До і після: як зміни в зовнішності знаменитостей впливають на нашу психіку
У Instagram є сотні акаунтів, присвячених викриттям — світлини "до і після" трансформації знаменитостей прибирають завісу досконалості і впливають на почуття захоплення, що може згубно позначитися на нашому психічному здоров'ї.
Минулого місяця Демі Мур відкрила дебютний показ кутюрної колекції Кіма Джонса для Fendi. Хоча услід за актрисою на подіум вийшли такі люди, як Наомі Кемпбелл і Белла Хадід, саме Мур викликала найбільший шквал емоцій, адресований її підкресленим вилицям і губам.
Її "новий" образ став приводом для нескінченних обговорень у соціальних мережах, а в пресі з'явилися припущення щодо процедур, яких, можливо, зазнала 58-річна зірка, щоб домогтися таких змін на обличчі. Може, це філери? Видалення жиру? Просто інтенсивний контурінг? Як і у випадку з багатьма іншими зірками, музикантами і моделями, які упродовж багатьох років старіли на очах у публіки, деталі трансформації Мур були ретельно вивчені, світлини порівняні і проаналізовані.
Гра в "знайди відмінності" — лише один із прикладів нашого безперервного культурного захоплення трансформаціями публічних людей. Ця зацикленість раніше годувала щотижневі журнали з плітками, а тепер осіла в соціальних мережах. Сьогодні Instagram переповнений викривальними акаунтами, які існують тільки заради задоволення колективної цікавості до виявлення передбачуваних модифікацій зовнішності у знаменитостей, йтиметься про роботу фоторедактора чи хірурга.
З клінічною точністю такі акаунти розрізняють трансформації, пробивають дірку в ілюзії досконалості і задоволено зловтішаються. І завдяки своїм послугам такі акаунти, як @CelebFace і @ Beauty.False залучають мільйони передплатників. Але що спонукає когось грати роль детектива, вишукуючи на обличчях знаменитостей хірургічні втручання? Яка мета цього всього і, найголовніше, який вплив це справляє на "викривачів" і нас самих?
"Щодня в соціальних мережах ми спостерігаємо "ідеальну красу", і через це починаємо почуватися невпевнено", — говорить Анастасія з @ Beauty.False. Натхненна власним почуттям незахищеності і надією допомогти тим, хто почувається так само, Анастасія створила акаунт, щоб привідкрити завісу на поняття "досконалості" і втішити тих, хто порівнює себе з ним. "На зовнішній вигляд знаменитості витрачається величезна кількість роботи і грошей, але через нестачу інформації аудиторія сприймає це як даність. Це змушує нас запитувати себе: "Чому я настільки далека від такої ідеальної зовнішності?"". Але коли ви бачите всю виконану роботу, за словами Анастасії, ви усвідомлюєте реальність: "Ви починаєте розуміти, що ваші кумири — це звичайні люди — такі ж, як і ви".
Доктор Майкл Кіз, пластичний хірург і творець акаунта в Instagram @CelebrityPlastics, солідарний з цим. Він вважає важливим наочно показувати своїм передплатникам, на що здатна косметична хірургія. "Я вважаю, що з моральної точки зору важливо інформувати громадськість про існування таких процедур, щоб ті, хто сидить удома, не почувалися погано через те, що їхній природний зовнішній вигляд не збігається з тим, який вигляд мають їхні улюблені знаменитості", — каже він. "На жаль, багато знаменитостей приховують виконані маніпуляції, через що люди можуть пояснювати їхню "природну" красу генетикою, власною доглядовою косметикою або фітнес-програмою".
Бажання розкрити правду задля прозорості та поваги до інших зрозуміле. Проте, попри добрі наміри, які стоять за всіма "до і після", викриття кумирів завдає нам більше шкоди, ніж користі. "Дані свідчать, що перегляд подібних зображень змушує людей почуватися не краще, а навпаки, гірше", — говорить Вірен Свамі, професор соціальної психології в Університеті Англія Раскін у Кембриджі, Великобританія, що спеціалізується на зображенні тіл і зовнішності людини.
Незважаючи на початкове задоволення, коли викрита "досконалість" виявляється ілюзією, зрештою такі зображення зміцнюють ідею про те, що ідеал краси існує, і якщо ми виділимо достатньо грошей, то зможемо його досягти. А коли ви не маєте для цього коштів або можливості, то одне з ваших очікувань не виправдовується. Тут хочеться процитувати такі слова: "Ти не потворний, ти просто невиправний".
Насправді, коли вам пропонують картинку "до", ви розумієте, що є "після", і замість того, щоб підвищити самооцінку, це лише підкреслює те, що наше природне "я" недостатньо добре. "Вони вказують нам, що є можливість мати кращий вигляд, — каже Свамі. — Коли люди бачать ці зображення, вони починають більше переживати з приводу свого тіла, їхня самооцінка знижується, і вони з набагато більшою ймовірністю будуть розглядати можливість косметичної хірургії в майбутньому".
Є ще дещо — знаменитості, як би очевидно і неправдоподібно це не звучало, теж люди, які перебувають під величезним тиском, змушені відповідати неможливим стандартам краси. Вони живуть під мікроскопом папараці і соціальних мереж, над ними насміхаються і соромлять за так звані недоліки, а потім засуджують і соромлять, коли вони роблять кроки, щоб відповідати ідеалу. Це пастка, в якій вас засудять у будь-якому разі.
Незалежно від того, як ви ставитеся до знаменитостей, агресивний бодішеймінг, якому піддалася Демі Мур і незліченна кількість інших зірок, неймовірно токсичний — і не лише для них. Насправді, за словами Свамі, наше ставлення і реакція на знаменитостей справляють величезний вплив не лише на їхнє психологічне благополуччя, а й на наше також. "Коли ви починаєте сприймати знаменитостей як сукупність частин тіла, про які ви збираєтеся судити, дуже ймовірно, що зрештою ви будете так само ставитися до інших людей і до себе зокрема", — пояснює Свамі.
Витративши час на вивчення змінених ліній на обличчі Мур, де гарантія, що наступного разу подивившись на своє відображення, ви не почнете так само вивчати кожну деталь власної зовнішності? Ми вчимося гіперусвідомленості стосовно кожної особливості і "помилки", і ця усвідомленість може призвести до пошуку недоліків у собі.
Позаяк переважна частина нашої культури — про тих, хто досягає успіху, отримує нагороди, має вплив і владу — залежить від зовнішнього вигляду, то захоплення зовнішністю тих, хто перебуває в полі зору більшості з нас, неминуче. Але коли ви виявляєте, що піддаєтеся цій зачарованості, то бажання уважно вивчити кожну "зміну" у зовнішності кумира призводить до того, що і себе ви починаєте оцінювати не так, як зазвичай.
Пам'ятайте, що основне призначення людського тіла не естетичне. Почніть думати про своє тіло і про тіла інших людей з точки зору того, що тіло для вас робить, а не того, який вигляд воно має. Свамі стверджує, що таке зміщення фокусу дозволить цінувати себе й інших не лише з наголосом на зовнішності.
"Існує велика різниця між вашим естетичним тілом і вашим функціональним тілом, але люди часто забувають про функціональне тіло, яке вони мають, і зосереджуються на естетиці", — говорить він. "Коли ми звертаємо більше уваги на функціональність — як ваше тіло допомагає вам дихати, як воно допомагає вам рухатися — саме тоді ми почуваємося набагато краще". Про це обов'язково слід пам'ятати, коли наступного разу будете дивитися стрічку в Instagram.
Текст: Alex Peters