Паноптикум: інтерв'ю з художниками Нікітою Кравцовим і Каміль Саньє-Кравцовою

07 липня 2019

Дует ThetOOth & therOOt робить колажі на тему апокаліпсису, так рятує світ від пафосу і святенництва.

Нікіта Кравцов і Каміль Саньє-Кравцова, дует ThetOOth & therOOt

«Цирковий фокус не можна зупинити в момент, коли пташка зникає з клітки. Фінальна частина, коли публіці показують зниклу пташку, називається «престиж». У нас «престиж» – це рай», – розповідають Нікіта Кравцов і Каміль Саньє-Кравцова, учасники україно-французького дуету ThetOOth & therOOt («Зуб і корінь»), про свій найдовший за тривалістю проект «Армагеддон». Вперше його показали 2017 року в нью-йоркській галереї Flux Factory. Потім проект двічі експонували в Україні – в одеській галереї Invogue#Art і в київській Port Creative Hub – і тепер він продовжує поповнюватися новими роботами. Автори вважають його метафорою до того, що відбувається у світі.

Досліди з текстильним асамбляжем дуету ThetOOth & therOOt продовжує їхній повсякденний casual – забіякуваті вбрання з вінтажних речей

Експозиція повторює пророцтво про апокаліпсис з Книги Одкровення. У просторі галереї серія ілюстрацій веде до восьмиметрового панно раю. Роботи зібрані методом апсайклінгу: «псевдогравюри» з уривків старих газет, журналів і літографій, «псевдогобелени» – асамбляж з шиття і текстильних серветок. Палітра представлених епох і культур – широка і різноманітна: матеріали для робіт автори купують на антикварних аукціонах і вуличних вінтажних ятках.

Формально серія веде до раю, але картина вселенського добробуту на вигляд як чарівливе візуальне звалище. «Котики, коні, ангели в білих тапках, кожної тварі по парі – жахливий кітч. Це рай, в якому не хочеш опинитися», – говорить Нікіта. Так художники іронізують на тему людей, які мріють про рай, але продовжують викидати недопалки на вулицю або влаштовувати релігійні війни.

Батальні сцени зібрані з максимальним охопленням. Серед учасників: пролетарі-страйкарі початку ХХ століття, монголи, аборигени і крокодили на полюванні, повсталі раби, яничари, збожеволілі в пустощах діти, індіанці, колонізатори в пробкових шоломах, солдати Першої світової, ангели-карателі. У серії могли б опинитися і персонажі з української історії, але авторам не попалися потрібні видаткові матеріали. Парад-алле культур і епох резонує з актуальною для сучасного світу темою колоніального минулого і сьогодення. Легко, методом безшовного склеювання, художники розміщують у небезпечній близькості завойованих і завойовників, так часто ризикують зачепити чиїсь почуття.

«Ми і далі ставитимемо аборигенів поруч з мавпами. Суспільство саме створює для себе межі. Так світ повертається до публічних вогнищ для відьом» – самоцензурою дует займатися не планує з метою порятунку світу від святенництва. Ще один яскравий приклад: у серії Table Gallery роботи на тему сексуальної та смакової насолоди експонують у ресторані – під склом, просто на столах. «Забороняти роботи, де злягаються помідори, – означає залишатися ханжею»,– говорить Нікіта і показує замальовки життєрадісних овочів. Торкається межі Кравцов не вперше. Пробним каменем стали ілюстрації для Кримінального кодексу, який видавництво «Основи» надрукувало 2016 року, і який став раритетом року: «Коли малюєш злочин, ти його придумуєш, а отже – береш в ньому участь».

«Коли малюєш злочин, ти його придумуєш, а отже – береш в ньому участь»

Коли утворився творчий колектив ThetOOth & therOOt? «До фіналу «Армагеддону», – відповідає Нікіта. 2015-го вони зібралися як тріо, але потім музикант Юрій Хусточка зайнявся своїми проектами, так колектив став дуетом. Спільна творчість почалася з того, що Каміль запропонувала Нікіті вишити його роботи, намальовані кульковою ручкою. Так виникла ще одна тривала серія дуету – Moving Embroideries. З натяком на байку Лафонтена, дизайнери кажуть, що «садять зайця на черепаху» – об'єднують моментальний малюнок і копітку вишивку. Нікіта робить швидкі нариси на тему всесвітнього абсурду. Каміль, володарка диплома métier d'arts Ліцею прикладних мистецтв La Source Nogent, їх вишиває. На одну роботу може знадобитися тиждень. Техніки шиття – гладь і стежки з накидною петлею. Каміль вибрала найпростіші, щоб відійти від кутюрної декоративності. Контраст видимого і реального разючий: здалеку здається, що це малюнок, але, придивившись, розумієш, що шиття.

ThetOOth & therOOt запускає лінію мерчу – серію тішоток з апокаліптичним принтом, число яких «дорівнює нескінченності, тобто вісьмом». «Ми нагнітаємо абсурд у своїх роботах і вважаємо себе гіперреалістами», – пояснює творчий метод колективу Нікіта. Їхній реалізм володіє даром передбачення. Започаткована від «Армагеддону» серія UFO, Robots attack продовжує тему апокаліпсису, цього разу машинного. У ідилічних пейзажах зі швейцарськими коровами і бюргерськими будинками літають запалені космічні тарілки. Одна з них збиває вежу готичного храму, яка падає один в один, як на обкладинці Libération після трагедії Нотр-Даму. Колаж 2017 року здається пророцтвом, але художники уникають пафосних слів.

Свій стиль життя дует жартома називає «цирком шапіто, який кочує по арт-резиденціях». Наприклад, торік дует провів у Парижі, Орхусі, Рейк'явіку, Маріньї. У творчому кредо гурту прописаний намір «паразитувати» на актуальних соціальних проблемах: «Розгойдувати ліфт, поки не застрягнемо». А в системі сучасного мистецтва вони хочуть стати грошовою одиницею, «як шекель або долар»: «Твій курс може падати або зростати, але ти все одно існуєш».

Текст: Тетяна Соловей

Фото: Manuel Obadia-Wills

искусство ·

Ще в розділі Арт

Популярне