в основу лібрето балету.

Royal Opera House, Лондон

Хореограф Пітер Райт уперше поставив "Лускунчика" в Королівській опері Лондона 1984 року, і відтоді це найпопулярніша постанова трупи. В основі хореографії — перша, старовинна версія Льва Іванова 1892 року, зроблена для прем’єри в Маріїнському театрі. У ній можна побачити оригінальну хореографію, зокрема, це стосується па-де-де Феї Драже і її Принца. Над декораціями працювала легендарна британська художниця кіно, театру й телебачення Джулія Тревельян Оман, і на новорічній ялинці в цьому балеті можна побачити вінтажні ялинкові іграшки ХІХ століття.

La Scala, Мілан

В "Ла-Скала" цього року дають нову версію "Лускунчика": хореографію Джорджа Баланчина середини століття інтерпретувала сучасна американська хореографиня Сандра Дженнінгс. У Мілані, що очевидно, для постанови зібрали найкращу команду — наприклад, дуже стильні костюми для "Лускунчика" створила одна з найпопулярніших італійських художників і сценографів Маргеріта Палі.

Національна опера України

31 грудня

Тим, хто цей Новий рік відзначить у Києві, рекомендуємо провести вечір 31 грудня в Національній опері, де за старою традицією даватимуть "Лускунчика". Прем’єра цієї редакції балету відбулася на київській сцені 1986 року, його режисер — хореограф Валерій Ковтун. 31 грудня головні партії в цьому знаменитому балеті виконають прима Національної опери Катерина Кухар і прем’єр Олександр Стоянов. Олександр і Катерина — дует не тільки на сцені, а й у житті — до речі, для обох саме "Лускунчик" став початком їхньої танцювальної кар’єри.

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.