КУПИТИ КВИТКИ

10 культових квір-фільмів, які варто подивитися

Спеціально для vogue.ua програмний директор кінофестивалю Sunny Bunny, активіст та кінознавець Богдан Жук обрав 10 визначних квір-фільмів в історії світового кіно.

Реклама.

"У цьому переліку майже немає фільмів XX століття, — говорить Богдан Жук. — Звісно, за цей час знято багато видатних і люблених мною квір-стрічок чи картин із квір-персонажами, та про більшість із них (принаймні до 1980-х) слід говорити з поправкою на щось — на контекст чи новизну свого часу, цензуру й заборони зображення тем і персонажів, та й навіть звучання слів "гомо-" чи "бісексуальний", "ґей" чи "лесбійка". Я досі захоплююся всезагальною майстерністю в "Мотузці" Гічкока й субверсивністю "Джонні Гітари" Ніколаса Рея, грайливістю "Дехто любить гарячіше" Біллі Вайлдера й відвагою в зображенні квірності таких фільмів, як "Опівнічний ковбой" Джона Шлезінгера чи "Жертва" Безіла Дірдена. Проте для цього списку я вирішив обрати деякі найвизначніші фільми за історію кінематографа, до яких я повертатимуся знов і знов, бо вони набуватимуть для мене нових значень, водночас не застаріваючи й залишаючись позачасовими шедеврами".

Богдан Жук

"Пісня кохання" (Un Chant d’amour), Жан Жене; 1950

"Пісня кохання"

Революційний для свого часу фільм, знятий відомим французьким письменником Жаном Жене. Був заборонений та цензурований через не те щоб дуже відверті сцени, але важливо, що він залишається настільки ж свіжим і прекрасним тепер, через понад 75 років. Яскравий приклад майстерності в мінімалізмі, неймовірно сексуальний і чуттєвий, фільм "Пісня кохання" говорить дуже багато й надзвичайно виразно практично без слів.

"Чудова робота" (Beau Travail), Клер Дені; 1999

"Чудова робота"

Клер Дені ретельно препарує ігри, в які грають чоловіки, й досліджує наш брутальний і безглуздий світ, який вони створили. Не можу пригадати жодного іншого твору, який би так деконструював маскулінність — поетично, гіпнотично й захопливо.

"Малголланд Драйв" (Mulholland Drive), Девід Лінч; 2001

"Малголланд Драйв"

Я люблю кіно, до якого кортить повертатись, щоби далі розгадувати його численні таємниці (один із моїх улюблених фільмів в історії кіно загалом — "Торік у Марієнбаді" Алена Рене, що повністю прибирає межі між правдою й вигадкою, і теж, до слова, може мати квірне прочитання). Лінч займався цим у всій своїй творчості, та саме в "Малголланд Драйві" поставив у центр лесбійські стосунки, гомосексуальне бажання й соціальні заборони, пов’язані зі сексуальністю. Хоч, безумовно, він не був би собою, якби не створив звабливе кошмарне плетиво з безлічі тем у цьому калейдоскопічному портреті людини й суспільства.

"Прощавай, Корчма дракона" (Goodbye Dragon Inn), Цай Мінлян; 2003

"Прощавай, корчма дракона"

Вражає, як у такому короткому й майже позбавленому дії фільмі Цай Мінлян зумів сказати так багато. Це шана класиці, висловлювання про смерть кінематографа й занепад кінотеатральної культури. Водночас — історія про трансформації цієї культури на прикладі ґей-крузингу та тонка іронія про примітивність людини в її потребах. "Прощавай, корчма дракона" — фільм про нездоланну самотність і прагнення близькості в шепоті тропічної зливи. Направду — поезія в кіно.

"Мандарин" (Tangerine), Шон Бейкер; 2015

"Мандарин"

Нечастий випадок, коли гетеро- й цисґендерний режисер знімає видатний фільм про транс-людей. Бейкер уважний до найменших деталей і творить історію разом зі своїми головними акторками, тож тут історія про транс-секс-робітниць зовсім не драматична чи трагічна, як зазвичай. Це одна з найяскравіших і найсмішніших комедій, які я бачив, знятий з любов’ю й теплом до всіх героїнь і героїв.

"Назви мене своїм ім’ям" (Call Me By Your Name), Лука Ґуаданьїно; 2017

"Назви мене своїм ім’ям"

Це кіно не тільки відкрило нам Тімоте Шаламе, сексуалізацію фруктів і зворушливу сцену розмови героя з батьком, якої б хотіли в своєму житті всі квіри. Це кіно дало нам прожити утопічне палке літо в Італії й відчути перше кохання, змагання з часом (так, навіть у цій неквапливій розмореності) й власну трансформацію разом з Еліо.

"Обскуро Барроко" (Obscuro Barroco), Евангелія Краніоті; 2018

"Обскуро Барроко"

Можливо, транс-люди є вершиною людської еволюції? Вони безстрашно змінюють свої тіла для вірного відображення своєї ідентичності всупереч соціальним конструктам. "Обскуро Барроко" занурює в карнавальний і жорстокий світ Ріо-де-Жанейро, а наша провідниця — ікона транс-правозахисного руху Луана Муніз. Вона цитує відому бразильську письменницю (українського походження) Кларісе Ліспектор і міркує про природу змін, постійну трансформацію міста, суспільства, тіла й особистості.

Вперше я побачив це полотно у велетенському аймаксі Берліна, після чого журі Берлінського кінофестивалю вручило йому Спеціальний приз Teddy. І саме в такому просторі треба дивитися його, аби сповна насолодитися розкішною візуальною й звуковою складовими.

"Портрет дівчини у вогні" (Portrait de la jeune fille en feu), Селін Сьямма); 2019

"Портрет дівчини у вогні"

"Портрет дівчини у вогні" — начебто класична костюмована драма, однак Сьямма робить цей фільм феміністичною і квірною класикою кінематографа. Як саме? Через унікальний підхід до оповіді, через жіночий погляд, що проявляється в нюансах у кожній сцені й кадрі — в рухах, виразах і жестах героїнь, у жіночій солідарності в протистоянні патріархальному світу, який незмінно намагається їх підкорити й використати. Але головним чином – через комплексну історію лесбійок, яка їх не жаліє, не спрощує, не додає трагізму. І я захоплююся вмілістю режисерки в тому, як стриманість в оповідній манері врешті викликає бурю емоцій, і за те, що цей фільм — майстерклас про те, як творити портрет жінки.

"Титан" (Titane), Жюлія Дюкурно; 2021

"Титан"

Цьому фільму вдалося неможливе — показати щось нове у кіно загалом і квір-кіно зокрема. Точніше, новий погляд на квірність і транс-ідентичність і навіть вихід за межі ґендеру. А ще це просто неймовірна розвага — жорстокий, залитий мастилом трилер і місцями чорна комедія, що переходить у чутливу драму про потребу прийняття й спорідненості.

"Всі ми незнайомці" (All of Us Strangers), режисер Ендрю Гейґ; 2023

"Всі ми незнайомці"

Я відстежую цього режисера ще з часу шедеврального "Вікенду" (який теж міг би бути в цьому переліку). Його остання наразі робота, фільм "Всі ми незнайомці" — це найбільш влучне зображення самотності й потреби прийняття — чи то від близьких, чи то від уявного суспільства, — а також внутрішнього конфлікту між цією потребою й усвідомленням своєї відокремленості, інакшості. Це тяжкий і болісний, але дуже потрібний фільм.

Бонус

Не можна в такому списку не згадати Педро Альмодовара, що власноруч створив цілий канон квір-фільмів. Його висококультурний кітч, кемп і шарм, його витонченість і влучність незмінно зачаровують — від "Темних звичок" і "Жінок на межі нервового зриву" до "Шкіри, в якій я живу" і "Закоханих пасажирів". Альмодовар — метр і живий класик, чий кожен фільм — подія.

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.