RU UA

Журнал VOGUE

Підписатися
Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь

Все буде грандж: що зробив Марк Джейкобс для світу моди

09 квітня 2020

1992 року у Нью-Йорку Марк Джейкобс представив першу гранджеву колекцію для Perry Ellis. Її охрестили лахміттям, що свідчить про наближення кінця моди. Але Марка Джейкобса запам’ятали: він повівся ризиковано, креативно — і згодом виявилося, що мав рацію. З нагоди дня народження дизайнера, 9 квітня йому виповнюється 57 років, Vogue.uа розповідає, як це було.

Марк Джейкобс, початок 1990-х

Марк Джейкобс, тоді креативний директор американського бренду Perry Ellis, шокував модний світ колекцією Grunge весна/літо 1993. Здавалося, вона не містила жодної нової речі: все старе, просте й схоже до асортименту блошиних ринків. За 4 місяці дизайнера звільнили за «приземленість». Насправді такий хід поставив під сумнів один з головних стереотипів того часу: що мода обов’язково має бути витонченою. Свою колекцію Джейкобс вивів з вулиці, змусив прості речі бути стильними, а інших це прийняти.

Perry Ellis весна-літо 1993
Реакція

Хоч покоління Х і було в захваті, модний світ і преса колекцію не сприйняли. Кеті Горін тоді писала: «Грандж — це анафема моди, і для великого модного Дому з Сьомої авеню випускати такі колекції в такій ціновій категорії — просто смішно» (2015 року вона спростувала свій осуд). Сьюзі Менкес роздавала значки Grunge is Ghastly (1Грандж — це жахливо») на Міланському тижні моди 1993 року. Писали в пресі й про те, що колекція була вторинною, адже в ній було більше стилізації, ніж створення чогось нового, а також критикували Джейкобса за пряме цитування та використання зовнішнього вигляду цілої субкультури.

Perry Ellis весна-літо 1993

Perry Ellis весна-літо 1993

Perry Ellis весна-літо 1993

Був, однак, у цій метушні й один прихильник Джейкобса — Грейс Коддінґтон. Вона визнала культурне значення колекції та стилізувала з нею знімання «Grunge and Glory», автором якого став Стівен Мейзель для американського Vogue 1992 року з участю Крістен Макменамі та Наомі Кемпбелл.

Grunge and Glory, американський Vogue, 1992
З чого складалася колекція

У самій колекції Grunge весна/літо 1993 домінував картатий принт. Прикрасив дизайнер вбрання й іншими візерунками: квітчастим, смужкою, різним горошком. Ними Джейкобс забарвив різноманітні елементи одягу: від спідниць довжини міді й шортів до сорочок з рукавами різної довжини, шарфів та ліфів. Ще однією особливістю колекції було те, що дизайнер переніс героїв американських мультфільмів того часу на шифонові сорочки. Образи дизайнер доповнив кедами Converse і черевиками Doc Martens, і таке поєднання грубого взуття з вбранням на подіумі стало «зручною» новизною, за яку модниці вдячні досі.

Perry Ellis весна-літо 1993

Perry Ellis весна-літо 1993

Perry Ellis весна-літо 1993

На таку естетику Джейкобса надихнули блошині ринки Іст-Віллиджу в Нью-Йорку та грандж-музика, що вирувала тоді на Тихоокеанському північному заході: Sonic Youth,  Pearl Jam і найвираженіший представник епохи — Nirvana, особливо пісня Smells Like Teen Spirit.

Курт Кобейн, лідер Nirvana
Надбання

Сам Джейкобс створив цю колекцію, щоб показати більш реальну й справжню перспективу моди в той час. Нею ж він продемонстрував могутній вплив музики на моду, підніс вуличний стиль до рівня моди, і сам же на нього вплинув надалі. В інтерв’ю New York Times 1993 року він пояснив: «Я хотів, щоб вони (люди. — Прим.ред.) мали такий вигляд, як мають, коли йдуть вулицею ненавмисне ошатно».

Perry Ellis весна-літо 1993

Став Джейкобс і рушієм бар’єрів, оскільки зазіхнув на кордон між високою модою й низькою. Упродовж наступного десятиліття такий мікс прозвали 1Prada / Primark», і модний світ прийняв еклектичне змішування різних аспектів модної піраміди. Дизайнери роблять це дотепер.

Марк Джейкобс у фіналі шоу Perry Ellis весна-літо 1993
Марк Джейкобс ·

Ще в розділі Персона

Популярне