До Vogue UA Conference 2023 залишилося
SOLD OUT

Все чисто: що таке концепція clean beauty

Популярність концепції clean beauty, що передбачає відмову від небезпечних інгредієнтів у косметиці, набирає обертів. Що спонукає її прихильників?

Текст: Таїсія Куденко

Реклама
Фото: Dan Carabas

Clean beauty — це не просто хештег в Instagram, а радше дедалі більший сегмент beauty-індустрії. Якщо ще три-чотири роки тому використання "чистої" косметики було долею відданих фанатів goop, то тепер на неї полюють навіть скептики, які не поділяють філософії Гвінет Пелтроу.

Олія для тіла в стику CBD + ARNICA, Milk Makeup (веганський бренд)

Попит, як відомо, народжує пропонування: 2018 року на сайті Sephora з’явився розділ Clean at Sephora. На цьому майданчику можна придбати продукти, які не містять парабенів, фталатів, формальдегіду і ще 50 інгредієнтів із чорного списку ритейлера. Серед тих, кому вдалося пройти фільтри Sephora, — гучні імена на кшталт Omorovicza, інді-бренди Herbivore та Kopari й усе та ж Гвінет із засобами для догляду власної марки goop. Повторити успіх Пелтроу з її "нетоксичною" косметикою прагнуть також інші зірки. 2018 року Джесіка Альба перезапустила свій бренд Honest, усунувши зі складу продуктів суперечливі інгредієнти; 2019 року до адептів clean beauty доєдналася Вікторія Бекхем з Victoria Beckham Beauty.

Очищувальна маска для обличчя Deep Cleansing Mask, Omorovicza

У надії догодити прогресивному споживачеві свій шматок "чистих" активів намагаються відхопити й великі корпорації. Минулої осені Shiseido Co. придбали за 845 мільйонів доларів бренд Drunk Elephant, який називають піонером clean beauty. За даними Business of Fashion, за нього у фінальному раунді торгів Shiseido боролися з Estée Lauder Companies. Косметика Drunk Elephant не містить інгредієнтів, що мають потенційний ризик для здоров’я людини. До переліку, який сам бренд називає "підозрілою шісткою", входять силікони, ефірні олії, лауретсульфат натрію (SLS), хімічні фільтри, спирти, а також об’єднані в одну категорію ароматизатори й барвники. Засновниця й ССО бренду Тіффані Мастерсон стверджує, що її мета — не дискредитувати ці інгредієнти в очах споживача, а створити універсальну лінію засобів для всіх типів шкіри. "Я вірю, що шкіра може бути сухою або чутливою від природи. Але стати такою вона може й через косметику, — пояснює Тіффані в подкасті The Skinny Confidential. — Прибравши з ритуалів для догляду засоби, у складі яких є елементи "підозрілої шістки", можна визначити причини проблемних станів. Можливо, ваша шкіра чутлива зовсім не сама по собі, а тільки через ці зовнішні подразники".

Олійна сироватка з 15 % умістом вітаміну С C-Firma Day Serum, Drunk Elephant

Подібної філософії дотримують також інші бренди, які борються за чистоту косметики, однак стоп-слова на етикетці в кожного свої. У Herbivore немає місця синтетичним інгредієнтам, а в забороненому списку Balance Me можна побачити силікони, сульфати й мінеральну олію. Брак єдності в основних питаннях ставить під сумнів саму концепцію "чистої" косметики. Сьогодні визначення clean beauty ніяк не регламентується: його не визнало ані FDA (Управління із санітарного нагляду за якістю харчових продуктів і медикаментів США), ані регуляторні органи ЄС. Отже, кожен виробник вирішує сам, який сенс укладати в ці слова. Споживачів ці різночитання тільки плутають, а ось брендам брак контролю навіть на руку. Хтось прирівнює чистоту до 100% натуральності, хтось створює комунікацію на розтиражованих міфах про сульфати й силікони. До речі, про міфи: бренди охоче грають на страхах покупців. За словами Мастерсон, рішення Drunk Elephant не використовувати парабени аргументовано не так їхнім шкідливим впливом, як тим, що "їх не хочуть бачити споживачі".

Набір для макіяжу Venus Immortalis, Lime Crime @limecrimemakeup, vegan & cruelty-free косметики

Причина таких побоювань (і як наслідок — причина популярності clean beauty) у тому, що споживач як і раніше схильний панікувати. Ситуацію ускладнюють списки "найшкідливіших косметичних інгредієнтів", які часто складають на підставі фактів, вирваних з контексту. Наприклад, дискусії навколо канцерогенності парабенів спричинило дослідження 2004 року. Його автори виявили сліди парабенів у деяких зразках пухлин раку молочної залози й оприлюднили дані про естрогеноподібні властивості таких консервантів. Водночас вже через пів року вчені відступили й уточнили: у дослідженні не було вказано, що саме наявність парабенів зумовлює рак молочної залози, і доказів такого зв’язку причин і наслідків вони не мають. Але на той час сарафанне радіо було не зупинити: зв’язка "парабени = рак" вже закріпилася у свідомості людей.

Очищувальна олія з 5 омега Cleansing Oil with 5 Omegas (сертифікат EcoCert Cosmos Organic), Novexpert

Парабени не фігурують у списку 1300 токсичних інгредієнтів, які заборонило законодавство ЄС, і все ж багато брендів, побоюючись обурення споживачів, вважають за краще знайти їм альтернативу. Водночас інгредієнти, які могли б замінити парабени, — теж предмет суперечок. Серед них, наприклад, феноксіетанол, здатний мати подразливий вплив на шкіру з екземою й спричиняти алергічний дерматит. Енні Джексон, співзасновниця ритейлера clean-косметики Credo, ставиться до такої критики прагматично. "Наші експерти впевнені в безпеці феноксіетанолу, тому на платформі Credo можна знайти продукти із цим інгредієнтом, — пояснює Джексон у шоу Боббі Брауна на iHeartRadio. — До того ж коли ми думаємо про альтернативу (а вона така, що ви можете отримати крем без консервантів, у якому будуть множитися бактерії), — то мимоволі зважуємо за й проти. Краще матимемо справу з консервантом, який збереже продукт у його первозданному вигляді, ніж наражатимемо наших покупців на неприємний досвід".

@ecotools, бренд animal-free пензлів, який рекомендує PETA

Хай там що, а саму дискусію навколо чистоти косметичних складів можна вважати ознакою прогресу. Споживачі щоразу усвідомленіше підходять до вибору косметики. Основна аудиторія clean beauty брендів — це так звані skintellectuals, які вивчають рецептури засобів, слухають подкасти дерматологів і дивляться документальні фільми на кшталт Toxic Beauty.

Крім загального тренду на усвідомленість стосовно шопінгу, здоров’я й побутових звичок, у такого прискіпливого підходу є й інша, набагато прозаїчніша причина. За статистикою, більша частина жінок і чоловіків скаржиться на підвищену чутливість шкіри, і з кожним роком таких людей стає більше. Орієнтуючись на примітки free from, покупці намагаються убезпечити себе від подразливих чинників. До того ж практика засвідчує: навіть "чисті" продукти можуть провокувати підвищену чутливість та алергічні реакції — лаяти щосили clean beauty було б неправильно. По-перше, у деяких випадках відмова від суперечливих інгредієнтів дійсно може піти на користь. По-друге, крім нейтральності формул, clean-бренди вирізняє етичний підхід до виробництва. Більшість "чистих" брендів, включно з Drunk Elephant і goop, не тестують свою косметику на тваринах, а в асортименті REN і Tarte є продукти з веганськими формулами.

Олія для тіла Rose 31, Le Labo, — веганський cruelty free продукт

Іти за модою на clean beauty вартує так само, як і за будь-яким іншим трендом: перевіряючи інформацію й прислухаючись до потреб своєї шкіри. А щоб не плутати "чисту" косметику із "зеленою", буде не зайвим розібратися в популярних позначках. Споживачі, які не приймають синтетику у всіх її формах, навряд чи знайдуть розраду в clean beauty. Багато які "чисті" бренди не усувають використання безпечних синтетичних компонентів і залучають їх нарівні з натуральними. Формули без штучних інгредієнтів треба шукати в сегменті натуральної косметики, а саме — серед брендів, які говорять про свою продукцію як про натуральну на 100% (наприклад, Weleda, Dr. Hauschka).

Березовий пілінг для душу, Weleda

Крім того, органічну косметику, інгредієнти для якої вирощують без пестицидів, хімічних добрив і гормонів росту, можна розпізнати за сертифікатом Cosmos Organic або USDA Organic. Тим же, хто на перше місце ставить турботу про довкілля, варто звернути увагу на sustainable-бренди з переробним пакованням і етичним підходом до збирання й закупівлі сировини. Наприклад, Guerlain у партнерстві з ЮНЕСКО ініціював програму із захисту й збільшення популяції бджіл. А щоб зрозуміти, чи є користь у clean beauty ритуалах, варто влаштувати "дієту" для шкіри: на певний час усунути зі щоденного догляду кілька суперечливих інгредієнтів — розпізнати їх на етикетках засобів допоможуть мобільні застосунки Skin Deep, Clean Beauty і Think Dirty.

Не слідуй за модою — відчувай її

Підписатися

Ще в розділі

Популярне на VOGUE

Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь з тим, що ознайомилися з оновленою політикою конфіденційності, та погоджуєтесь на використання файлів cookie.