Особовий рахунок: інтерв'ю з Анітою Біттон

08 січня 2019

Кастинг-директор Аніта Біттон допомагає дизайнерам і модним брендам знайти своє обличчя.

Аніта Біттон

«Чому ви не даєте інтерв'ю?» – запитую я Аніту Біттон, одну з найвпливовіших кастинг-директорів у світі. Я перевіряв, у всьому інтернеті про неї не більше півдюжини публікацій. Біттон глибоко зітхає і розводить руками: «Мені так нудно це робити! Я в бізнесі вже 110 років. Мені хочеться говорити про щось більш важливе і значуще, ніж рутина». Всі заготовлені питання про життя моделей і кастинг-директорів одразу відпадають.

Marc Jacobs

Ми зустрічаємося в одному з мангеттенських хмарочосів – тут розташований офіс агентства Аніти Біттон, Establishment. Нежвавий ліфт спочатку доставляє мене на 16-й поверх, звідти спускає на 14-й. На фініші з'являється помічниця Біттон на ім'я Морган  – справжня Аліса із Задзеркалля у вінтажній оправі Dior.

«Ми знімаємо офіс в коворкінгу»,  – проводить екскурсію по лабіринту скляних боксів Аніта. У невеликому приміщенні, де розквартирований Establishment, все заставлене журналами, канцелярськими папками і стопками фотографій моделей. В кутку на столі  – два акваріуми, у них граються рибки: Люсьєн і Фредерік. «Імена їм дав мій син Гантер»,  – пояснює Аніта. Майже впевнений, що Люсьєна назвали на честь британського художника Люсьєна Фрейда.

Vogue US, квітень 2004. Фото: Irving Penn, fashion-редактор: Phyllis Posnick

Аніта Біттон  – те, що в англійській мові називають powerhouse: людина-бренд, машина. Клієнти і колеги по цеху говорять про неї без прізвища: «кастинг від Аніти» в модній індустрії означає приблизно те ж, що ім'я Rolls-Royce  – в автомобілебудуванні. Протягом 11 років вона відповідала за вибір облич для показів, лукбука і рекламних кампаній Александра Венга. Establishment працює з Марком Джейкобсом і Miu Miu. Минулого року команда Аніти Біттон робила кастинг Celine  – це був останній показ Фібі Файло. «Для клієнтів я «артист, що закриває»,  – жартує Аніта.  – А якщо серйозно, це була найважча робота в моєму житті і один з найкращих показів Celine».

Louis Vuitton весна-літо 2014

Зараз Біттон готує шоу Деніела Лі в Bottega Veneta. Перше дефіле колишнього асистента Фібі Файло відбудеться в лютому в Мілані, але моделей для нього команда Аніти почала відбирати ще восени  – у жовтні у Біттон підтвердили близько десяти дівчат. «Це безперервний процес, – каже вона.  – Фінальний кастинг проходить за три тижні до шоу, але інформацію ми збираємо цілий рік, адже потрібно тримати руку на пульсі, знати, хто тобі подобається, а хто ні, чия думка важлива, а чия  – не дуже. У Деніела і Фібі схожий стиль прийняття рішень. Вони не йдуть на компроміси  – я це ціную».

Supriya Lele

Кар'єра Аніти Біттон почалася з моделінгу. «У 70-х в Лондоні був популярним лейбл Biba. У 11 років я стала обличчям їх дитячої лінії: знімалася для реклами одягу і парфумів». Пізніше була робота в салоні краси і стажування в редакції журналу i-D. 1993 року Аніта переїхала в Нью-Йорк, де працювала модельним букером в агентствах NEXT і FORD. Вже у вільному плаванні спершу вона ділила студію з фотографом Грегом Каделем. «Ми знімали простір в будівлі на Кросбі-стрит – тут же були офіси Бенджаміна Чоу і Opening Ceremony. Боже, як ми веселилися! Сьогодні, коли всюди камери, це точно не зійшло б нам з рук».

Sies Marjan

Серед архівів Аніта дістає з картонної коробки папку в твердій обкладинці. «Ось як це робили раніше», – показує бук, у якій зібрані вирізки з британського i-D і паризького Vogue. Серед усіх виділяється одне: зерниста чорно-біла фотографія жінки пишних форм. Оголена модель сидить на табуреті на полотняному студійному фоні – і нагадує монолітних натурниць Рубенса і художниці Дженні Савіль. Це фотографія Ірвіна Пенна для американського Vogue 2007 року, одна з перших робіт Аніти Біттон для великого глянцю. «Мені зателефонувала редактор Vogue, Філліс Позник, і запропонувала співпрацю – вони шукали модель для ілюстрації матеріалу про тіло. Ми з асистентом негайно вирушили на вулиці Нью-Йорка робити стрит-кастинг».

Celine, весна-літо 2018

Тепер проекти Біттон можна знайти онлайн. В офіційному Instagram-акаунті агентства Establishment – топ-модель Анна Еверс на показі Alexander Wang, квір-сім'ї у зйомці L'Uomo Vogue і нове покоління зірок: Адвоа Абоа, Кайя Гербер, Белла і Джіджі Хадід. Аніта в захваті від їх працездатності: «Я не можу змусити себе робити публікації раз в день, а ці дівчата віддані своїй справі на всі сто». Щоб йти в ногу з часом, в Establishment, крім кастингів, займаються створенням контенту для соціальних медіа – репортажі з бекстейджа знімає Морган. «Це наступний етап розвитку бізнесу: я хочу дати можливість кожному члену команди проявити себе».

Wales Bonner

Аніта Біттон описує свою кар'єру як довгий шлях до вершини і зізнається, що не хотіла б інакше. Вона починала з кастингів для Хуссейна Чалаяна, Viktor & Rolf і DKNY, але справжнім проривом став фінальний «чорний» показ Марка Джейкобса для Будинку Louis Vuitton 2013 року. «До цього я ніколи не працювала над проектами такого масштабу, – розповідає Аніта. – Марк і його стиліст Кеті Гранд – генії і неймовірні трудоголіки. Це шоу могло зазнати фіаско, якби ми не були готовими прийняти виклик. Але у нас все вдалось».

Рекламна кампанія Alexander Wang осінь-зима 2017/2018

Аніта вважає, що запорука успішної роботи – ретельна підготовка і час. На Тижні моди вона погоджується робити не більше двох шоу в одному місті – такий графік дає змогу її команді сконцентруватися на клієнтах (напередодні показу Біттон присутня навіть на примірках). Кілька років тому в Нью-Йорку до шоу Marc Jacobs додалися дефіле Sies Marjan. Зараз вона відповідає за кастинги лейбла Wales Bonner в Лондоні. «Я писала і дзвонила Грейс Вельс Боннер протягом року – вона не відповідала на мої повідомлення. Але в результаті ми все-таки почали працювати разом. Мені подобається, як безстрашно вона створює свій світ». Останнім до списку клієнтів Аніти Біттон приєднався молодий британський лейбл Supriya Lele: «Я зайшла на сайт Супрії і моментально закохалася в її роботу. Це головний критерій: мені має подобатися те, що робить дизайнер. Інакше в нашому співробітництві немає сенсу».

Ума Турман на показі Miu Miu, червень 2018

Дизайнер Сандер Лак в Sies Marjan випускає на подіум членів сім'ї і друзів, Грейс Вельс Боннер досліджує в колекціях свої англо-ямайські коріння, а Супрія Леле поєднує західний спортивний одяг з традиційним індійським костюмом. Вони – яскраві представники нового покоління дизайнерів, які рухають модний порядок денний в сторону інклюзивності. Ця тема – завжди в центрі уваги Аніти Біттон: «Я постійно думаю про те, як ми можемо тут допомогти. Як можна вирішити проблеми расової та гендерної нерівностей за допомогою створення красивих речей?»

Wales Bonner

Для білошкірої і блакитноокої Аніти ці питання важливі ще з однієї причини. Вона показує на айфоні фото своєї сім'ї: на знімку строката група людей різних національностей і відтінків шкіри. «З 14 років я росла в сім'ї опікунів – додому вирушала тільки на вихідні. Моя біологічна мати – ірландка, тато – марокканець, а прийомний батько родом з Індії. Всі мої сестри – змішаних кровей». Дитинство і юність в мультикультурному кліматі східного Лондона вона вважає подарунком долі: «Сім'я – це все для мене. Вона дала мені можливість бути там, де я завжди хотіла бути, але не знала, як туди потрапити». Через 35 років в бізнесі Аніта Біттон – на піку форми. «Ніколи б не подумала, що так надовго стану частиною цього світу і буду відчувати таке задоволення від роботи, – Біттон обводить поглядом приміщення і додає, – Але ось я тут».

Фото: Morgan Maher

Текст: Веня Брикалін

Ще в розділі Персона

Популярне