Продовжуючи перегляд сайту, ви погоджуєтесь, що ознайомились з оновленою політикою конфіденційності і погоджуєтесь на використання файлів cookie.
Погоджуюсь

Ексклюзив: репортаж з виставки Тіма Вокера в Музеї Вікторії та Альберта

19 жовтня 2019

Спеціально для vogue.ua кураторка Юлія Поліщук розповідає про найбільш обговорювану fashion-виставку року: в лондонському Музеї Вікторії та Альберта представили «Чудові речі» фотографа Тіма Вокера.

«Коли я опинилася в першому залі, відразу ж втратила почуття реальності і часу. А переходячи з кімнати до кімнати, зрозуміла, чому ця виставка називається «Чудові речі», а не, скажімо, «Тім Вокер. Вибране». Мене вразили масштаб декорацій, кількість фотографій і, головне, їхній взаємозв'язок з артефактами музею і те, як вони працюють в одному просторі. Ця виставка – складний організм, в якому все взаємопов'язане.

Один із залів у Музеї Вікторії та Альберта

Тім Волкер – один з найвідоміших фотографів у світі, який останні 20 років знімає для Vogue, W, V magazine, Love. Стиль Вокера безпомилково впізнають: на його фотографіях фантазійний світ, екстравагантні декорації і завжди багато романтики. Вперше я побувала на виставці Вокера 2012 року в Сомерсет-хаус. Пам'ятаю, вже тоді мене вразили розміри окремих знімальних декорацій – їх представили в натуральну величину, і, дивлячись на них, можна було спробувати усвідомити, як масштабно ставиться фотограф до зйомок. Але нинішня виставка в Музеї Вікторії та Альберта, безперечно, найкращий проєкт Вокера. Тут є позамежне відчуття, ніби тебе просто перемістили з одного світу, реального, в інший, ірреальний, магічний.

Виставку Вокера складно уявити поза Музеєм Вікторії і Альберта – фотограф і галерея говорять однією мовою. По-перше, це головний у світі музей мистецтва і дизайну, в якому зберігається понад 2,3 мільйона експонатів. По-друге, в ньому розміщена одна з найбільших колекцій фотографій на світі. V&A залишається ключовим джерелом натхнення для художників, дизайнерів і звичайних глядачів більше сотні років. До речі, коли я навчалася в Лондонському університеті мистецтв, одним з перших наших завдань було вивчити історію музею, а також його колекцію: ми мали вибрати п'ять найбільш захопливих предметів мистецтва або дизайну і написати есей про кожен із них.

Особливі відносини з музеєм і в Тіма Вокера: «Для мене V&A завжди був палацом мрії – це найцікавіше місце на світі. Колекція музею еклектична, і, я гадаю, саме тому вона так сильно мене вразила. Багато з предметів, які я бачив під час моїх досліджень у музеї, змусили мене здригнутися, і я хотів створити фотографію, яка стосувалася б не тільки краси цього об'єкта, але і моєї емоційної реакції на нього».

Для мене найцікавіше на виставці було простежити і відчути зв'язок між усіма її елементами і особистими переживаннями Вокера. Тім вибрав 10 артефактів з колекції і присвятив кожному велику зйомку, а саму експозицію вибудував як лабіринт. «Кожен новий знімок – це любовний лист до об'єкта з колекції V&A і спроба закарбувати мою зустріч з піднесеним», – зізнається фотограф. Починається виставка з залу зі спогадами Вокера і його дитячими світлинами, де він показує свій зв'язок з природою і сім'єю. Далі – невеликий фільм-бекстейдж про те, як створюють його найзнаменитіші зйомки. Потім – зал з ню-фотографіями. Далі – секції кожної з 10-ти зйомок з листами Тіма до них.

їНазва виставки Wonderful things натхненна цитатою археолога Говарда Картера, який майже 100 років тому виявив могилу єгипетського фараона Тутанхамона. Тім виявив запис археолога, датований 26 листопада 1922 року, в його щоденнику, що зберігається в музеї. Картер так описував своє перше враження від блиску гробниць: «Коли мої очі звикли до світла, а деталі всередині кімнати почали повільно виходити з туману, я побачив дивних тварин, статуї і золото – всюди блиск золота ... Я був приголомшений побаченим, і коли лорд Карнарвон не зміг винести мого мовчання і з тривогою запитав: «Ви бачите що-небудь?», – я сказав тільки одне: «Так, чудові речі».

Підготовка до виставки

Одна з моїх улюблених кімнат – відтворена церква з німецькими вітражами XVI століття. Вона присвячена невеликому артефакту – вітражу «Тобіас і Сара в їхню шлюбну ніч» 1520 року. Червоний вітраж нагадав Тіму про різдвяні вогні, новорічні обгортки, а також про червоний колір у кімнаті фотографа для проявлення фотографій.

"Тобіас і Сара в їхню шлюбну ніч", 1520

Червоний колір також нагадує фотографу про матір і повертає в дитинство: колись його мати зробила п'ять великих абажурів з червоного шовку, крізь який щовечора в будинку проходило червоне світло. Світло і колір нагадують Тіму про дім, і саме червоний став головним акцентом зйомки, присвяченої вітражу. Її головні герої – моделі в довгих пуховиках Moncler, що нагадують затишний кокон.

Ще одна кімната присвячена скриньці XVII століття. Для Тіма найзахопливішим у ній був вміст – всередині розташований мініатюрний сад з фруктовими деревами і квітами. А внизу шкатулки – маленький ящик, в якому власниця, можливо, зберігала свої коштовності і таємниці. «Нам всім потрібно зберігати свої секрети в приватному світі, який ми любимо. Ним може бути щоденник, альбом або навіть телефон», – каже Тім. Ця скринька і є метафорою того самого окремого світу, в якому можна сховатися. У зйомці, натхненній нею, Тім зобразив Джеймса Спенсера в спеціально збудованому скляному фантастичному саду.

Alexander McQueen, ‘The Horn of Plenty’ Autumn Winter , 2009

Ще один артефакт, який вразив мене, – фотографія гобелена з Бає завдовжки в 65 метрів, що зберігається серед інших 800 000 музейних фото. Техніка гобелена і малюнок на ньому надихнули Тіма на створення фотоколажу, для якого він використовував перероблені предмети і матеріали. Наприклад, старі прасувальні дошки перетворилися на щити, а пилососи – на середньовічні аксесуари.

Гобелен з Бає, 1873, Cundall & Co

Виставку готували близько двох років: Тім провів рік у вивченні експозиції і архівів музею, зустрічався з кураторами та експертами і близько року робив фотографії, натхненні колекцією. За сценографію виставки відповідає давня подруга і колега Вокера – найтитулованіший в модному середовищі сценограф Шона Гіт. Вони познайомилися з Тімом 20 років тому в його домі, коли показували одне одному скетчі, і з тих пір Шона створює декорації майже для всіх зйомок Волкера. Щоб вибудувати сценографію цієї виставки, Шоні і її лондонській студії знадобилося два роки».

Фото: Victoria and Albert Museum; Jamie Stoker; Tim Walker studio

Ще в розділі Арт

Популярне