5 фактів про художника Обрі Бердслі, про які ви не знали
Декадент і денді, меломан і бібліофіл, провокатор і геніальний графік — як тільки не називають англійського художника Обрі Бердслі. Цієї весни в лондонському музеї Tate Modern мала пройти його велика ретроспектива, але через карантин її перенесли в онлайн. Поринути в естетський світ Бердслі, а також міфів про нього можна на сайті музею (не полінуйтеся послухати лаконічну кураторську екскурсію), а Vogue.ua тим часом розповідає, що потрібно знати про наймоднішого художника XIX століття.
Aubrey Beardsley 1893, автор Фредерік Еванс (Wilson Centre for Photography (London, UK))У сім років Обрі Бердслі поставили діагноз туберкульоз. Він помер у 25, але прожив яскраве й насичене життя: встиг попрацювати клерком, продаючи страховку від пожежі забезпеченим англійцям; увійти в історію завдяки ілюстраціям до п’єси "Саломея" Оскара Вайльда, потрапити в кілька скандалів, і звести з розуму манірних вікторіанських цензорів своїми відвертими малюнками, які їм доводилося розглядати з лупою.
Two Athenian Women in Distress 1896, Обрі Бердслі (Victoria and Albert Museum)"Я думаю, хвороба була водночас і рушійною силою для нього", — каже кураторка виставки в Tate Modern Керолайн Корбо-Парсонс. Сучасники так писали про художника: "У нього була фатальна швидкість життя, характерна для тих, хто знав, що помре молодим". Художник встиг створити понад тисячу ілюстрацій: це і дизайн афіш, і театральні програмки, книжкові ілюстрації, обкладинки журналів. Він малював усе — від казок за участю драконів і лицарів до відвертих сцен про секс і розпусти. Водночас художня кар’єра Бердслі тривала трохи менш як сім років, з 1891 по 1898 роки. Коли йому було 18, він познайомився з художником Едвардом Берн-Джонсом, яким він глибоко захоплювався. Побачивши портфоліо Бердслі, Берн-Джонс зауважив: "Я рідко або ніколи не раджу кому-небудь захоплюватися мистецтвом як професією, але у вашому випадку я більше нічого не можу зробити". За його рекомендацією Бердслі недовго відвідував заняття у Вестмінстерській школі мистецтва — це була його єдина художня освіта.
The Fat Woman 1894, Обрі Бердслі (© Tate)"Я застудився, вийшовши без пензлика на своїй тростині", — писав у своїх щоденниках Бердслі, вражаючи фірмовим англійським гумором. Художник любив славу й визнання і, безумовно, був денді. Дотепний, високий, "бездоганно чистий і доглянутий" — так описували його сучасники. Він одягався так само вишукано, як і герої на його графічних роботах: любив носити блакитно-сірі костюми, шовкові хустки й шапки та довгі жовті рукавички. Дендизм наприкінці XIX століття був невіддільною частиною декадентської "віри", а хвороблива худорба й тендітна зовнішність робили Обрі ідеальним декадентом свого часу. Водночас його роботи свідчать про прогресивне ставлення до сексуальної свободи й гендеру. У класичному розумінні денді — це чоловік, який витрачає години свого життя на зав’язування краватки, але дендизм не тільки про одяг, але й про спосіб життя та мислення. "Бути денді — це означає переосмислити свою особистість", — зазначає куратор та історик мистецтва Стівен Калловей, і з цим Бердслі впорався прекрасно.
Self-Portrait 1892, Обрі Бердслі, British MuseumОбрі Бердслі шокував і захоплював пізньовікторіанський Лондон своїми витонченими чорно-білими малюнками. Він досліджував еротичне й елегантне, гумористичне й гротескне. "З одного боку, краса його ліній спокушає вас і зводить з розуму, але з іншого — ви помічаєте на його роботах якісь дивні, іноді жахливі деталі. Що, звісно, зчиняло багато галасу серед його сучасників. Що більше ви дивитеся на його роботи, то більше бачите", — зауважує кураторка Керолайн Корбо-Парсонс.
Messalina and her Companion 1895, Обрі Бердслі (Tate)Так в естетських ілюстраціях, де зображений світський раут, раптово з’являється величезний павук або фалос (часто повторюваний образ у художника); а на іншій роботі помічаєш, як неприродно надутий живіт в ефектної пані в боа. Наприкінці XIX століття Бердслі став першим художником, хто так естетськи змішав красу з потворним, звівши цей образ у ранг вищого мистецтва. "Вікторіанці були людьми із суворим моральним кодексом. Манірні, якщо хочете. Але Бердслі взагалі не хвилювала думка істеблішменту — і йому подобалося, що в нього була погана слава", — розповідає кураторка виставки.
Enter Herodias 1893, (опубліковано 1907), приватна колекція1894 року Бердслі завершив свою найвідомішу роботу — ілюстрації до п’єси "Саломея" Оскара Вайльда. На одній з найрозтиражованіших робіт у серії Бердслі зображує, як Саломея збирається поцілувати відрубану голову Іоанна. Вся серія загалом досліджує чуттєвість і сексуальність. Оскар Вайльд і його видавець Джон Лейн були в захваті, публікація викликала сенсацію. Водночас роботи зазнали цензури видавця: є спогади сучасників про те, як той розглядав їх під лупою, перевернутими догори ногами, щоб побачити всі непристойності. Водночас дуже багато відвертих речей Джон Лейн все-таки пропустив до публікації.
1894 року Бердслі став художнім редактором The Yellow Book, журналу, який став символом декадентства. Це був по-справжньому модний, іронічний і ризикований журнал. У ньому не було реклами, на противагу масовим виданням того часу, а назва відсилала до популярних французьких "еротичних" романів у жовтих палітурках... На обкладинці була ілюстрація Бердслі: пишнотіла жінка в масці з хижою посмішкою на обличчі. У журналі публікувалися авангардні письменники, поети й художники.
Обкладинка журналу "Жовта книга", 1894 (Tate)Але стрімкий успіх журналу і його художнього редактора був недовгим. 1895 року Оскара Вайльда засудили за сексуальні відносини із чоловіками й кинули за ґрати. Коли скандал вибухнув у всьому Лондоні, негативна реакція відбилася й на журналі. У суспільній свідомості Бердслі вже був пов’язаний з Вайльдом через ілюстрації до "Саломеї". Коли Вайльда бачили під час його арешту із жовтою книгою (насправді це був французький роман, а не жовта книга), це відіграло свою роль. Обурений натовп розбив вікна видавництва, а видавець Джон Лейн звільнив Бердслі з його ж, по суті, журналу.
З листів Бердслі відомо, що його приваблювали повії, каже кураторка виставки, але про його сексуальність відомо небагато. Проте художник часто показував одностатевий потяг і гендерну флюїдность у своїх працях, що було рідкістю для вікторіанського періоду. Наприклад, одна з найважливіших у цьому сенсі робіт — Black Coffee. Ми бачимо двох жінок, які сидять поруч одна з одною. Жінка в чорному ховає руки, можливо, прикриваючи руку своєї супутниці, яка також лежить у неї на колінах. Зачіска іншої жінки подібна до диявольських рогів, ще один натяк сучасникам на їхню "гріховну" поведінку. Хоча багато людей, які побачили цю ілюстрацію в той час, були б шоковані проявом одностатевих відносин, у художника немає почуття судження. Це лише одна з багатьох ілюстрацій Бердслі, на яких зображені сміливі й вільні героїні.
Black Coffee 1895, Обрі Бердслі (Harvard Art Museums/Fogg Museum, Bequest of Scofield Thayer.)За матеріалами tate.org.uk
Фото: © Tate